Historia historiografii 1202-H-HH-S1
Blok A
Kultura i wytworzenie przedmiotu poznania naukowego.
Nowożytne pojmowanie obiektywności.
Blok B
Historiografia i kształtowanie się przedmiotu poznania naukowego oraz pojęcia obiektywności w nowożytnej kulturze.
Historiografia renesansowa; historiografia krytyczna.
Historiografia oświeceniowa.
Blok A
Kultura nowoczesna i ponowoczesna.
Wiedza nowoczesna i ponowoczesna - wariant „naiwny” i historyczny obiektywistycznego modelu poznania oraz konstruktywistyczny model poznania.
Blok B
Historiografia jako nauka – historia klasyczna i nieklasyczna.
Doktryna indywidualistycznego historyzmu w historiografii.
Pozytywistyczny model historiografii.
Odmiany historiografii modernistycznej.
Odmiany antropologii historycznej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, wystąpienie z referatem na zajęciach.
Literatura
Literatura podstawowa:
A.F. Grabski, Dzieje historiografii, Poznań 2003;
J. Topolski, Od Achillesa do Beatrice de Planissolles. Zarys historii historiografii, Warszawa 1998.
G. G. Iggers, Historiografia XX wieku. Przegląd kierunków badawczych, Warszawa 2010.
W. Wrzosek, Historia – Kultura – Metafora. Powstanie nieklasycznej historiografii, Wrocław 1995.
Literatura uzupełniająca:
D. R. Kelley, Oblicza historii. Badanie przeszłości od Herodota do Herdera, Warszawa 2010.
D. R. Kelley, Losy historii. Badanie przeszłości od Herdera do Huizingi, Warszawa 2010.
D. R. Kelley, Granice historii. Badanie przeszłości w XX wieku, Warszawa 2009.
Literatura szczegółowa omówiona zostanie na pierwszych zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: