Dziedzictwo kulturowe krajów romańskich
1202-H-DKKR-S1
Zajęcia dotyczą w szczególności historii mody odzieżowej jako formy rywalizacji i manifestowania tożsamości, cyklów mody, kreowania
wzorców i ich rozpowszechniania, typów ubiorów i ich funkcji społecznych.
na przykładzie Włoch i Francji analizowana będzie kuchnia i szerzej śródziemnomorski model żywieniowy, społeczeństwo dworu i jego
rola jako wzorca i modelu kulturowego oraz procesów globalizacji na przykładzie tzw. "wymiany kolumbijskiej" (rola Hiszpanii i Portugalii).
Całkowity nakład pracy studenta
Całkowity nakład pracy studenta 90 godz. - 3p
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (45 godz.- 1,5 p.):
- udział w wykładach – 30 godz. - 1 p.
- konsultacje z nauczycielem akademickim – 15 godz. - 0,5 p.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (15 godz. -0, 5 p.):
- sporządzanie notatek, zapoznanie się z literaturą przedmiotu – 15 godz. - 0,5 p.
Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (30 godz.- 1p.):
- przygotowanie do zaliczeni, – 15 godz. - 0,5 p
-przygotowanie i prezentacja pracy pisemnej - 15 godz. - 0,5 p
Efekty uczenia się - wiedza
W1 wykazuje znajomość historii porównawczej Europy; zna rolę Francji, Hiszpanii i Włoch w tworzeniu kulturowej i politycznej
jedności europejskiej K_W05
W2 posiada podstawową wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację wytworów cywilizacji na przykładzie odzieży i mody, jedzenia i
kuchni oraz towarów funkcjonujących w handlu globalnym K_W09
W3 rozumie powiązania interdyscyplinarne historii z naukami pokrewnymi: historia sztuki, antropologia, socjologia K_W12
W4 wie o istnieniu w historii i pokrewnych odmiennych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem kulturowym na
przykładzie ujęć historii Francji, Włoch i Hiszpanii K_W15
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 potrafi planować i prowadzić własne proste badania historyczne wykorzystując podstawowe metody badawcze i wybrane
elementy warsztatu historyka K_U06
U2 prezentuje efekty swojej pracy indywidualnejw nowoczesnych metod i technik: opracowanie i prezentacja referatu dotyczącego
historii krajow romańskich K_U07
U3 potrafi realizować zadania badawcze i popularyzatorskie stosując metodę projektu K_U08
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem kulturowym; wykazuje niezależność i samodzielność myśli, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech; jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych K_K04
K2 uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form (poznanie oferty muzealnej dotyczącej mody jedzenia i podróży - poznawania świata) K_K08
K3 stosuje różnorodne metody upowszechniania wiedzy z zakresu historii (rola mody odzieżowej i jedzenia/kuchni w popularyzacji historii) K_K14
Metody dydaktyczne
dyskusja, pogadanka, analiza tekstów źródłowych
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- referatu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
zainteresowania historią krajów romańskich, orientacja w historii powszechnej
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
aktywność na zajęciach, dyskusje, znajomość literatury, realizacja własnego projektu w oparciu o wybrany tekst źródłowy dotyczący historii
jedzenia
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
J. Baszkiewicz, Historia Francji, Wrocław 2008;
F. Boucher, Historia mody. Dzieje ubiorów od czasów prehistorycznych do końca XX wieku, Warszawa 2006 lub inne wydanie;
P. Burke, Kultura i społeczeństwo w renesansowych Włoszech, wyd. I 1972 i kolejne;
N. Elias, Przemiany obyczajów w cywilizacji zachodu, Warszawa 1980.
The Columbian Exchange [w:] J. Pilcher, Food in world history, New York 2006 lub 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: