Historia i pamięć 1202-H-HiP-S1
1-2. Rodzaje pamięci
3-4. Pamięć zbiorowa a historia
5. Funkcje pamięci zbiorowej
6. Pamięć zbiorowa a tożsamość
7-10. Nośniki pamięci
11-12. Mechanizmy i czynniki zmiany pamięci
12-13. Społeczne zapominanie
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W15 wie o istnieniu w historii i pokrewnych odmiennych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem kulturowym
K_U05 potrafi zdefiniować i zastosować w mowie i w piśmie podstawową terminologię w zakresie historii i nauk pokrewnych zarówno w pracy badawczej, jak i w popularyzacji wiedzy historyczne
K_U07 prezentuje efekty swojej pracy indywidualnej lub zespołowej w przejrzystej, usystematyzowanej formie z zastosowaniem różnorodnych, nowoczesnych metod i technik, dostosowanych do odpowiedniej dziedziny historii; potrafi przygotować wypowiedzi ustne i prace pisemne w języku polskim z poprawnym zastosowaniem różnorodnych form pisarstwa historycznego
K_K01ma świadomość wartości kultury historycznej, na którą składa się znajomość dziejów dyscypliny, świadectw, metod i korzeni historycznych kultury
K_K09podejmuje próby uczestnictwa w dyskusjach historycznych i przekazywania informacji osobom zainteresowanym historią spoza grona fachowców
Kryteria oceniania
dyskusja w oparciu o przeczytany tekst (artykuł, fragment książki);
wygłoszenie i oddanie w formie pisemnej referatu;
aktywność na zajęciach.
Literatura
Literatura podstawowa:
J. Le Goff, Historia i pamięć, przeł. A. Gronowska, J. Stryjczyk, Warszawa 2007.
M. Halbwachs, Społeczne ramy pamięci, przeł. i wstępem opatrzył M. Król, Warszawa 1969.
J. Nowak, Społeczne reguły pamiętania. Antropologia pamięci zbiorowej, Kraków 2011.
Literatura uzupełniająca:
Konteksty.Polska Sztuka ludowa, 2003, nr 1-2, 3-4
M. Ferro, Kino i historia, przeł. T. Falkowski, Warszawa 2011.
M. Golka, Pamięć społeczna i jej implanty, Warszawa 2009.
M. Kula, Nośniki pamięci historycznej, Warszawa 2002.
S. Roszak, Archiwa Sarmackiej Pamięci. Funkcje i Znaczenie Rękopiśmiennych Ksiąg Silva Rerum w Kulturze Rzeczypospolitej XVIII Wieku, Toruń 2004.
B. Szacka, Czas przeszły, pamięć, mit, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: