Dydaktyka wiedzy o społeczeństwie 1202-H-DWoS11-S2
• Podstawowe dokumenty prawa oświatowego.
• Główne założenia systemu edukacji a obowiązki nauczyciela wiedzy o społeczeństwie.
• Podstawy programowe a programy nauczania wiedzy o społeczeństwie.
• Specyfika nauczania wiedzy o społeczeństwie w szkole ponadgimnazjalnej.
• Aktywno-refleksyjny model kształcenia obywatelskiego.
• Czynniki determinujące cele edukacji obywatelskiej.
• Cele kształcenia - taksonomia i operacjonalizacja.
• Metody nauczania.
• Środki dydaktyczne: klasyfikacje, zasady doboru i możliwości wykorzystywania na lekcji wiedzy o społeczeństwie.
• Technologia informacyjna w edukacji obywatelskiej i ekonomicznej.
• Źródła historyczne: definicje, klasyfikacje, krytyka zewnętrzna i wewnętrzna, dobór źródeł do etapu kształcenia.
• Lekcje – typy lekcji, pozalekcyjne i pozaszkolne formy edukacji obywatelskiej i ekonomicznej.
• Ocena – rodzaje, funkcje i rola oceniania.
• Wewnątrzszkolny i zewnętrzny system oceniania.
• Indywidualizacja procesu nauczania.
• Konstruowanie konspektu lekcji – przygotowanie do prowadzenia zajęć w szkole.
• Budowanie arkusza hospitacyjnego.
• Testy osiągnięć szkolnych a system egzaminów doniosłych – egzamin z historii i wiedzy o społeczeństwie.
• Praktyki śródroczne w szkole podstawowej i gimnazjum – studenci prowadzą lekcje w szkołach.
• Analiza dokonań studentów w czasie przeprowadzonych lekcji, konspektów, arkuszy pohospitacyjnych.
• Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela: planowanie metodyczne, kierunkowe i wynikowe.
• Nauczyciel w zespole – funkcje nauczyciela w szkole, zadania i obowiązki z zespole nauczycielskim, współpraca z rodzicami.
• Rozwój zawodowy nauczyciela.
• Przygotowanie do praktyk ciągłych – cele, wymagania, forma zaliczenia.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
1. Aktywność na zajęciach:
(D.1/E.1.W.2; D.1/E.1.W.4; D.1/E.1.W.5; D.1/E.1.W.6; D.1/E.1.W.11; D.1/E.1.W.13; D.1/E.1.W.15;
D.1/E.1.U6; D.1/E.1.U7; D.1/E.1.U9; D.1/E.1.U11; D.1/E.1.K6; D.1/E.1.K5; D.1/E.1.K9)
2. Przygotowanie arkusza hospitacyjnego (D.1/E.1.W.2; D.1/E.1.W.5; D.1/E.1.U2)
3. Przygotowanie prezentacji multimedialnej (D.1/E.1.W.5; D.1/E.1.K1; D.1/E.1.K7)
Ocena końcowa stanowi średnią z uzyskanych ocen.
Skala ocen:
4,75–5,00 bardzo dobry
4,25–4,74 dobry plus
3,75–4,24 dobry
3,25–3,74 dostateczny plus
2,75–3,24 dostateczny
0–2,74 niedostateczny
Praktyki zawodowe
Student zobowiązany jest do zaliczenia praktyki ciągłej - w wybranym typie szkoły ponadpodstawowej (cztery tygodnie praktyk).
Warunkiem zaliczenia praktyki jest pozytywna opinia wraz z proponowaną oceną nauczyciela (opiekuna praktyk) wpisana do dziennika praktyk oraz dokumentacja przebiegu praktyki sporządzona przez studenta na podstawie „Założeń organizacyjnych i programowych ciągłych praktyk przedmiotowo-dydaktycznych” dla studiów II stopnia.
Zaliczenie praktyk otrzymuje w semestrze zimowym II roku studiów
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. J. Korzeniowski, M. Machałek, Edukacja obywatelska w szkole,
Warszawa 2011
2. Edukacja obywatelska [w:] trzeci Sektor Nr 17 (2009) (cały tom
kwartalnika Instytutu Spraw Publicznych jest poświęcony kwestiom
edukacji obywatelskiej)
3. Edukacja obywatelska w Polsce i w Niemczech,(red.) K.E.Siellawa
(raport z badań Instytutu Spraw Publicznych wydany w 2008 roku)
4. A. Szerląg, Edukacja obywatelska w społeczeństwach wielokultu-
rowych, Kraków 2007
5. C. Czech-Włodarczyk, Neoliberalizm a edukacja obywatelska,
Poznań 2012
6. Społeczeństwo i polityka. Podstawy nauk politycznych, red. K. A. Wojtaszczyk, W. Jakubowski, Warszawa 2002.
Literatura uzupełniająca (do wyboru):
1. Edukacja w procesie integracji europejskiej, red. H. Konopka, Białystok 2003.
2. Multimedia w edukacji historycznej i społecznej, red. J. Rulka, B. Tarnowskiej, Bydgoszcz 2002.
3. Edukacja historyczna i obywatelska w szkole ponadgimnazjalnej, red. G. Pańko i J. Wojdon, Toruń 2003.
4. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999.
5. Pakiet edukacyjny - Europa na co dzień, Warszawa 1997.
6. W. Szczepański, Jak efektywnie i ciekawie uczyć wiedzy o społe-czeństwie?, „WH” 2005, nr 5, s. 38-47.
7. M. Mentz, Czy polskiej szkole potrzebna jest edukacja obywatel-ska?, „WH” 2006, nr 5, s. 40-45.
8. R. Szuchta, Tematyka Holokaustu w najnowszych gimnazjalnych podręcznikach do nauczania wos, „WH” 2010, nr 4, s. 34-38.
9. J. Korzeniowski, Projekt edukacyjny z wiedzy o społeczeństwie w gimnazjum, „WH” 2009, nr 6, s. 40-45.
10. M. Dyś, Metody urozmaicania zajęć wos w gimnazjum – gra o Unii Europejskiej, „WH” 2007, nr 1, s. 46-47.
11. M. Machałek, Internet jako uzupełnienie nauczycielskiego warsztatu, „WH” 2007, nr 1, s. 32-35.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: