Dydaktyka historii 1202-H-DH22-S1
Główne założenia systemu edukacji a obowiązki nauczyciela historii w szkole podstawowej.
Podstawy programowe a programy nauczania, podręczniki.
Specyfika nauczania historii w szkole podstawowej.
Czynniki determinujące cele edukacji historycznej.
Cele kształcenia - taksonomia i operacjonalizacja.
Metody nauczania.
Środki dydaktyczne: klasyfikacje, zasady doboru i możliwości wykorzystywania.
Technologia informacyjna w edukacji historycznej.
Źródła historyczne: definicje, klasyfikacje, krytyka zewnętrzna i wewnętrzna, dobór źródeł do etapu kształcenia.
Lekcje historii – typy lekcji, pozalekcyjne i pozaszkolne formy edukacji historycznej.
Ocena – rodzaje, funkcje i rola oceniania.
Indywidualizacja procesu nauczania (praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych - uczniem zdolnym i uczniem z dysfunkcjami).
Konstruowanie konspektu lekcji – przygotowanie do prowadzenia zajęć w szkole podstawowej.
Budowanie arkusza obserwacji lekcji.
Praktyki śródroczne w szkole podstawowej – studenci prowadzą lekcje w szkole podstawowej.
Analiza dokonań studentów w czasie przeprowadzonych lekcji, konspektów, arkuszy obserwacji lekcji.
Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela: planowanie metodyczne, kierunkowe i wynikowe.
Nauczyciel w zespole – funkcje nauczyciela w szkole, zadania i obowiązki z zespole nauczycielskim, współpraca z rodzicami.
Przygotowanie do praktyk ciągłych – cele, wymagania, forma zaliczenia.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
1. Aktywność na zajęciach (D.1/E.1.W1, D.1/E.1.W2, D.1/E.1.W12, D.1/E.1.W13, D.1/E.1.W14, D.1/E.1.W15, D.1/E.1.K1, D.1/E.1.K8, D.1/E.1.K5).
2. Odbycie praktyki śródrocznej – obserwacja lekcji nauczyciela (sporządzenie arkusza obserwacji), przeprowadzenie lekcji w szkole podstawowej (sporządzenie konspektu lekcji) oraz obserwacje lekcji prowadzonych przez studentów (D.1/E.1.W11, D.1/E.1.W14, D.1/E.1.W3, D.1/E.1.W12, D.1/E.1.W13, D.1/E.1.W14, D.1/E.1.W15, D.1/E.1.1, D.1/E.1.2, D.1/E.1.3, D.1/E.1.U4, D.1/E.1.U5, D.1/E.1.U6, D.1/E.1.U7).
Kryteria oceniania:
– aktywność na zajęciach
– zaliczenie lekcji historii przeprowadzonej w szkole podstawowej (konspektu lekcji)
– zaliczenie arkusza obserwacji lekcji
Ocena końcowa stanowi średnią z uzyskanych ocen.
Skala ocen:
4,75–5,00 bardzo dobry
4,25–4,74 dobry plus
3,75–4,24 dobry
3,25–3,74 dostateczny plus
2,75–3,24 dostateczny
0–2,74 niedostateczny
Praktyki zawodowe
Obowiązkowe.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Dydaktyka historii. Nowe perspektywy, red. D. Konieczka-Śliwińska, Warszawa 2023.
2. Edukacja historyczna w szkole – teoria i praktyka, red. E. Chorąży, D. Konieczka-Śliwińska, S. Roszak, Warszawa 2008.
3. Współczesna dydaktyka historii, red. J. Maternicki, Warszawa 2004.
4. R. J. Arends, Uczymy się nauczać, Warszawa 1999.
5. J. Chodnicki, M. Dąbrowski, A. Dubiecka, M. Fryska, D. Obidniak, Szkolny system oceniania, Warszawa 2000.
6. J. Robertson, Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, Warszawa 1998.
Literatura uzupełniająca (do wyboru - konkretne zagadnienia do analizy wskazane na zajęciach):
1. Wartości w edukacji historycznej, red. J. Rulka, Bydgoszcz 1999.
2. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, red. K. Kruszewski, Warszawa 2002.
3. E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracu-jemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2000.
Wybrane artykuły z "Wiadomości Historycznych":
1. S. Lenard, Aktywne metody nauczania historii w gimnazjum, „WH” 2000, nr 4, s. 183–198.
2. H. Suchojad, Taksonomia celów a nauczanie historii, „WH” 1986, nr 5, s. 435–440.
3. M. Sobańska-Bondaruk, O czym warto pamiętać w pracy ze źródłami historycznymi, „WH” 1997, nr 3, s. 169–172.
4. A. Zielecki, Mapa jako kartograficzna narracja w edukacji szkolnej, „WH” 2001, nr 3, s. 153–162.
5. B. Techmańska, Możliwości wykorzystania karty pocztowej na lekcjach historii, „WH” 2012, nr 5, s. 26–31.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: