Automatyczne systemy składu (DTP) 1202-H-ASS-S2
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawami technologii prepress, na przykładzie programów do składu tekstu firmy Adobe – PageMaker oraz InDesign.
Program zajęć przewiduje przede wszystkim praktyczne ćwiczenia składu, łamania i impozycji projektów książek, a także druków akcydensowych. Wprowadza podstawowe zasady i pojęcia z zakresu typografii.
Całość szkolenia podzielona jest na dwie części: problematyka składu w programie PageMaker 6.5 oraz wykorzystanie programu InDesign do redagowania tekstu.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- projektu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Weryfikacji umiejętności nabytych w trakcie zajęć służą:
1. ocena ciągła, tj. przygotowanie do zajęć i aktywność,
2. prezentacja projektów wykonywanych w ramach zajęć,
3. przygotowanie własnego projektu.
Ogółem 3 punkty, w tym:
• 0,5 za uczestnictwo w laboratorium (15h),
• 1 za konsultacje (30h),
• 1 za wykonanie projektów w trakcie zajęć (30h),
• 0,5 przygotowanie własnego projektu (15h).
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Brodecki A., O poprawę estetyki publikacji elektronicznych, "Poligrafika" 1988 nr 2
2. Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice 2002
3. Ciechanowski J., Zasady komputerowego składania tekstów, Zielona Góra 2003
Literatura uzupełniająca:
1. Adobe Page Maker 6.5 w 10 lekcjach. Oficjalne materiały szkoleniowe Adobe Systems Inc.
2. Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii, Kraków 2007
3. Cendrowska D., Zrób to lepiej! O sztuce komputerowego składania tekstu, Warszawa 2006
4. Cohen S., Williams R., Skanowanie i drukowanie. Jak to zrobić?, Gliwice 2003
5. Goliatowski J. R., Kolankiewicz M., Jak to zrobić? Naświetlanie, skanowanie, skład. Warszawa 1996
6. Gosney M., Szara księga. Komputerowe projektowanie czarnobiałych publikacji, Warszawa 1994
7. Hochuli J., Projektowanie książki – zarys, [w:] J. Hochuli i in., Projektowanie książki w Szwajcarii, Kraków, 1995
8. Hochuli J., Uwagi projektanta książek, „Pro Typo” 1991 nr 2
9. Kamiński B., Cyfrowy prepress, drukowanie i procesy wykończeniowe. Warszawa 1999
10. Kamiński B., Prepress i barwy. Warszawa 1997
11. Kostera-Kostrzewski M., In Design 2.0 Pl. Ćwiczenia, Warszawa 2002
12. Kwaśny A., DTP. Skład. Tworzenie plików postscriptowych. Druk. Księga eksperta, Warszawa 2002
13. Liternet. Literatura i internet, pod red. P. Mareckiego, Kraków 2002
14. Osuchowska B., Poradnik autora, tłumacza i redaktora, Warszawa 2005
15. Parker R.C., DTP dla opornych. Warszawa 1995
16. Richaudeau F., Podręcznik typografii i łamania kolumn czyli sztuki drukarskiej, Warszawa 1997
17. Ruczka I., O estetyce składania tekstów w Desktop Publishing, "Pro Typo" 1991 nr 1
18. Słomka B., Page Maker 6.5 PL od A do Z, Warszawa 1999
19. Sopyło M., Estetyka książki elektronicznej, Gdynia 2008
20. Tyczkowski K., Lettera Magica, Łódź 2005
21. Willberg H. P., Forssman F., Pierwsza pomoc w typografii, Gdańsk 2004
22. Williams R., Jak składać tekst? Komputer nie jest maszyną do pisania, Gliwice 2003
23. Williams R., Komputerowy skład tekstów. Jak to zrobić?, Gliwice 2003
24. Williams R., Mistrzowskie stosowanie czcionek. Jak to zrobić?, Gliwice 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: