Historia społeczna Polski w XX wieku na tle powszechnym
1202-H-HSPXX-S2
Posiada uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę z zakresu historii społecznej Polski XX wieku.
Opanował podstawową terminologię z zakresu historii społecznej Polski
XX wieku.
Zna i rozumie zagadnienia z zakresu historii społecznej ziem polskich
w XX w.
Dostrzega i rozumie wpływ wydarzeń i procesów społecznych
zachodzących w XX wieku w sferze życia społecznego na aktualną
rzeczywistość.
Posiada podstawową wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację
różnych rodzajów źródeł historycznych dotyczących historii
powszechnej Polski w XX w.
Zna i rozumie podstawową terminologię właściwą dla języka XX
wiecznych źródeł.
Wykazuje znajomość historii porównawczej wybranych krajów Europy
XX w.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu (suma godzin wszystkich form zajęć z przedmiotu), godziny konsultacji indywidualnych studenta/słuchacza/ uczestnika kursu, - 30 godz.- 1 p.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury,- 15 godz.- 0,5 p.
Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach) 15 godz. - 0,5 p.
Efekty uczenia się - wiedza
W03: Posiada pogłębioną, uporządkowaną i szczegółową wiedzę z zakresu historii społecznej ziem polskich w XX wieku – K_W03 ma zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii Polski
W06: Zna i rozumie rolę historii społecznej w historii Polski XX w. - K_W06 zna i rozumie relacje i zależności pomiędzy przeszłością a teraźniejszością oraz ich wpływ na świadomość i tożsamość współczesnych ludzi i społeczeństw
W10: Zna w stopniu zaawansowanym źródła historyczne i literaturę do dziejów historii społecznej w XX wieku – K_W10 ma pogłębioną wiedzę o źródłach informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych
Efekty uczenia się - umiejętności
Podejmuje próby uczestnictwa w dyskusjach historycznych dotyczących problematyki społecznej ziem polskich w XX w. przyjmując i szanując
odmienne od własnych poglądy. -K_U11
Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę tekstów źródłowych dotyczących historii powszechnej Polski w XX w. K_U07
Potrafi zdefiniować i zastosować w mowie i piśmie podstawową terminologię z zakresu historii społecznej Polski XX w.K_U06
Potrafi przygotować wypowiedź ustną (w formie wystąpienia) oraz pracę pisemną w języku polskim na temat wybranego zagadnienia z
zakresu historii społecznej Polski XX w. z wykorzystaniem różnych źródeł. K_U12
Potrafi zaprezentować wyniki swojej pracy indywidualnej lub zespołowej w przejrzystej, usystematyzowanej formie z wykorzystaniem różnorodnych metod i technik. K_U08
Potrafi formułować oraz uzasadniać własne opinie na temat wybranych zagadnień społecznych z zakresu historii Polski XX w. K_U11
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
S04: Jest gotowy do aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania w dziejach historii społecznej pamięci historycznej o postaciach i
wydarzeniach z XX w. –
K_K04 umiejętnie i aktywnie propaguje wiedzę historyczną i kulturę pamięci w różnych środowiskach
S09: Ma świadomość znaczenia historii społecznej w kształtowaniu i rozwoju świadomości mieszkańców Polski. Dostrzega i szanuje również wkład odmiennych grup etnicznych i wyznaniowych w rozwój Polski XX w. –
K_K09 docenia i szanuje, jak też aktywnie uczestniczy w promowaniu tradycji oraz dziedzictwa historycznego i kulturalnego Polski
Metody dydaktyczne
referat wygłoszony przez studenta, a następnie dyskusja nad omówionymi zagadnieniami
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
Wymagania wstępne
uczęszczanie na zajęcia, udział w dyskusji, wygłoszenie referatu, zaliczenie zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przygotowanie referatu zaliczeniowego i zaprezentowanie go podczas zajęć.
Napisanie i zaliczenie końcowego kolokwium.
Aktywność na zajęciach
Frekwencja
Literatura
Literatura podstawowa:
R. Wapiński, Polska i małe ojczyzny Polaków, Wrocław 1994
A. Gawryszewski, Ludność Polski w XX wieku, Warszawa 2005
H. Słabik, O społecznej historii Polski 1945-1989, Warszawa 2009
Literatura uzupełniająca:
J. Żarnowski, Praca, technika i społeczeństwo,
Z. Taylor, Rozwój i regres sieci kolejowej w Polsce, Warszawa 2007
J. Kaliński, Autostrady w Polsce czyli Drogi przez mękę, Warszawa 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: