Historia nowożytna Polski 1202-H-HNPL-S1
1. Wprowadzenie do historii nowożytnej. Węzłowe problemy epoki.
2. Stan badań nad historią Polski nowożytnej.
3. Rzeczpospolita jako "monarchia mixta".
4. Rzeczpospolita - państwo czy wspólnota?
5. Społeczeństwo Rzeczypospolitej w XVI-XVIII w.
6. Życie gospodarcze. Gospodarka polska na tle europejskim.
6. Kultura i obyczaje.
7. Prusy Królewskie i Prusy Książęce.
8. Problemy polityki zagranicznej Rzeczypospolitej w XVI-XVII w.
9. Walka o miejsce w Europie w XVII w. (Wojny z Rosją, Szwecją i Turcją oraz ich finał).
10. Rzeczpospolita w dobie unii polsko-saskiej (1697-1763)
11.Początki i rozwój Oświecenia. Oświecenie w Polsce i na Litwie w perspektywie europejskiej.
12.Początki reform stanisławowskich. Konfederacja barska.
13. Sejm Wielki (1788-1791) i Konstytucja 3 Maja.
14. Targowica i Powstanie Kościuszkowskie.
15. Przyczyny upadku Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
16. Kultura okresu odrodzenia w I Rzeczypospolitej
17. Kultura i sztuka epoki polskiego Baroku
18. Podróżnictwo staropolskie w XVI-XVIII w. – cele, motywy, charakter i rola w systemie edukacji
19. Staropolski ogląd świata jako integralny komponent mentalności szlacheckiej
20. Życie codzienne szlachty i magnaterii polskiej w XVI-XVIII w.
21. Specyfika polskiego sarmatyzmu jako zjawiska kulturowego
22. Ideologia kontrreformacji i sztuka potrydencka - Wpływy Kościoła na kulturę polską doby Baroku.
23. Świecka sztuka nowożytna w I Rzeczypospolitej jako wyraz sarmackich ideałów życia
24. Reformacja na ziemiach Rzeczypospolitej - problem tolerancji wyznaniowej
25. Wpływy cudzoziemskie w kulturze polskiej XVI - XVIII wieku.
26. Rozwój polskich nauk humanistycznych, przyrodniczych, ścisłych w nowożytności.
27. Nauki medyczne i tajemne w nowożytnej Polsce.
W cyklu 2024/25Z:
Zagadnienia szczegółowe w wyborze: 1. Ogólne wprowadzenie w tematykę epoki |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
– obecność i aktywność na zajęciach
- napisanie i przedstawienie referatu na wybrany temat
– zaliczenie kolokwium (ćwiczenia)
- egzamin ustny lub pisemny (w przypadku wykładu)
Ocena końcowa jest średnią z ocen cząstkowych.
Skala ocen:
4,75–5,00 bardzo dobry
4,25–4,74 dobry plus
3,75–4,24 dobry
3,25–3,74 dostateczny plus
2,75–3,24 dostateczny
0–2,74 niedostateczny
Praktyki zawodowe
nie ma
Literatura
Literatura podstawowa:
Augustyniak U. Historia Polski 1572-1795, Warszawa 2008
Dzieje Polski pod red. J. Topolskiego, Warszawa 1976
Gierowski J.A., Historia Polski (1492-1864), Warszawa 1972 (lub inne)
Markiewicz M., Historia Polski 1592-1795), Kraków 2004
Polska na przestrzeni wieków. Praca zbiorowa pod red. J. Tazbira
Literatura uzupełniająca:
Bardach J.Leśnodorski B.Pietrzak M., Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 1994
Błaszczyk G., Dzieje stosunków polsko-litewskich, t. 2, Poznań 2007
Bogucka M., Dzieje kultury polskiej, Warszawa 1988
Historia dyplomacji polskiej, t. II 1572-1795 pod red. Z. Wójcika, Warszawa 1972
Historia sejmu polskiego, t. I do schyłku Rzeczypospolitej szlacheckiej pod red. J. Michalskiego, Warszawa 1984
Jakowenko M., Historia Ukrainy do 1795 r., Warszawa 2011
Kiaupa Z. Kiaupiene J. Kuncevicius A., Historia Litrwy od czasów najdawniejszych do 1795 r., Warszawa 2006
Kuklo C., Demografia Rzeczypospolitej przedrozbiorwej, Warszawa 2009
Rusiński W., Rozwój gospodarczy ziem polskich w zarysie, Warszawa 1973
Sahanowicz H., Historia Białorusi. Od czasów najdawniejszych do końca XVIII w., Lublin 2002
Wójcik Z., Dzieje Rosji (1533-1801), Warszawa 1981
Zarys historii gospodarstwa wiejskiego w Polsce pod red. B. Baranowskiego i J. Topolskiego, T. II, Warszawa 1964
Zarys dziejów wojskowości polskiej do 1864 r. pod red. J. Sikorskiego, Warszawa 1966
Monografie: student przedstawia do akceptacji przez prowadzącego wykaz wybranych przez siebie lektur (4 pozycje).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: