Historia i współczesność komunikacji społecznej w Polsce 1202-H-HWKSP-S2
Celem zajęć jest ukazanie historii komunikacji społecznej w Polsce, począwszy od czasów średniowiecza po współczesność na podstawie najważniejszych zagadnień. Procesy komunikowania treści zostaną ukazane na tle warunkujących je przemian cywilizacyjnych i kulturalnych w Polsce i Europie.
1. Komunikacja tekstowa, obrazowa i werbalna w średniowiecznej Polsce
2. Formy i środki przekazu informacji w szlacheckiej Rzeczypospolitej ( XVI- XVIII w.)
3. Literatura drukowana i książka – nowe formy komunikacji społecznej
4. Listy rodzin szlacheckich i magnackich jako tradycyjny kanał przesyłania informacji
5. Początki i funkcjonowanie poczty w Polsce
6. Kościół katolicki i kształtowanie kontrreformacyjnego języka przekazu idei
7. Polemiki wyznaniowe obozu reformacji w Polsce
8. Od „Merkuriusza” do „Monitora”. Rozwój polskiej prasy w XVI-XVIII w.
9. Polskie gazety rękopiśmienne jako specyficzne medium informacyjne
10. Staropolskie mity i wyobrażenia o otaczającym świecie
11. Stereotypowe polskie opinie na temat państw i narodów
12. Transfer wiedzy, wartości i symboli w nowożytnych polskich sztukach plastycznych – programy ikonograficzne
13. Staropolskie podróże jako forma komunikacji społecznej, transferu idei i wiedzy o świecie
14. Nowe formy i nośniki komunikacji społecznej w XIX w. i XX w.
15. Rozgłośnie radiowe w Polsce – słowo i muzyka
16. Przykłady informacyjnej i kulturotwórczej roli Telewizji Polskiej oraz telewizji prywatnych od czasu ich powstania
17. Specyfika politycznej i społecznej propagandy w czasach PRL-u
18. Działalność cenzury, od początków nowożytnych po wiek XX.
19. Krótka historia polskiej reklamy
20. Internet – cyfryzacja i globalizacja procesów komunikacji społecznej
21. W krzywym zwierciadle kultury obrazkowej - memy internetowe jako komentarz bieżącej rzeczywistości
22. Współczesne polskie mass media – szanse rozwoju i zagrożenia
23. Historia poczty i połączeń pocztowych w Polsce
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Literatura podstawowa:
- K. Maliszewski, Komunikacja społeczna w kulturze staropolskiej, Toruń 2001 (tamże lit. przedmiotu).
- Komunikacja i komunikowanie w dawnej Polsce, red. Maciej Rajewski, Krzysztof Stępnik, Lublin 2008.
- Grzelewska D., Habielski R. (red.), "Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów", Warszawa 1999.
- Łojek J., Myśliński J., Władyka W., "Dzieje prasy polskiej", Warszawa 1988.
- W. Mich, Historia komunikacji społecznej. W epoce mowy. Kultura. Tom 1, Lublin 2020.
- - L. Zimowski, Geneza i rozwój komunikacji pocztowej na ziemiach polskich Lech, Warszawa 1972.
- - D. Hombek, Dzieje prasy polskiej Wiek XVIII (do 1795 r.), Kielce 2016.
- I. Ichnatowicz, Człowiek, informacja, społeczeństwo, Warszawa 1989.
- M. McLuhan, Wybór pism, Warszawa 1975.
Literatura uzupełniająca:
- K. Maliszewski, W kręgu staropolskich wyobrażeń o świecie, Lublin 2006 (tamże szeroka literatura przedmiotu).
- T. Goban-Klas, Komunikowanie masowe. Zarys problematyki socjologicznej, Kraków 1978.
- J. Wojtowicz, Późne oświecenie w Europie, Toruń 1991 (R. III - środki i metody komunikacji socjalnej).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: