Historyk w instytucjach pamięci
1202-H-HWIP-S1
Omówione zostaną struktury organizacyjne wybranych instytucji oraz akty normatywne regulujące ich funkcjonowanie. Szczególny nacisk położony zostanie na przedstawienie praktycznej strony funkcjonowania historyka w instytucjach pamięci, jego miejsca w nich, możliwościach wykorzystania warsztatu, warunków codziennej pracy i współpracy z otoczeniem. Ważne będzie pokazanie tych czynników w konkretnej rzeczywistości, stąd liczne zajęcia odbędą się w terenie. Odwiedzając wybrane instytucje i spotykając się z ich pracownikami - głównie historykami - studenci poznają możliwości stojące przed nimi ale i ograniczenia. Dowiedzą się też jakie zadania stają przed historykiem współcześnie, jak powinien działać i rozwijać się, by był on potrzebny lokalnej społeczności.
Całkowity nakład pracy studenta
Całkowity nakład pracy studenta 3 p. - 90 godzin:
- udział w zajęciach 30 godzin - 1 p.
- konsultacje 15 godzin - 0,5 p.
- przygotowanie do zajęć i zaliczenia 45 godzin - 1,5 p.
Efekty uczenia się - wiedza
K_W01 posiada uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii
K_W02 opanował podstawową terminologię z zakresu historii i nauk pokrewnych
K_W03 ma uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii Polski w zakresie pięciu głównych epok historycznych
K_W04 zna wybrane zagadnienia historii powszechnej (w zakresie pięciu głównych epok historycznych) w ujęciu chronologicznym i tematycznym
K_W05 wykazuje znajomość historii porównawczej Europy; zna powiązania historii integracji europejskiej z aktualnymi problemami społecznymi, gospodarczymi i politycznymi
K_W06 zna i rozumie w stopniu elementarnym relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi wydarzeniami oraz ich wpływ na świadomość i tożsamość ludzi i społeczeństw
K_W07 ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej historii
K_W08 zna terminologię, teorię oraz podstawowe metody badawcze i narzędzia warsztatu historyka oraz podstawowe metody upowszechniania wiedzy historycznej
K_W09 posiada podstawową wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację wytworów cywilizacji przydatnych dla poznania epok historycznych
K_W10 zna różne źródła informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych
K_W11 ma elementarną wiedzę o miejscu historii wśród innych nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami, rozumie cele prowadzenia badań historycznych; rozumie i objaśnia znaczenie historii w obszarze nauk humanistycznych i społecznych
K_W12 rozumie powiązania interdyscyplinarne historii z naukami pokrewnymi z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi; dostrzega i rozumie znaczenie elementów innych dyscyplin naukowych w pracy historyka
K_W14 wie, że badania i debata historyczna są procesem stałym, który niesie ze sobą nieustanne zmiany i rozwój poglądów
K_W15 wie o istnieniu w historii i pokrewnych odmiennych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem kulturowym
K_W18 orientuje się w działalności i aktualnej ofercie współcześnie działających instytucji kultury, a zwłaszcza ośrodków upowszechniających i popularyzujących wiedzę historyczną
K_W19 posiada podstawową wiedzę o metodach upowszechniania wiedzy historycznej
K_W20 zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 zdobywa wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny pod kierunkiem opiekuna naukowego, przy zastosowaniu nowoczesnych technologii informacyjnych, technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji
K_U02 potrafi wskazać, uzasadnić i omówić wzajemne relacje różnych kierunków badań historycznych
K_U03 potrafi opanować i stosować pod kierunkiem opiekuna naukowego podstawowe umiejętności badawcze w zakresie historii
K_U04 potrafi posłużyć się w stopniu podstawowym teoriami i paradygmatami badawczymi w zakresie historii i nauk pokrewnych
K_U05 potrafi zdefiniować i zastosować w mowie i w piśmie podstawową terminologię w zakresie historii i nauk pokrewnych zarówno w pracy badawczej, jak i w popularyzacji wiedzy historycznej
K_U06 potrafi planować i prowadzić własne proste badania historyczne wykorzystując podstawowe metody badawcze i wybrane elementy warsztatu historyka
K_U07 prezentuje efekty swojej pracy indywidualnej lub zespołowej w przejrzystej, usystematyzowanej formie z zastosowaniem różnorodnych, nowoczesnych metod i technik, dostosowanych do odpowiedniej dziedziny historii; potrafi przygotować wypowiedzi ustne i prace pisemne w języku polskim z poprawnym zastosowaniem różnorodnych form pisarstwa historycznego
K_U08 potrafi realizować zadania badawcze i popularyzatorskie stosując metodę projektu
K_U09 potrafi formułować i uzasadniać własne opinie dotyczące ważnych zagadnień życia publicznego
K_U10 formułuje tezy i argumentuje z wykorzystaniem poglądów innych autorów prac historycznych
K_U11 komunikuje się ze specjalistami w zakresie historii w języku polskim i obcym z zastosowaniem terminologii właściwej dla historii i nauk pokrewnych
K_U14 stosuje różnorodne metody upowszechniania wiedzy z zakresu historii
K_U15 ma świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie historycznym, ogólno humanistycznym, jak też kompetencji i społecznych
K_U16 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 ma świadomość wartości kultury historycznej, na którą składa się znajomość dziejów dyscypliny, świadectw, metod i korzeni historycznych kultury
K_K02 rozumie potrzebę umiejętnego i aktywnego propagowania wiedzy historycznej i kultury pamięci w środowisku lokalnym
K_K03 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
K_K04 uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem kulturowym; wykazuje niezależność i samodzielność myśli, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech; jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych
K_K05 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu historyka
K_K06 rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka i popularyzacji wiedzy historycznej
K_K07 docenia i szanuje, jak też jest gotów promować tradycje oraz dziedzictwo historyczne i kulturowe Polski, swojego regionu i Europy
K_K08 uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form
K_K09 podejmuje próby uczestnictwa w dyskusjach historycznych i przekazywania informacji osobom zainteresowanym historią spoza grona fachowców
K_K10 docenia rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
- przykładowe przewodniki po wystawach muzealnych
- wydane drukiem inwentarze i katalogi archiwalne i biblioteczne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: