Klucz do historii - obrazy, znaki, symbole, heraldyka
1202-H-KDH-S1
W czasie zajęć studenci zapoznają się z podstawami teoretycznymi ikonografii (ikonologii) historycznej. Zapoznają się i analizują wybrane przykłady źródeł ikonograficznych. Zapoznają się z problematyką herbu jako znaku. Poznają genezę i ewolucję polskiego herbu państwowego. Poznają zagadnienia polskiej heraldyki ziemskiej w rozwoju historycznym.
Całkowity nakład pracy studenta
Całkowity nakład pracy studenta 90 godzin - 3 ECTS:
- udział w zajęciach - 30 godzin - 1 ECTS
- konsultacje z prowadzącym 15 godzin - 0,5 ECTS
- przygotowanie do zajęć i zaliczeń 45 godz. 1,5 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
K_W09 posiada podstawową wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację wytworów cywilizacji przydatnych dla poznania epok historycznych
K_W10 zna różne źródła informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych
K_W11 ma elementarną wiedzę o miejscu historii wśród innych nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami, rozumie cele prowadzenia badań historycznych; rozumie i objaśnia znaczenie historii w obszarze nauk humanistycznych i społecznych
K_W12 rozumie powiązania interdyscyplinarne historii z naukami pokrewnymi z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi; dostrzega i rozumie znaczenie elementów innych dyscyplin naukowych w pracy historyka
K_W14 wie, że badania i debata historyczna są procesem stałym, który niesie ze sobą nieustanne zmiany i rozwój poglądów
K_W15 wie o istnieniu w historii i pokrewnych odmiennych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem kulturowym
K_W18 orientuje się w działalności i aktualnej ofercie współcześnie działających instytucji kultury, a zwłaszcza ośrodków upowszechniających i popularyzujących wiedzę historyczną
K_W19 posiada podstawową wiedzę o metodach upowszechniania wiedzy historycznej
K_W20 zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 zdobywa wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny pod kierunkiem opiekuna naukowego, przy zastosowaniu nowoczesnych technologii informacyjnych, technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji
K_U02 potrafi wskazać, uzasadnić i omówić wzajemne relacje różnych kierunków badań historycznych
K_U03 potrafi opanować i stosować pod kierunkiem opiekuna naukowego podstawowe umiejętności badawcze w zakresie historii
K_U04 potrafi posłużyć się w stopniu podstawowym teoriami i paradygmatami badawczymi w zakresie historii i nauk pokrewnych
K_U05 potrafi zdefiniować i zastosować w mowie i w piśmie podstawową terminologię w zakresie historii i nauk pokrewnych zarówno w pracy badawczej, jak i w popularyzacji wiedzy historycznej
K_U06 potrafi planować i prowadzić własne proste badania historyczne wykorzystując podstawowe metody badawcze i wybrane elementy warsztatu historyka
K_U07 prezentuje efekty swojej pracy indywidualnej lub zespołowej w przejrzystej, usystematyzowanej formie z zastosowaniem różnorodnych, nowoczesnych metod i technik, dostosowanych do odpowiedniej dziedziny historii; potrafi przygotować wypowiedzi ustne i prace pisemne w języku polskim z poprawnym zastosowaniem różnorodnych form pisarstwa historycznego
K_U08 potrafi realizować zadania badawcze i popularyzatorskie stosując metodę projektu
K_U09 potrafi formułować i uzasadniać własne opinie dotyczące ważnych zagadnień życia publicznego
K_U10 formułuje tezy i argumentuje z wykorzystaniem poglądów innych autorów prac historycznych
K_U11 komunikuje się ze specjalistami w zakresie historii w języku polskim i obcym z zastosowaniem terminologii właściwej dla historii i nauk pokrewnych
K_U14 stosuje różnorodne metody upowszechniania wiedzy z zakresu historii
K_U15 ma świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie historycznym, ogólno humanistycznym, jak też kompetencji i społecznych
K_U16 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 ma świadomość wartości kultury historycznej, na którą składa się znajomość dziejów dyscypliny, świadectw, metod i korzeni historycznych kultury
K_K02 rozumie potrzebę umiejętnego i aktywnego propagowania wiedzy historycznej i kultury pamięci w środowisku lokalnym
K_K03 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
K_K04 uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem kulturowym; wykazuje niezależność i samodzielność myśli, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech; jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych
K_K05 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu historyka
K_K06 rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka i popularyzacji wiedzy historycznej
K_K07 docenia i szanuje, jak też jest gotów promować tradycje oraz dziedzictwo historyczne i kulturowe Polski, swojego regionu i Europy
K_K08 uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form
K_K09 podejmuje próby uczestnictwa w dyskusjach historycznych i przekazywania informacji osobom zainteresowanym historią spoza grona fachowców
K_K10 docenia rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające:
- opis
- opowiadanie
- pogadanka
Metody dydaktyczne eksponujące:
pokaz
Metody dydaktyczne poszukujące:
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- referatu
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot szczegółowy (atrybut wycofany)
Wymagania wstępne
Przedmiot w ramach specjalizacji. Podstawowe informacje w zakresie heraldyki, sfragistyki, ikonografii historycznej.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia na ocenę jest sprawdzian pisemny. Konieczne jest również przedstawienie referatu z prezentacją na temat wybranego herbu powiatowego lub gminnego. Pod uwagę będzie też brane aktywne uczestnictwo w zajęciach i stopień przygotowania do nich.
Literatura
K. M. Kowalski, Polskie źródła historiograficzne XVII wieku: analiza metodologiczna, Warszawa 1988
S. K. Kuczyński, Polskie herby ziemskie : geneza, treści, funkcje, Warszawa 1993
Z. Piech, Czy ikonografia historyczna powinna być nauka pomocniczą historii?, w: Tradycje i perspektywy nauk pomocniczych historii w Polsce, red. M. Rokosz, Kraków 1995, s. 119-14
Z. Piech, Monety, pieczęcie i herby w systemie symboli władzy Jagiellonów, Warszawa 2003
Z. Piech, Jakiej ikonografii potrzebują historycy?, w: Dzieło sztuki - źródło ikonograficzne czy coś więcej, Warszawa 2005, s. 19-36
Z. Piech, Uwagi Adama Chmiela i Władysława Semkowicza o herbach wojewódzkich II Rzeczypospolitej, w: Heraldyka i okolice, Warszawa 2002, s. 155-169
P. Stróżyk, Źródła ikonograficzne w badaniu źródłoznawczym na przykładzie drzwi gnieźnieńskich : heureza i krytyka zewnętrzna, Poznań 2011
Współczesna heraldyka samorządowa i jej problemy : [I Krakowskie Kolokwium Heraldyczne] / pod red. W. Drelicharza i Z. Piecha, Kraków 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: