Dziedzictwo kulturowe krajów niemieckojęzycznych
1202-H-DKKN-S1
1. Zajęcia organizacyjne
2. Pojęcie niemieckiego dziedzictwa kulturowego w literaturze, kulturze materialnej, sztuce, myśli filozoficznej i politycznej
3. Najważniejsze zabytki niemieckiej kultury materialnej wg listy światowego dziedzictwa kulturowego w dzisiejszych Niemczech, Austrii, Czechach i Polsce
4. Niemieckie dziedzictwo kulturowe epoki średniowiecza do r. ok. 1400
5. Kultura w czasach renesansu
6. Przemiany kulturowe w czasach reformacji
7. Epoka baroku w krajach niemieckich
8. Niemieckie dziedzictwo kulturowe doby oświecenia
9. Od „burzy i naporu” do romantyzmu niemieckiego
10. Klasycyzm niemiecki
11. Dziedzictwo kulturowe w czasach industrializacji i nacjonalizacji
12. Kultura krajów niemieckich między wojnami
13. Kultura niemiecka w dobie totalitaryzmu
14. Rozwój kulturalny w krajach niemieckich po II wojnie światowej
15. Dziedzictwo kulturowe zjednoczonych Niemiec
Całkowity nakład pracy studenta
Całkowity nakład pracy studenta 90 godz. - 3 p.:
- udział w zajęciach 30 godz - 1 p.
- konsultacje 15 godz. - 0,5 p.
- przygotowanie do zajęć 30 godz. - 1 p.
- przygotowanie do sprawdzianu pisemnego 15 godz. - 0,5 p.
Efekty uczenia się - wiedza
K_W01 posiada uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii
K_W02 opanował podstawową terminologię z zakresu historii i nauk pokrewnych
K_W03 ma uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii Polski w zakresie pięciu głównych epok historycznych
K_W04 zna wybrane zagadnienia historii powszechnej (w zakresie pięciu głównych epok historycznych) w ujęciu chronologicznym i tematycznym
K_W05 wykazuje znajomość historii porównawczej Europy; zna powiązania historii integracji europejskiej z aktualnymi problemami społecznymi, gospodarczymi i politycznymi
K_W06 zna i rozumie w stopniu elementarnym relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi wydarzeniami oraz ich wpływ na świadomość i tożsamość ludzi i społeczeństw
K_W07 ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej historii
K_W08 zna terminologię, teorię oraz podstawowe metody badawcze i narzędzia warsztatu historyka oraz podstawowe metody upowszechniania wiedzy historycznej
K_W09 posiada podstawową wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację wytworów cywilizacji przydatnych dla poznania epok historycznych
K_W10 zna różne źródła informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych
K_W12 rozumie powiązania interdyscyplinarne historii z naukami pokrewnymi z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi; dostrzega i rozumie znaczenie elementów innych dyscyplin naukowych w pracy historyka
K_W13 ma podstawową wiedzę na temat dorobku historiografii i rozróżnia jej główne nurty; zna na poziomie podstawowym główne obszary badań historycznych (takie jak historia polityczna, społeczna, gospodarcza, kultury, regionu, religii, cywilizacji, rodziny, codzienności, mentalności, mikrohistoria, antropologia historyczna, gender studies i inne), a zwłaszcza najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie
K_W14 wie, że badania i debata historyczna są procesem stałym, który niesie ze sobą nieustanne zmiany i rozwój poglądów
K_W15 wie o istnieniu w historii i pokrewnych odmiennych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem kulturowym
K_W18 orientuje się w działalności i aktualnej ofercie współcześnie działających instytucji kultury, a zwłaszcza ośrodków upowszechniających i popularyzujących wiedzę historyczną
K_W19 posiada podstawową wiedzę o metodach upowszechniania wiedzy historycznej
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 zdobywa wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny pod kierunkiem opiekuna naukowego, przy zastosowaniu nowoczesnych technologii informacyjnych, technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji
K_U02 potrafi wskazać, uzasadnić i omówić wzajemne relacje różnych kierunków badań historycznych
K_U03 potrafi opanować i stosować pod kierunkiem opiekuna naukowego podstawowe umiejętności badawcze w zakresie historii
K_U05 potrafi zdefiniować i zastosować w mowie i w piśmie podstawową terminologię w zakresie historii i nauk pokrewnych zarówno w pracy badawczej, jak i w popularyzacji wiedzy historycznej
K_U06 potrafi planować i prowadzić własne proste badania historyczne wykorzystując podstawowe metody badawcze i wybrane elementy warsztatu historyka
K_U07 prezentuje efekty swojej pracy indywidualnej lub zespołowej w przejrzystej, usystematyzowanej formie z zastosowaniem różnorodnych, nowoczesnych metod i technik, dostosowanych do odpowiedniej dziedziny historii; potrafi przygotować wypowiedzi ustne i prace pisemne w języku polskim z poprawnym zastosowaniem różnorodnych form pisarstwa historycznego
K_U08 potrafi realizować zadania badawcze i popularyzatorskie stosując metodę projektu
K_U09 potrafi formułować i uzasadniać własne opinie dotyczące ważnych zagadnień życia publicznego
K_U10 formułuje tezy i argumentuje z wykorzystaniem poglądów innych autorów prac historycznych
K_U11 komunikuje się ze specjalistami w zakresie historii w języku polskim i obcym z zastosowaniem terminologii właściwej dla historii i nauk pokrewnych
K_U14 stosuje różnorodne metody upowszechniania wiedzy z zakresu historii
K_U15 ma świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie historycznym, ogólno humanistycznym, jak też kompetencji i społecznych
K_U16 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Metody dydaktyczne
wykład, dyskusja na podstawie zadanego tekstu wprowadzającego, prezentacja multimedialna,
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach: tolerowane najwyżej 3 nieobecności (w tym przynajmniej 1 ze zwolnieniem lekarskim);
aktywność na zajęciach 1/3 oceny;
krótka praca pisemna 1/3 oceny;
krótka prezentacja zadanego tematu na zajęciach 1/3 oceny.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Burke P.: Historia kulturowa. Wprowadzenie, Kraków 2012.
Dziedzictwo kulturowe – konteksty odpowiedzialności, red/ K. Gutowska, Warszawa 2003
Glaser H.: Kultura RFN. Zarys historii 1945-1989, Warszawa 2002.
Karolak Cz./ Kunicki W./Orłowski H.: Dzieje kultury niemieckiej, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
Bagby Ph.: Kultura i historia : prolegomena do porównawczego badania cywilizacji, Warszawa 1975.
Chaunu P. Cywilazacja wieku oświecenia, Warszawa 1989.
Demandt A.: Über die Deutschen. Eine kleine Kulturgeschichte, Berlin 2009.
Drewniak B.: Kultura w cieniu swastyki, Poznań 1969
Dulewicz A: Encyklopedia sztuki niemieckiej, Warszawa 2002.
Gössmann, W.: Deutsche Kulturgeschichte im Grundriß, Düsseldorf 2006.
Münkler H.: Die Deutschen und ihre Mythen, Reinbek bei Hamburg 2010.
Niemcy współczesne. Zarys encyklopedyczny, Poznań 1999.
Państwo a społeczeństwo. Wizje wspólnot niemieckich od oświecenia do okresu restauracji, red. T. Namowicz, Poznań 2001.
Pisarze niemieckojęzyczni w XX wieku. Leksykon encyklopedyczny PWN, red. M. Zybura, Warszawa i in. 1996.
Słownik twórców kultury niemieckiej, Poznań 1997.
Schößler F.: Literaturwissenschaft als Kulturwissenschaft, Tübingen und Basel 2006.
Sztuki piękne w III Rzeszy, Poznań 2004.
Ziomek J.: Renesans, Warszawa 1977.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: