Etyka badań historycznych
1202-H-EBH-S1
- Wąskie i szerokie określenie etyki badań historycznych
- Kodyfikacja etycznego wymiaru historii
- Nieuczciwość w prowadzonych badaniach (fabrykowanie danych, fałszowanie wyników plagiat).
- Wymiar etyczny relacji źródła historyczne - historyk (badani ludzie - badacz).
Całkowity nakład pracy studenta
Całkowiy nakład pracy studenta 1p. - 30 godz.:
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (15 godz.- 0,5 p.):
- udział w ćwiczeniach – 5 godz.
- konsultacje z nauczycielem akademickim – 10 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (10 godz - 0,33 p.)
- przygotowanie do ćwiczeń, sporządzanie notatek, zapoznanie się z literaturą przedmiotu
Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (5 godz. - 0,17 p.)
- przygotowanie do dyskusji.
Efekty uczenia się - wiedza
W1 zna i rozumie w stopniu elementarnym relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi wydarzeniami oraz ich wpływ na świadomość i tożsamość ludzi i społeczeństw K_W06
W2 ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej historii K_W07
W3 ma elementarną wiedzę o miejscu historii wśród innych nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami, rozumie cele prowadzenia badań historycznych; rozumie i objaśnia znaczenie historii w obszarze nauk humanistycznych i społecznych K_W11
W4 rozumie powiązania interdyscyplinarne historii z naukami pokrewnymi z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi; dostrzega i rozumie znaczenie elementów innych dyscyplin naukowych w pracy historyka K_W12
W5 wie, że badania i debata historyczna są procesem stałym, który niesie ze sobą nieustanne zmiany i rozwój poglądów K_W14
W6 wie o istnieniu w historii i pokrewnych odmiennych punktów widzenia K_W15
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 potrafi posłużyć się w stopniu podstawowym teoriami i paradygmatami badawczymi w zakresie historii i nauk pokrewnych K_U04
U2 prezentuje efekty swojej pracy indywidualnej lub zespołowej w przejrzystej, usystematyzowanej formie z zastosowaniem różnorodnych, nowoczesnych metod i technik, dostosowanych do odpowiedniej dziedziny historii; potrafi przygotować wypowiedzi ustne i prace pisemne w języku polskim z poprawnym zastosowaniem różnorodnych form pisarstwa historycznego K_U07
U3 potrafi formułować i uzasadniać własne opinie dotyczące ważnych zagadnień życia publicznego K_U09
U4 formułuje tezy i argumentuje z wykorzystaniem poglądów innych autorów prac historycznych K_U10
U5 uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem kulturowym; wykazuje niezależność i samodzielność myśli, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech; jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych K_K04
U6 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu historyka K_K05
U7 rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka i popularyzacji wiedzy historycznej K_K06
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 Rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka i popularyzacji wiedzy historycznej
K2 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu historyka
K3 Uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem kulturowym
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
Wymagania wstępne
Brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
obecność na zajęciach oraz udział w dyskusji.
Literatura
W. Galewicz, O etyce badań naukowych, "Diametros", 2009.
A. Przyłuska-Fiszer, Etyka badan naukowych - od etosu do regulacji, Postępy Rehabilitacji, 2012.
R. Stobiecki, Historyk wobec etyki. Szkic niezobowiązujący, Rocznik Antropologii Historii, 2013.
Etyka w badaniach przeszłości - Ankieta, Rocznik Antropologii Historii, 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: