Zarządzanie informacją 1202-A-ZI-S2
Wprowadzenie do problematyki zarządzania informacją rozpoczyna się od poznania genezy społeczeństwa informacyjnego operującego ogromnymi zasobami informacyjnymi oraz wykorzystującego je do codziennej pracy i życia, społeczeństwa, które wytworzyło nowy system kultury - informacyjnej. Są to czynniki, które studenci poznają tym samym uznając powody, dla których powstała konieczność i podstawowe założenia zarządzania informacją w skali globalnej i skali organizacji. Drugi poznawany obszar dotyczy zarządzania, jego definicji, zakresu, wykorzystywanych współcześnie narzędzi, zasobów organizacji, które są zarządzane, w tym najważniejszych zasobów informacyjnych, a także funkcji zarządzania, do których należy planowanie, organizowanie, motywowanie oraz kontrolowanie. Poznają zależności na linii dane-informacja-wiedza, podstawy obiegu informacji wewnątrz i na zewnątrz struktury organizacyjnej oraz rodzaje i cechy zasobu informacyjnego organizacji jako przedmiotu (obiektu) zarządzania. Studenci poznają zarządzanie informacją jako obszar badawczy oraz działalność praktyczną kojarząc funkcje zarządzania z funkcjami rzeczowymi postępowania z informacją (procesami informacyjnymi) - tworzeniem, gromadzeniem, przechowywaniem, przetwarzaniem i udostępnianiem informacji. Praktyczne ćwiczenia polegają na zidentyfikowaniu czynności wykonywanych podczas zarządzania tworzeniem (generowaniem) informacji, gromadzeniem, przechowywaniem, przetwarzaniem i udostępnianiem, konstruowaniu logicznego procesu zarządzania informacją z uwzględnieniem specyfiki archiwalnej. Ważne uzupełnienie stanowi poznanie i analiza funkcjonowania systemów informacyjnych (informatycznych) obsługujących powyższe procesy w oparciu o dostępne materiały z Internetu. Zarządzanie informacją obejmuje również zasady zarządzania jakością informacji (definicji, cech jakościowych informacji, polityki jakości) oraz zarządzania bezpieczeństwem informacji (polityki bezpieczeństwa i ochrony informacji, zagrożeń informacyjnych, środków ochrony informacji). Współczesne rozumienie i wdrażanie założeń zarządzania informacją obejmuje potrzebą poznania przez studentów ważnego narzędzia zarządzania informacją, jakim jest kultura informacyjna, a w kontekście troski o zdrowie i środowisko informacyjne człowieka, także podstaw ekologii informacji.
W cyklu 2022/23L:
Szczegółowe pojęcia oraz zagadnienia oraz ich zakres i wzajemne powiązania poznawane w trakcie zajęć to: społeczeństwo informacyjne i jego cechy, informacja, zarządzanie, informacja w zarządzaniu; zarządzanie informacją – cel, zakres, sposoby; informacja jako zasób organizacji; systemy informacyjne; zarządzanie (planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrola) wytwarzaniem, gromadzeniem informacji z uwzględnieniem specyfiki informacji archiwalnej; zarządzanie (planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrola) przechowywaniem informacji z uwzględnieniem specyfiki informacji archiwalnej; zarządzanie (planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrola) przetwarzaniem informacji z uwzględnieniem specyfiki informacji archiwalnej; zarządzanie (planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrola) udostępnianiem informacji z uwzględnieniem specyfiki informacji archiwalnej; technologie informatyczne w zarządzaniu informacją; zarządzanie bezpieczeństwem informacji; zarządzanie jakością informacji; ekologia informacji. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- projektu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metoda oceny to obserwacja przygotowania teoretycznego do dyskusji i ćwiczeń oraz umiejętności spożytkowania wiedzy - W01, W03, W09, W15, U01, U02, U04, U07, U09, U15, K01, K02, K03, K05.
Podstawą zaliczenia jest również pisemne kolokwium ze znajomości zagadnień teoretycznych - W01, W03, W09, W15, U10, U01, U02, U04, U07, U09, U15.
Ocena testu:
bardzo dobry - 91-100 %;
dobry plus - 81-90%;
dobry - 65-80%;
dostateczny plus - 55-64%;
dostateczny - 45-54%;
niedostateczny - 0%-44%.
Podstawą oceny końcowej jest:
- aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach - 30 %,
- pozytywne zaliczenie testu - 70 %.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. W.K. Roman, Podstawy zarządzania informacją, Toruń 2012;
2. R. Zygała, Podstawy zarządzania informacją w przedsiębiorstwie, Wrocław 2007;
3. J. Ober, Informacja i komunikacja w zarządzaniu, Gliwice 2007;
4. K. Materska, Informacja w organizacjach społeczeństwa wiedzy, Warszawa 2007;
5. M. Pańkowska, Zarządzanie zasobami informatycznymi, Warszawa 2001;
6. A. Pawłowska, Zasoby informacyjne w administracji publicznej. Problemy zarządzania, Lublin 2002;
Literatura uzupełniająca:
1. A. Czermiński, M. Czerska (i in.), Zarządzanie organizacjami, Toruń 2001;
2. B. Stefanowicz, Informacyjne systemy zarządzania. Przewodnik, Warszawa 2007;
3. J. Kisielnicki, MIS – Systemy informatyczne zarządzania, Warszawa 2008;
4. Zarządzanie – teoria i praktyka, red. A. K. Koźmiński, W. Piotrowski, Warszawa 2001;
5. J. Oleński, Ekonomika informacji. Podstawy, Warszawa 2001;
6. J. Oleński, Ekonomika informacji. Metody, Warszawa 2003;
7. A. Gałach, R. Wójcik, Zarządzanie bezpieczeństwem informacji w sektorze publicznym, Warszawa 2009.
W cyklu 2022/23L:
W.K.Roman, Podstawy zarządzania informacją, Toruń 2012; |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: