Dydaktyka wiedzy o społeczeństwie 1202-H-DWOS-S1
• Główne założenia systemu edukacji a obowiązki nauczyciela wiedzy o społeczeństwie.
• Podstawy programowe a programy nauczania wiedzy o społeczeństwie.
• Specyfika nauczania wiedzy o społeczeństwie w szkole podstawowej.
• Cele kształcenia - taksonomia i operacjonalizacja.
• Metody nauczania.
• Środki dydaktyczne: klasyfikacje, zasady doboru i możliwości wykorzystywania na lekcji wiedzy o społeczeństwie.
• Technologia informacyjna w edukacji obywatelskiej.
• Lekcje – typy lekcji, pozalekcyjne i pozaszkolne formy edukacji obywatelskiej.
• Ocena – rodzaje, funkcje i rola oceniania.
• Konstruowanie konspektu lekcji – przygotowanie do prowadzenia zajęć w szkole.
• Budowanie arkusza hospitacyjnego.
• Nauczyciel w zespole – funkcje nauczyciela w szkole, zadania i obowiązki z zespole nauczycielskim, współpraca z rodzicami.
• Rozwój zawodowy nauczyciela.
• Przygotowanie do praktyk przedmiotowych – cele, wymagania, forma zaliczenia.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: |
Efekty kształcenia
Studentka/student:
• zna główne dokumenty prawa oświatowego, dotyczące edukacji obywatelskiej na poziomie szkoły podstawowej i gimnazjalnej.
• potrafi sporządzić dokumentację pracy nauczyciela przedmiotu wiedza o społeczeństwie oraz wychowawcy klasy.
• umie sformułować w formie operacyjnej perspektywiczne i bieżące cele kształcenia.
• czyta i interpretuje różne źródła.
• potrafi przygotować i przeprowadzić lekcje.
• zna pozalekcyjne i pozaszkolne formy edukacji obywatelskiej i ekonomicznej.
• rozumie rolę oceniania wewnętrznego i zewnętrznego.
Kryteria oceniania
1. Aktywność na zajęciach (D.1/E.1.W4, D.1/E.1.W12, D.1/E.1.W13, D.1/E.1.W14, D.1/E.1.W15, D.1/E.1.K1, D.1/E.1.K8, D.1/E.1.K5).
2. Sporządzenie konspektu lekcji oraz kart pracy (D.1/E.1.W11, D.1/E.1.W14, D.1/E.1.W3, D.1/E.1.W12, D.1/E.1.W13, D.1/E.1.W14, D.1/E.1.W15, D.1/E.1.U1, D.1/E.1.U2, D.1/E.1.U3, D.1/E.1.U4, D.1/E.1.U5, D.1/E.1.U6, D.1/E.1.U7).
Kryteria oceniania:
– aktywność na zajęciach
– zaliczenie konspektu lekcji wiedzy o społeczeństwie
– zaliczenie kart pracy
Ocena końcowa stanowi średnią z uzyskanych ocen.
Skala ocen:
4,75–5,00 bardzo dobry
4,25–4,74 dobry plus
3,75–4,24 dobry
3,25–3,74 dostateczny plus
2,75–3,24 dostateczny
0–2,74 niedostateczny
Praktyki zawodowe
Student zobowiązany jest do zaliczenia praktyki przedmiotowej w szkole podstawowej.
Warunkiem zaliczenia praktyki jest pozytywna opinia wraz z proponowaną oceną nauczyciela (opiekuna praktyk) wpisana do dziennika praktyk oraz dokumentacja przebiegu praktyki sporządzona przez studenta na podstawie „Założeń organizacyjnych i programowych ciągłych praktyk przedmiotowo-dydaktycznych” dla studiów I stopnia.
Zaliczenie praktyk otrzymuje w semestrze zimowym III roku studiów
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. J. Korzeniowski., M. Machałek, Edukacja obywatelska w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2011.
2. Edukacja obywatelska w społeczeństwach wielokulturowych, pod red. A. Szeląg, Kraków 2007.
Podręczniki szkolne do nauczania wiedzy o społeczeństwie w szkole podstawowej.
Literatura uzupełniająca (do wyboru):
1. Edukacja w procesie integracji europejskiej, red. H. Konopka, Białystok 2003.
2. Multimedia w edukacji historycznej i społecznej, red. J. Rulka, B. Tarnowskiej, Bydgoszcz 2002.
3. Edukacja historyczna i obywatelska w szkole ponadgimnazjalnej, red. G. Pańko i J. Wojdon, Toruń 2003.
4. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999.
5. Pakiet edukacyjny - Europa na co dzień, Warszawa 1997.
6. W. Szczepański, Jak efektywnie i ciekawie uczyć wiedzy o społeczeństwie?, „WH” 2005, nr 5, s. 38-47.
7. M. Mentz, Czy polskiej szkole potrzebna jest edukacja obywatelska?, „WH” 2006, nr 5, s. 40-45.
8. R. Szuchta, Tematyka Holokaustu w najnowszych gimnazjalnych podręcznikach do nauczania wos, „WH” 2010, nr 4, s. 34-38.
9. J. Korzeniowski, Projekt edukacyjny z wiedzy o społeczeństwie w gimnazjum, „WH” 2009, nr 6, s. 40-45.
10. M. Dyś, Metody urozmaicania zajęć wos w gimnazjum – gra o Unii Europejskiej, „WH” 2007, nr 1, s. 46-47.
11. M. Machałek, Internet jako uzupełnienie nauczycielskiego warsztatu, „WH” 2007, nr 1, s. 32-35.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: