Dydaktyka historii 1202-H-DH21-S2
Zajęcia zapoznają studentów ze specyfiką nauczania historii w szkole ponadpodstawowej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
1. Aktywność na zajęciach (K_W01, K_W07, K_W12, K_W18, K_U03, K_U09, K_K02, K_K05, K_K08, K_K09)
2. Przygotowanie testu (K_W08, K_U08, K_K01)
3. Przygotowanie recenzji (K_U01).
Kryteria oceniania:
– aktywność na zajęciach
– zaliczenie testu
– zaliczenie recenzji lub prezentacji ,
multimedialnej
Ocena końcowa stanowi średnią z uzyskanych ocen.
Skala ocen:
4,75–5,00 bardzo dobry
4,25–4,74 dobry plus
3,75–4,24 dobry
3,25–3,74 dostateczny plus
2,75–3,24 dostateczny
0–2,74 niedostateczny
Praktyki zawodowe
Student zobowiązany jest do zaliczenia praktyki ciągłej z historii w szkole ponadpodstawowej.
Warunkiem zaliczenia praktyki jest pozytywna opinia wraz z proponowaną oceną nauczyciela (opiekuna praktyk) wpisana do dziennika praktyk oraz dokumentacja przebiegu praktyki sporządzona przez studenta na podstawie „Regulaminu i programu praktyk przedmiotowo-metodycznych z przedmiotu historia” dla studiów II stopnia.
Zaliczenie praktyk otrzymuje w semestrze zimowym II roku studiów.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Edukacja historyczna w szkole – teoria i praktyka, red. E. Chorąży, D. Konieczka-Śliwińska, S. Roszak, Warszawa 2008.
2. Współczesna dydaktyka historii, red. J. Maternicki, Warszawa 2004.
3. B. Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 2000.
4. J. Chodnicki, M. Dąbrowski, A. Dubiecka, M. Fryska, D. Obidniak, Szkolny system oceniania, Warszawa 2000.
Literatura uzupełniająca (do wyboru):
1. B. Niemierko, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2008.
2. A. Zielecki, Wprowadzenie do dydaktyki historii, Kraków 2007.
3. J. Maternicki, Cz. Majorek, A. Suchoński, Dydaktyka historii, Warszawa 1994.
4. P. Hanczewski, Czy historii można uczyć inaczej?, „Wiadomości Historyczne”(dalej: „WH”) 2008, nr 2, s. 5–12.
5. J. Wojdon, Programy komputerowe w nauczaniu historii, „WH” 2004, nr 2, s. 106–115.
6. Źródła w edukacji historycznej, red. S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Toruń 2006.
7. Muzea i archiwa w edukacji historycznej, red. S. Roszak, M. Strzelecka, Toruń 2007.
8. Miejsca pamięci w edukacji historycznej, red. S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Toruń 2009.
9. Obraz, dźwięk i smak w edukacji historycznej, red. S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Toruń 2010.
10. W. Polak, Podziemne obrazy, plakaty i rysunki satyryczne (13 XII 1981 - 4 VI 1989), „WH” 2009, nr 3, s. 5–15.
11. A. Tkaczyk, Filmy Stanisława Barei jako źródło do poznania PRL, „WH” 2006, nr 1, s. 9–19.
12. M. Fic, Polski rock metodą edukacji historycznej, „WH” 2011, nr 2, s. 27–36.
13. D. Konieczka-Śliwińska, Edukacja regionalna w szkolnictwie ponadgimnazjalnym, „WH” 2004, nr 2, s. 116–120.
14. K. Dolata, Przykład wykorzystania literatury naukowej podczas lekcji historii, „WH” 2007, nr 3, s. 56–61.
15. K. Szelągowska, Matura Międzynarodowa. Program nauczania historii w ramach międzynarodowego systemu wymagań, „WH” 2004, nr 3, s. 141–148.
16. K. Jurek, Zadanie z historii jako zadanie egzaminacyjne, „WH” 2009, nr 2, s. 36–44.
17. E. Chorąży, Między słowem a historią, czyli refleksje na temat wypracowania egzaminacyjnego, „WH” 2006, nr 4, s. 5–10.
18. E. Chorąży, Czytanie ze zrozumieniem jako podstawowy warunek poprawnej analizy źródeł, „WH” 2008, nr 1, s. 35–41.
19. M. Jadczak, Jak przygotować ucznia do matury rozszerzonej z historii, czyli trudna sztuka pisania eseju, „WH” 2008, nr 1, s. 41–47.
20. W. Sieradzan, Internetowe portale historyczne, „WH” 2007, nr 1, s. 28– 31.
21. W. Nowosad, Edycje źródeł historycznych na CD – przegląd elektronicznych zasobów źródłowych w Polsce, „WH” 2007, nr 1, s. 36–42.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: