Dydaktyka historii 1202-H-DH11-S2
Podstawowe dokumenty prawa oświatowego.
• Główne założenia systemu edukacji a obowiązki nauczyciela historii w szkole ponadpodstawowej.
• Podstawy programowe a programy nauczania, podręczniki.
• Specyfika nauczania historii i wiedzy o społeczeństwie w szkole ponadpodstawowej - analiza porównawcza.
• Aktywno-refleksyjny model kształcenia historycznego.
• Warsztat pedagogiczno-dydaktyczny nauczyciela historii.
• Czynniki determinujące cele edukacji historycznej.
• Cele kształcenia - taksonomia i operacjonalizacja.
• Metody nauczania.
• Środki dydaktyczne: klasyfikacje, zasady doboru i możliwości wykorzystywania.
• Technologia informacyjna w edukacji historycznej.
• Źródła historyczne: definicje, klasyfikacje, krytyka zewnętrzna i wewnętrzna, dobór źródeł do etapu kształcenia.
• Lekcje historii – typy lekcji, pozalekcyjne i pozaszkolne formy edukacji historycznej.
• Ocena – rodzaje, funkcje i rola oceniania.
• Wewnątrzszkolny i zewnętrzny system oceniania.
• Indywidualizacja procesu nauczania.
• Konstruowanie konspektu lekcji – przygotowanie do prowadzenia zajęć w szkole.
• Budowanie arkusza hospitacyjnego.
• Testy osiągnięć szkolnych a system egzaminów zewnętrznych.
• Praktyki śródroczne – studenci prowadzą lekcje w szkołach.
• Analiza dokonań studentów w czasie przeprowadzonych lekcji, konspektów, arkuszy pohospitacyjnych.
• Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela: planowanie metodyczne, kierunkowe i wynikowe.
• Nauczyciel w zespole – funkcje nauczyciela w szkole, zadania i obowiązki z zespole nauczycielskim, współpraca z rodzicami.
• Rozwój zawodowy nauczyciela.
• Przygotowanie do praktyk ciągłych – cele, wymagania, forma zaliczenia.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- punktowana
- referatu
- SWOT
- laboratoryjna
- biograficzna
- ćwiczeniowa
- WebQuest
- panelowa
- projektu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
1. Aktywność na zajęciach:
(D.1/E.1.W.2; D.1/E.1.W.4; D.1/E.1.W.5; D.1/E.1.W.6; D.1/E.1.W.11; D.1/E.1.W.13; D.1/E.1.W.15;
D.1/E.1.U6; D.1/E.1.U7; D.1/E.1.U9; D.1/E.1.U11; D.1/E.1.K6; D.1/E.1.K5; D.1/E.1.K9)
2. Przygotowanie arkusza hospitacyjnego (D.1/E.1.W.2; D.1/E.1.W.5; D.1/E.1.U2)
3. Przygotowanie prezentacji multimedialnej (D.1/E.1.W.5; D.1/E.1.K1; D.1/E.1.K7)
Ocena końcowa stanowi średnią z uzyskanych ocen.
Skala ocen:
4,75–5,00 bardzo dobry
4,25–4,74 dobry plus
3,75–4,24 dobry
3,25–3,74 dostateczny plus
2,75–3,24 dostateczny
0–2,74 niedostateczny
Praktyki zawodowe
Student zobowiązany jest do przeprowadzenia praktyki ciągłej.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
• Edukacja historyczna w szkole – teoria i praktyka, pod red. E. Chorąży, D. Konieczka-Śliwińskiej, S. Roszaka, Warszawa 2008.
• J. Maternicki, Cz. Majorek, A. Suchoński, Dydaktyka historii, Warszawa 1994.
• Współczesna dydaktyka historii, pod red. J. Maternickiego, Warszawa 2004.
Literatura uzupełniająca:
• M. Bieniek, Dydaktyka historii – wybrane zagadnienia, Olsztyn 2009.
• R. J. Arends, Uczymy się nauczać, Warszawa 1999.
• Metodyka nauczania historii w szkole podstawowej, pod red. Cz. Majorka, Warszawa 1998.
• Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, pod red. K. Kruszewskiego, Warszawa 2002.
• A. Paner, M. Kosznicki, Metody wprowadzania, utrwalania i kontroli nowego materiału na lekcjach historii, Gdańsk 2003.
• B. Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 2000.
• Multimedia w edukacji historycznej i społecznej, pod red. J. Rulki, B. Tarnowskiej, Bydgoszcz 2002.
• J. Robertson, Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, Warszawa 1998.
• Wartości w edukacji historycznej, pod red. J. Rulki, Bydgoszcz 1999.
• B. Niemierko, Ocenianie bez tajemnic, Warszawa 2002.
• J. Chodnicki, M. Dąbrowski, A. Dubiecka, M. Fryska, D. Obidniak, Szkolny system oceniania, Warszawa 2000.
Cele kształcenia:
• M. Kujawska, W sprawie operacjonalizacji celów kształcenia historycznego, „WH” 1994, nr 1, s. 31-35.
• H. Suchojad, Taksonomia celów a nauczanie historii, „WH” 1986, nr 5, s. 435-440.
• Z. Serwa, Jak analizować treści nauczania?, „WH” 1995, nr 5, s. 296-303.
• Tejże, Rola historii w wychowaniu patriotycznym, „WH” 1981, nr 5, s. 295-300.
• A. Zielecki, Kształtowanie postaw w nauczaniu historii, „WH” 1998, nr 4, s. 230-239.
• J. Rulka, Emocje i wartości w edukacji historycznej, „WH” 1999, nr 1, s. 35-40.
Metody nauczania:
• H. Konopka, Metoda portfolio w nauczaniu historii, „WH” 1998, nr 5, s. 285-290.
• Tejże, Historia: mogło być inaczej… Metoda symulacji w nauczaniu historii, „WH” 1999, nr 5, s. 299-301.
• S. Lenard, Aktywne metody nauczania historii w gimnazjum, „WH” 2000, nr 4, s. 183-198.
• M. Jadczak, Debata oxfordzka w praktyce szkolnej nauczyciela historii, „WH” 1999, nr 4, s. 249-251.
• G. Okła, Metoda projektów w nauczaniu historii, „WH” 2000, nr 1, s. 38-44.
• P. Trojański, Drama w nauczaniu historii, „WH” 1995, nr 5, s.286-295.
• W. Tomaszewski, Gry dydaktyczne na lekcjach historii, „WH” 1997, nr 1, s. 46-48.
Środki dydaktyczne:
• B. Jakubowska, Metodologiczny wstęp do pracy ze źródłem historycznym, „WH” 2000, nr 1, s. 20-24.
• J. Wojdon, Internet w nauczaniu i uczeniu się historii, „WH” 2002, nr, 4, s. 203-207.
• M. Sobańska-Bondaruk, O czym warto pamiętać w pracy ze źródłami historycznymi, „WH” 1997, nr 3, s. 169-172.
• A. Zielecki, Mapa jako kartograficzna narracja w edukacji szkolnej, „WH” 2001, nr 3, s. 153-162.
• B. Kubis, A. Suchoński, Możliwości wykorzystania elementów humoru w edukacji historycznej, „WH”1996, nr 1, s. 38-43.
• V. Julkowska, Dzieło literackie w dydaktycznym przekazie historii w szkole średniej, „WH” 1994, nr 1, s. 36-44.
• B. Kubis, Miejsce literatury pamiętnikarskiej w systemie środków dydaktycznych do nauczania i uczenia się historii, „WH” 1993, nr 3, s.159-163.
• J. Skrzypczak, Charakter i rola ilustracji w podręczniku szkolnym, „EM” 1999, nr 1, s. 4-10.
• E. Konieczna, Film jako źródło wartości moralnych poszukiwanych przez dziecko w wieku szkolnym, „EM” 1999, nr 1, s. 19-20.
Inne:
• J. Maternicki, Pojęcie, przedmiot, zadania i funkcje dydaktyki historii, „WH” 1992, nr 1, s. 13-22.
• Tegoż, Polska edukacja historyczna u progu XXI w. Problemy i kontrowersje, „WH” 2001, nr 1, s. 23-35.
• Tegoż, Szkolna edukacja historyczna w Polsce w latach 1939-2000 (szkic syntetyczny), „WH” 2002, nr 3, s. 159-171.
• Tegoż, Perspektywiczny model nauczyciela historii, „WH” 1996, nr 1, s. 9-22.
• M. Kujawska, W poszukiwaniu modelu nauczyciela historii, „WH” 1996, nr 5, s. 267-277.
• M. Kujawska, V. Julkowska, Europejski wymiar polskiej edukacji historycznej, „WH” 2005, nr 3, s. 24-34.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: