Emisja głosu 1202-H-EMG3-S1
Głos jest podstawowym narzędziem pracy nauczyciela.
Świadoma praca nad opanowaniem prawidłowej emisji głosu to proces długotrwały, wymagający dużej cierpliwości, wytrwałości i sumienności. Zajęcia z emisji głosu w wymiarze 15 godz. są wiec traktowane jako początek drogi nabywania umiejętności praktycznych pomocnych w zmianie często błędnych nawyków emisyjnych i odbudowie naturalnego sposobu fonacji. Ważnym aspektem zajęć jest uświadomienie sobie zależności pomiędzy efektywnością pracy nauczyciela, jego zdrowiem i kondycją zawodową a prawidłowym używaniem głosu.
Na prawidłową emisję głosu składają się:
• opanowanie właściwego toru oddechowego,
• umiejętność prawidłowego posługiwania się aparatem fonacyjnym, czyli krtanią,
• opanowanie właściwego używania rezonatorów,
• trening wyrazistości artykulacyjnej - ćwiczenia dykcji.
W opanowaniu powyższych umiejętności pomogą nam podstawowe wiadomości teoretyczne na temat budowy i działania narządu głosu (krtani, układu oddechowego, mechanizmu oddychania, typów oddychania, rezonatorów).
Nauczyciele, jako grupa zawodowa, w której ryzyko występowania chorób narządów mowy jest znaczne, powinni zdawać sobie również sprawę z tego, jak ważne jest oprócz nauczenia się prawidłowej emisji przestrzeganie zasad higieny pracy i życia.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Rozwój praktycznych umiejętności wymaga systematycznych i świadomych ćwiczeń – wymagany jest zatem aktywny udział we wszystkich formach aktywności proponowanych na zajęciach (obecność na wszystkich zajęciach),opanowywanie wiedzy niezbędnej do świadomego ich realizowania oraz końcowe zaliczenie ustne (wygłoszenie przygotowanego wcześniej przemówienia, referatu lub prezentacji).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Dąbrowska D. (2005), Emisja głosu, wybrane zagadnienia, skrypt dla studentów, Wałbrzych
Kubiak S. (2006), Zarys higieny narządu głosu, Włocławek
Łukaszewski I. (1977), Zbiorowa emisja głosu, Warszawa
Literatura uzupełniająca:
Demelowa G. (1999), Elementy logopedii, Warszawa
Gałkowski T. (1999), Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Opole
Gawęda K. (1995), Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa
Higiena głosu śpiewaczego (1990), Skrypty i Podręczniki 20, red. Krassowski J., Akademia Muzyczna w Gdańsku
Kozłowska K. (1998), Wady wymowy możemy usunąć, poradnik logopedyczny, Kielce
Kram J. (1981), Zarys kultury żywego słowa, Warszawa
Krasucka A. (2000), "Głos w pracy nauczyciela", Wychowanie Muzyczne w Szkole, nr 2-3
Łastik A. (2002), Poznaj swój głos... twoje najważniejsze narzędzie pracy, Warszawa
Mitrynowicz-Modrzejewska A. (1974), Fizjologia i patologia głosu, Kraków
Schutt K. (1998), Terapia oddechem, Warszawa
Śliwińska-Kowalska M. (1999), Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli, Łódź
Tarasiewicz B. (2003), Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków
Teml H. (1997), Relaks w nauczaniu, Warszawa
Toczyska B. (1997), Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk
Toczyska B. (2003): Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk: Wydawnictwo Podkowa
Walencik-Topiłko, A. (2009): Głos jako narzędzie. Materiały do ćwiczeń emisji głosu dla osób pracujących głosem i nad głosem, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Weller S. (2001), Oddech, który leczy, Gdańsk
Wieczorkiewicz B. (1980), Sztuka mówienia, Warszawa
Wojtyński Cz. (1970), Emisja głosu, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: