Historia w popkulturze
1202-H-HwP-S1
Szczegółowy program zajęć obejmuje następujące obszary problemowe:
1) W kręgu definicji: kultura -kultura wysoka - kultura masowa - popkultura
2) Od komunikacji oralnej do słowa drukowanego
3) Obrazy i fotografie. Ikonografia w narracji historycznej
4) Film historyczny
5) Komiks jako nośnik wiedzy o przeszłości
6) Gra w historię
7) Wątki historyczne w muzyce popularnej w Polsce i na świecie
8) Muzea - skarbnice przeszłości - w nowoczesnej formie
9) Internet jako źródło wiedzy o przeszłości
10) Czasopiśmiennictwo historyczne we współczesnej Polsce
11) Miejsca pamięci – między martyrologią a rekreacją
12) Kultura pamięci – obchody, rocznice, jubileusze
13) Rekonstrukcja historyczna
W cyklu 2022/23L:
Szczegółowy program zajęć obejmuje następujące obszary problemowe: 1) W kręgu definicji: kultura -kultura wysoka - kultura masowa - popkultura 2) Od komunikacji oralnej do słowa drukowanego 3) Obrazy i fotografie. Ikonografia w narracji historycznej 4) Film historyczny 5) Komiks jako nośnik wiedzy o przeszłości 6) Gra w historię 7) Wątki historyczne w muzyce popularnej w Polsce i na świecie 8) Muzea - skarbnice przeszłości - w nowoczesnej formie 9) Internet jako źródło wiedzy o przeszłości 10) Czasopiśmiennictwo historyczne we współczesnej Polsce 11) Miejsca pamięci – między martyrologią a rekreacją 12) Kultura pamięci – obchody, rocznice, jubileusze 13) Rekonstrukcja historyczna
|
W cyklu 2024/25L:
Szczegółowy program zajęć obejmuje następujące obszary problemowe: 1) W kręgu definicji: kultura -kultura wysoka - kultura masowa - popkultura 2) Od komunikacji oralnej do słowa drukowanego 3) Obrazy i fotografie. Ikonografia w narracji historycznej 4) Film historyczny 5) Komiks jako nośnik wiedzy o przeszłości 6) Gra w historię 7) Wątki historyczne w muzyce popularnej w Polsce i na świecie 8) Muzea - skarbnice przeszłości - w nowoczesnej formie 9) Internet jako źródło wiedzy o przeszłości 10) Czasopiśmiennictwo historyczne we współczesnej Polsce 11) Miejsca pamięci – między martyrologią a rekreacją 12) Kultura pamięci – obchody, rocznice, jubileusze 13) Rekonstrukcja historyczna
|
Całkowity nakład pracy studenta
Całkowity nakład pracy 90 godz.- 3p.:
Aktywny udział w zajęciach 30 godz.- 1 p.
Przygotowanie do zajęć 15 godz.- 0,5 p..
Przygotowanie pracy zaliczeniowej 30 godz.-1p..
Konsultacje- 15 godz.-0,5 p.
Efekty uczenia się - wiedza
K_W01 - Posiada pogłębioną, rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę z zakresu problematyki obecności historii we współczesnej popkulturze
K_W13 - Ma pogłębioną wiedzę o źródłach i specyfice informacji o historii w kulturze masowej i popularnej. Rozumie ich przydatność w badaniach historycznych.
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 - Samodzielnie zdobywa i pogłębia wiedzę o formach prezentowania historii w kulturze popularnej w sposób uporządkowany i systematyczny, wykorzystując nowoczesne techniki pozyskiwania informacji.
K_U06 - Analizuje, interpretuje i wykorzystuje dla potrzeb własnych badań współczesne ujęcia historii w popkulturze oraz różne nośniki pamięci dziejowej obecne w kulturze masowej
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K02 - Uznaje i szanuje odmienne od własnych sposoby prezentacji historii oraz poglądy o przeszłości, a także prowadzi polemikę z nimi w sposób etyczny i kulturalny
K_K03 - Dąży do obiektywizmu w podejściu do przekazu historycznego, wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne:
a) eksponujące: pokaz; wystawa
b) podające: pogadanka, wykład konwersacyjny
c) poszukujące: metoda ćwiczeniowa, projektu, problemowa, referat
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- wystawa
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- referatu
- klasyczna metoda problemowa
- projektu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Celem zajęć jest zapoznanie oraz analiza różnorodnych form prezentowania i upowszechniania wizji przeszłości oraz wiedzy historycznej we współczesnej kulturze popularnej w Polsce i na świecie. W trakcie zajęć zostaną przybliżone zagadnienia dotyczące obecności wątków historycznych w muzyce popularnej, fotografii i sztukach wizualnych, kinematografii, komiksie oraz innych nurtach i dziedzinach współczesnej popkultury.
Uczestnictwo w zajęciach rozwinie kompetencje w zakresie jasnego komunikowania się, współdziałania i budowania wzajemnych relacji oraz wizualizacji (uczestnictwo w grupowych projektach multimedialnych). Rozszerzy także umiejętności aktywnej nauki, logicznego i krytycznego myślenia oraz percepcji społecznej poprzez samodzielną obserwację zjawisk popkulturowych krytycznie skonfrontowanych z wynikami badań historycznych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność w trakcie zajęć. Przygotowanie referatu na wybrany temat z zakresu różnych ujęć i upowszechniania historii w kulturze popularnej; przygotowanie projektu multimedialnego o tematyce podejmowanej na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
Historia w kulturze współczesnej – niekonwencjonalne podejścia do przeszłości, pod red. P. Witka, Mariusz Mazur, Ewa Solska ; [Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej], Lublin 2011.
Świat z historią, pod red. P. Witka, Marek Woźniak, Lublin 2010.
Historia w Mediach, [Koło Naukowe Historyków i Studentów UJ]. Czasopismo, t. 1-2 (2007-2009)
Literatura uzupełniająca:
Młodość historii : rekonstrukcja historyczna na Kujawach i Pomorzu jako pasja i przedmiot badań naukowych- zbiór studiów, pod red. Adama Koseckiego, Toruń 2013.
Igor D. Górewicz, Mieczem pisane - odtwórcologia, Szczecin 2013.
Dziedzictwo w akcji. Rekonstrukcja historyczna jako sposób uczestnictwa w kulturze, pod. red. T. Szlendaka, Warszawa 2012.
Historia - dziś : teoretyczne problemy wiedzy o przeszłości, pod red. E. Domańskiej, R. Stobieckiego, T. Wiślicza, Kraków 2014.
Rafał Stobiecki, Historycy polscy wobec wyzwań XX wieku, Poznań 2014.
M. Frączyk, Ale kino! czyli Co by było, gdyby postaci filmowe były dziećmi, il. Robert Sienicki, Warszawa 2013.
Komiks i jego konteksty, pod red. Izoldy Kiec i Michała Traczyka, Poznań 2014.
B. Kurc, Komiks - opowiadanie obrazem, Łódź 2003.
Tadeusz Jędrysiak, Turystyka kulturowa, Warszawa 2008.
W krainie mocnych wrażeń, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Świętokrzyskiego, Kielce [ca 2008].
Armin Mikos von Rohrscheidt, Turystyka kulturowa - fenomen, potencjał, perspektywy, Gniezno 2008.
Marianna Michałowska, Foto-teksty - związki fotografii z narracją, Poznań 2012.
Piotr Legutko, Jedyne takie muzeum - odzyskana pamięć o Powstaniu Warszawskim, Kraków 2014.
Izabela Kraj, Muzeum Powstania Warszawskiego, Warszawa 2007.
Krystyna Bielska, Jan Paweł II w utworach muzycznych - bibliografia, Rzym 1993.
Muzyka i totalitaryzm, pod red. Macieja Jabłońskiego i Janiny Tatarskiej, Poznań 1996.
Z historycznych i pedagogiczno-społecznych problemów kultury muzycznej, pod red. Elżbiety Szubertowskiej, Bydgoszcz 2004.
M. Lisowska-Magdziarz, Bunt na sprzedaż. Przemysł muzyczny - reklama - semiotyka, Kraków 2000.
Strony autobiografizmu, pod red. M. Pieczary, R. Słodczyk i A. Witkowskiej, Warszawa 2012.
T. Raczek, Karuzela z idolami - gwiazdobiór osobisty, Michałów - Grabina 2006.
Czesław Czapliński, Portrety z historią..., Warszawa 2012.
Plaga celebrytów, pod red. Włodzimierza Karola Pessela i Stanisława Zagórskiego, wstęp Janusz Tazbiz, Łomża 2013.
W cyklu 2024/25L:
Literatura podstawowa: Historia w kulturze współczesnej – niekonwencjonalne podejścia do przeszłości, pod red. P. Witka, Mariusz Mazur, Ewa Solska ; [Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej], Lublin 2011. Świat z historią, pod red. P. Witka, Marek Woźniak, Lublin 2010. Historia w Mediach, [Koło Naukowe Historyków i Studentów UJ]. Czasopismo, t. 1-2 (2007-2009)
Literatura uzupełniająca: Młodość historii : rekonstrukcja historyczna na Kujawach i Pomorzu jako pasja i przedmiot badań naukowych- zbiór studiów, pod red. Adama Koseckiego, Toruń 2013. Igor D. Górewicz, Mieczem pisane - odtwórcologia, Szczecin 2013. Dziedzictwo w akcji. Rekonstrukcja historyczna jako sposób uczestnictwa w kulturze, pod. red. T. Szlendaka, Warszawa 2012. Historia - dziś : teoretyczne problemy wiedzy o przeszłości, pod red. E. Domańskiej, R. Stobieckiego, T. Wiślicza, Kraków 2014. Rafał Stobiecki, Historycy polscy wobec wyzwań XX wieku, Poznań 2014. M. Frączyk, Ale kino! czyli Co by było, gdyby postaci filmowe były dziećmi, il. Robert Sienicki, Warszawa 2013. Komiks i jego konteksty, pod red. Izoldy Kiec i Michała Traczyka, Poznań 2014. B. Kurc, Komiks - opowiadanie obrazem, Łódź 2003. Tadeusz Jędrysiak, Turystyka kulturowa, Warszawa 2008. W krainie mocnych wrażeń, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Świętokrzyskiego, Kielce [ca 2008]. Armin Mikos von Rohrscheidt, Turystyka kulturowa - fenomen, potencjał, perspektywy, Gniezno 2008. Marianna Michałowska, Foto-teksty - związki fotografii z narracją, Poznań 2012. Piotr Legutko, Jedyne takie muzeum - odzyskana pamięć o Powstaniu Warszawskim, Kraków 2014. Izabela Kraj, Muzeum Powstania Warszawskiego, Warszawa 2007. Krystyna Bielska, Jan Paweł II w utworach muzycznych - bibliografia, Rzym 1993. Muzyka i totalitaryzm, pod red. Macieja Jabłońskiego i Janiny Tatarskiej, Poznań 1996. Z historycznych i pedagogiczno-społecznych problemów kultury muzycznej, pod red. Elżbiety Szubertowskiej, Bydgoszcz 2004. M. Lisowska-Magdziarz, Bunt na sprzedaż. Przemysł muzyczny - reklama - semiotyka, Kraków 2000. Strony autobiografizmu, pod red. M. Pieczary, R. Słodczyk i A. Witkowskiej, Warszawa 2012. T. Raczek, Karuzela z idolami - gwiazdobiór osobisty, Michałów - Grabina 2006. Czesław Czapliński, Portrety z historią..., Warszawa 2012. Plaga celebrytów, pod red. Włodzimierza Karola Pessela i Stanisława Zagórskiego, wstęp Janusz Tazbiz, Łomża 2013.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: