Dziedzictwo antyku
1202-H-DA-S1
Tradycyjnie za dziedzictwo antyczne w świecie współczesnym uważa się teatr, filozofię, mitologię (szczególnie w malarstwie europejskim) i nawiązania do tych treści pojawiają się zwykle na zajęciach z poszczególnych epok historycznych. Ale obecność antyku w kulturze to nie tylko cytaty i bezpośrednie nawiązania, lecz przede wszystkim wyobrażenia o antyku kreowane przez kulturę popularną (literatura, film, komiks, gry video), ale także myśl polityczną (np. idea imperium)
Owe kreacje są obecnie na świecie intensywnie badane przez kulturoznawców, historyków sztuki, czy filmoznawców, interesują nimi również historycy, którzy dostrzegają wartość edukacyjną "antyku wyobrażonego" w mediach.
Całkowity nakład pracy studenta
Całkowity nakład pracy studenta 90 godzin 3 p.
- udział w zajęciach 30 godz - 1 p.
- konsultacje 15 godz. - 0,5 p.
- praca własna studenta 45 godz - 1,5 p.:
- przygotowanie do zajęć 30 godz - 1 p.
- przygotowanie do sprawdzianu pisemnego 15 godz.- 0,5 p.
Efekty uczenia się - wiedza
K_W02 opanował podstawową terminologię z zakresu historii i nauk pokrewnych
K_W05 wykazuje znajomość historii porównawczej Europy
K_W06 zna i rozumie w stopniu elementarnym relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi wydarzeniami oraz ich wpływ na świadomość i tożsamość ludzi i społeczeństw
K_W09 posiada podstawową wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację wytworów cywilizacji przydatnych dla poznania epok historycznych
K_W15 wie o istnieniu w historii i pokrewnych odmiennych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem kulturowym
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 zdobywa wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny pod kierunkiem opiekuna naukowego, przy zastosowaniu nowoczesnych technologii informacyjnych, technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji
K_U02 potrafi wskazać, uzasadnić i omówić wzajemne relacje różnych kierunków badań historycznych
K_U03 potrafi opanować i stosować pod kierunkiem opiekuna naukowego podstawowe umiejętności badawcze w zakresie historii
K_U07 prezentuje efekty swojej pracy indywidualnej lub zespołowej w przejrzystej, usystematyzowanej formie z zastosowaniem różnorodnych, nowoczesnych metod i technik, dostosowanych do odpowiedniej dziedziny historii
K_U10 formułuje tezy i argumentuje z wykorzystaniem poglądów innych autorów prac historycznych
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 ma świadomość wartości kultury historycznej, na którą składa się znajomość dziejów dyscypliny, świadectw, metod i korzeni historycznych kultury
K_K04 uznaje i szanuje odmienne punkty widzenia determinowane różnym podłożem kulturowym; uznaje istnienie odmiennych wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych
K_K07 docenia i szanuje, jak też jest gotów promować tradycje oraz dziedzictwo historyczne i kulturowe Europy
Metody dydaktyczne
ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
obecność, praca pod kierunkiem, ocena ciągła
Literatura
E. Skwara, Mariaż antyku i filmu, 2015
M. Beard, Partenon, 2018
M.Beard , J. Henderson, Kultura antyczna, 1997
Przeszłość zwizualizowana. Rozmowa o filmie historycznym. O filmie historycznym rozmawiaja Ewa Wipszycka, Tadeusz Cegielski, Jarosław Krawczyk i Błazej Brzostek, Mówią Wieki 3 (591),2009.
Tradycje antyczne w kulturze europejskiej. Perspektywa polska, red. J. Axer, 1995
Bender P., Ameryka – Nowy Rzym. Historia równoległa dwóch imperiów, 2004
L. Schumacher, Faszystowska recepcja propagandy augustowskiej, 2003
Classics for all : reworking antiquity in mass culture, 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: