Dziedzictwo kulturowe średniowiecznej Europy
1202-H-DKŚE-S1
Punktem wyjścia do opracowania programu i koncepcji zajęć jest założenie, że dokonujące się w w średniowiecznej Europie, w tysiąc- leciu między V a XV w. zjawiska polityczne, społeczne, kulturowe i gospodarcze wywarły i nadal wywierają bardzo istotny wpływ na kształtowanie się współczesnej kultury europejskiej. Jednym z jej najistotniejszych elementów jest dziedzictwo kulturowe. O jego współczesnym znaczeniu świadczy fakt, że treści składające się na dziedzictwo kulturowe są często przedmiotem aktualnych dyskusji, także tych o znaczeniu globalnym, np. dyskusja o preambule konstytucji europejskiej. W ramach zajęć przedstawiony zostanie na podstawie wybranych zagadnień z zakresu historii proces recepcji zjawisk historycznych w następnych epokach, kreowania obrazów historycznych, stereotypów oraz ich roli w tworzeniu tożsamości grupowych. Wykorzystana zostanie metodologia związane z fenomenami: pamięci historycznej, miejsc pamięci, historii stosowanej. Wiedza i umiejętności uzyskane w czasie zajęć pozwolą studentom na pełniejsze zrozumienie współczesnego obrazu średniowiecza oraz procesów instrumentalizacji zjawisk historycznych oraz procesów tworzenia pamięci historycznej.
Tym samym uzyskają oni kwalifikacje w zakresie wykorzystywania elementów historii średniowiecza w przedsięwzięciach służących popularyzacji historii i transmisji tradycji historycznej we współczesnym społeczeństwie.
W cyklu 2022/23L:
Planowane są następujące zajęcia: 1. Zajęcia wstępne – przedmiot zajęć, pojęcia 2. Pamięć historyczna (Assmann) 3. Człowiek średniowiecza a człowiek współczesny (Nodl) 4. Średniowieczne świadectwa archeologiczne jako element współczesnej pamięci społecznej 5. "Gniazdo" – analiza filmu 6. "Bolesław Śmiały" – analiza filmu 7. Kazimierz Wielki – analiza filmu, cz. 1 8. "Kazimierz Wielki" – analiza filmu, cz. 2 9. „Gwiezdne wojny” a motywy średniowieczne 10. Literatura Tolkiena 11. Zabytki średniowieczne na ziemiach polskich jako elementy pamięci społecznej 12. Regionalizm historyczny (średniowiecze) (Kiryk) 13. Średniowiecze we współczesnym mieście 14. Uobecnianie średniowiecza we współczesnej muzyce 15. Podsumowanie zajęć
|
W cyklu 2023/24L:
Przewidziane są następujące zagadnienia szczegółowe: 1. Mediewalizm jako zjawisko kulturowe 2. Pamięć historyczna 3. Człowiek średniowiecza a człowiek współczesny 4. Średniowieczne świadectwa archeologiczne jako element współczesnej pamięci społecznej 5. Analiza wybranych filmów 6. Średniowiecze w literaturze 7. Zabytki średniowieczne na ziemiach polskich jako elementy pamięci społecznej 8. Regionalizm historyczny (średniowiecze) 9. Średniowiecze we współczesnym mieście 10. Uobecnianie średniowiecza we współczesnej muzyce
|
W cyklu 2024/25L:
Przewidziane są następujące zagadnienia szczegółowe: 1. Pamięć o średniowieczu 2. Mediewalizm jako zjawisko kulturowe 3. Człowiek średniowiecza a człowiek współczesny 4. Zabytki średniowieczne jako świadectwa przeszłości i element współczesnej pamięci społecznej 5. Analiza wybranych filmów osadzonych w średniowieczu 6. Średniowiecze w literaturze współczesnej, w tym w literaturze fantasy. 7. Regionalizm historyczny (średniowiecze) 8. Średniowiecze we współczesnym mieście 9. Uobecnianie średniowiecza we współczesnej muzyce
|
Całkowity nakład pracy studenta
3 p.- 90 godz.
30 godz. - wysłuchanie wykładu - 1 p.
15 godz. - przygotowanie do kolokwium- -0,5 p.
30 godz. - praca pisemna- 1 p.
15 godz. - konsultacje - 0,5 p.
Efekty uczenia się - wiedza
W1 posiada uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii, K-W01
W2 opanował podstawową terminologię z zakresu historii i nauk pokrewnych, K-W02
W3 zna i rozumie w stopniu elementarnym relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi wydarzeniami oraz ich wpływ na świadomość i tożsamość ludzi i społeczeństw, K-W06
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 zdobywa wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny pod kierunkiem opiekuna naukowego, przy zastosowaniu nowoczesnych technologii informacyjnych, technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, K-U01
U2 potrafi zdefiniować i zastosować w mowie i w piśmie podstawową terminologię w zakresie historii i nauk pokrewnych zarówno w pracy badawczej, jak i w popularyzacji wiedzy historycznej, K-05
U3 prezentuje efekty swojej pracy indywidualnej lub zespołowej w przejrzystej, usystematyzowanej formie z zastosowaniem różnorodnych, nowoczesnych metod i technik, dostosowanych do odpowiedniej dziedziny historii; potrafi przygotować wypowiedzi ustne i prace pisemne w języku polskim z poprawnym zastosowaniem różnorodnych form pisarstwa historycznego, K-U07
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 ma świadomość wartości kultury historycznej, na którą składa się znajomość dziejów dyscypliny, świadectw, metod i korzeni historycznych kultur, K_K03
K2 rozumie potrzebę umiejętnego i aktywnego propagowania wiedzy historycznej i kultury pamięci w środowisku lokalnym, K_K04
K3 docenia i szanuje, jak też jest gotów promować tradycje oraz dziedzictwo historyczne i kulturowe Polski, swojego regionu i Europy, K_K09
K4 docenia rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym, K_K12
Metody dydaktyczne
Metody problemowe - dyskusja, giełda pomysłów, okrągły stół.
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- ćwiczeniowa
- okrągłego stołu
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość pojęć dotyczących średniowiecza, podstawowej faktografii dotyczącej średniowiecza.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Oceniany będzie udział studentów w zajęciach, aktywność w dyskusji, umiejętności krytycznej prezentacji poglądów badaczy oraz umiejętność wykorzystywania wiedzy do rozwiązywania nowych problemów, formułowanie wypowiedzi ustnych i pisemnych. Ocena końcowa z zajęć jest wypadkową ocen za: aktywności na zajęciach, referat ustny, esej pisemny.
Literatura
Literatura podstawowa:
E. Domańska, Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Poznań 2006
J. Le Goff, Historia i Pamięć, Warszawa 2007
D. Malczewska-Pawelec, K. Pawelec, rewolucja pamięci historycznej, Kraków 2001
Literatura uzupełniająca:
P. Nora, Czas pamięci, w: "Res Publica Nowa, nr 7, 2001
Pamięć, etyka i historia. Anglo-amerykańska teoria historiografii lat dziewięćdziesiątych (antologia przekładów), red. E. Domańska, Poznań 2002
Pamięć : wyzwanie dla nowoczesnej Europy, wyd. R. Traba, Olsztyn 2008
Polsko-niemieckie miejsca pamięci = Deutsch-Polnische Erinnerungsorte. T. 3, Paralele / red. Robert Traba, Hans Henning Hahn, Warszawa 2012
K. Pomian, Historia. Nauka wobec pamięci, Lublin 2006
P. Ricoeur, Pamięć, historia, zapomnienie, Kraków 2006
W cyklu 2022/23L:
Jan Assmann, Pamięć kulturowa, Warszawa 2008 Martin Nodl, Średniowiecze w nas, Gdańsk 2019 Źródła historyczne wydobywane z ziemi, pod red. S. Suchodolskiego, Wrocław 2008 Pytania o średniowiecze, pod red. W. Fałkowskiego, Warszawa 2001 Adam Regiewicz, Mediewalizm wobec zjawisk audiowizualnych i nowych mediów, Warszawa 2014 Oblicza mediewalizmu, pod red. A. Dąbrówki, M. Michalskiego, Poznań 2013 Oblicza mediewalizmu II: od recepcji antyku do recepcji średniowiecza, pod red. A. Dąbrówki i in., Rzeszów 2018
|
W cyklu 2023/24L:
Jan Assmann, Pamięć kulturowa, Warszawa 2008 Martin Nodl, Średniowiecze w nas, Gdańsk 2019 Źródła historyczne wydobywane z ziemi, pod red. S. Suchodolskiego, Wrocław 2008 Pytania o średniowiecze, pod red. W. Fałkowskiego, Warszawa 2001 Adam Regiewicz, Mediewalizm wobec zjawisk audiowizualnych i nowych mediów, Warszawa 2014 Oblicza mediewalizmu, pod red. A. Dąbrówki, M. Michalskiego, Poznań 2013 Oblicza mediewalizmu II: od recepcji antyku do recepcji średniowiecza, pod red. A. Dąbrówki i in., Rzeszów 2018
|
W cyklu 2024/25L:
Jan Assmann, Pamięć kulturowa, Warszawa 2008 Martin Nodl, Średniowiecze w nas, Gdańsk 2019 Źródła historyczne wydobywane z ziemi, pod red. S. Suchodolskiego, Wrocław 2008 Pytania o średniowiecze, pod red. W. Fałkowskiego, Warszawa 2001 Adam Regiewicz, Mediewalizm wobec zjawisk audiowizualnych i nowych mediów, Warszawa 2014 Oblicza mediewalizmu, pod red. A. Dąbrówki, M. Michalskiego, Poznań 2013 Oblicza mediewalizmu II: od recepcji antyku do recepcji średniowiecza, pod red. A. Dąbrówki i in., Rzeszów 2018
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: