Europejskie kultury żywieniowe (od starożytności do współczesności)
1202-H-EKŻ-S1
Zajęcia są z jednej strony wprowadzeniem do historii jedzenia w Europie w ujęciu chronologicznym, z drugiej strony dotyczą w szczególności współczesnych mód kulinarnych i ruchów żywieniowych jako zjawisk zakorzenionych w historii.
Historia jedzenia i analiza współczesnych ruchów i ideologii żywieniowych dotyczą wyżywienia jako formy języka, symboliki, ekspresji ważnych dla różnych grup treści. Dotyczą w szczególności norm religijnych, stosunku do przyrody, wyobrażeń o zdrowiu (dietetyki) jedzenia jako formy wyróżnienia społecznego i podstawy tożsamości.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli 45 h:
- udział w wykładach – 30 h - 1 p.
- konsultacje z nauczycielem akademickim – 15 h - 0,5 p.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta 15 h: - 0,5 p
- sporządzanie notatek, zapoznanie się z literaturą przedmiotu – 15 h 0,5 p.
Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania 30 h: - 1 p.
- przygotowanie do zaliczeni, – 15 h
-przygotowanie i prezentacja pracy piismenj - 15 h
Efekty uczenia się - wiedza
W1 wykazuje znajomość historii porównawczej Europy w dziedzinie kultur żywieniowych; zna powiązania historii integracji europejskiej z aktualnymi problemami dotyczącymi wyżywienia, ekologii i mód żywieniowych K_W05
W3 zna i rozumie relacje i zależności pomiędzy historią jedzenia, powstaniem śródziemnomorskiego i północnoeuropejskiego modelu żywieniowego a aktualnymi trendami kulinarnymi K_W06
W3 ma podstawową wiedzę na temat dorobku historiografii i rozróżnia jej główne nurty w zakresie historii jedzenia (życie codzienne, modernistyczna historii jedzenia w ujęciu biologicznym i ekonomicznym, kulturowa historia jedzenia) K_W13
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 potrafi planować i prowadzić własne proste badania historyczne w formie opracowania i analizy tekstu źródłowego dotyczacego historii kulinarnej K_U06
U2 prezentuje efekty swojej pracy indywidualnej lub zespołowej w przejrzystej, usystematyzowanej formie z zastosowaniem różnorodnych, nowoczesnych metod i technik, dostosowanych do odpowiedniej dziedziny historii; potrafi przygotować wypowiedzi ustne i prace pisemne w języku polskim z poprawnym zastosowaniem różnorodnych form pisarstwa historycznego K_U07
U3 potrafi realizować zadania badawcze i popularyzatorskie stosując metodę projektu K_U08
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 ma świadomość wartości kultury historycznej, na którą składa się znajomość dziejów dyscypliny na przykładzie stosunku badaczy do jedzenia jako przedmiotu historii K_K01
K2 rozumie potrzebę umiejętnego i aktywnego propagowania wiedzy historycznej i kultury pamięci w środowisku lokalnym oraz roli tradycji żywieniowych w kształtowaniu wyobrażeń o historii K_K02
K3 uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem kulturowym w związku z religijnym, narodowym i ideologicznym uwarunkowaniem mód kulinarnych i ruchów żywieniowych K_K04
K4 docenia i szanuje, jak też jest gotów promować tradycje oraz dziedzictwo historyczne i kulturowe Polski i swojego regionu jako części europejskich tradycji żywieniowych K_K07
Metody dydaktyczne
pogadnka, analiza tekstów źródłowych
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
zainteresowania dziedziną historii lub kultury jedzenia, orientacja w historii Europy
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
aktywność na zajęciach, dyskusje, znajomośc literatury, realicja włąsnego projektu w oparciu o wybrany tekst źródłowy dotyczący historii jedzenia
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiazkowa:
Anthelme Brillat-Savarin, Fizjologia smaku, Warszawa 2003.
J. Dumanowski, M. Kasprzyk-Chevriaux, Kapłony i szczeżuje. Opowieść o zapomnianej kuchni polskiej, Warszawa 2018.
F. Fernández-Armesto, Wokół tysiąca stołów czyli historia jedzenia, Warszawa 2003.
J. L. Flandrin, Wyróżnienie smaku [w:] Historia życia prywatnego, t. 3, red. R. Chartier, Wrocław 1999.
Literatura uzupełniająca:
J. Dumanowski, (Kulinarna) rewolucja francuska, „Wiadomości Historyczne”, 6, 2007, s. 63-64.
J. Dumanowski, Wiedza, narracja i smak. Staropolskie książki kucharskie i porady kulinarne jako źródło historyczne, Kwartalnik Historii Kultury Materialnej, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, 2014, nr 4, s. 527-540.
J. Gately, Kulturowa historia alkoholu, Warszawa 2011.
B.W. Higman, Historia Żywności, Warszawa 2012.
Ph. Meyzie, Kuchnia w Europie doby nowożytnej. Jeść i pić: XVI-XIX wiek, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: