Zarządzanie dokumentacją aktową
1202-A-ZDA-S2
Celem zajęć jest utrwalenie wiedzy na temat dokumentacji aktowej i procesu jej wytwarzania. Najistotniejszym aspektem nauki zarządzania dokumentacją aktową będzie weryfikacja wiedzy o dokumentacji aktowej podczas ćwiczeń. Będą one polegały na znajdowaniu efektywnych sposobów wykonywania wybranych czynności aktotwórczych i analizie zasad postępowania z wybranymi rodzajami dokumentacji aktowej. Studenci podzielni na grupy będą zmuszeni podzielić się pracą, zebrać informacje niezbędne do rozwiązania zadania, zaprojektować procedurę efektywnego wykonywania konkretnej czynności, przedstawić swoją propozycję i wziąć udział w dyskusji nad nią ustosunkowując się do uwag zgłaszanych przez innych uczestników zajęć.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
- uczestnictwo w zajęciach – 30 godz., 1 pkt. ECTS,
- udział w indywidualnych konsultacjach – 20 godz., 0,7 pkt. ECTS.
2. Czas poświęcony na pracę indywidualna studenta:
- wymagane powtórzenie materiału, wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek – 15 godz., 0,5 pkt. ECTS,
- zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć – 15 godz., 0,5 pkt. ECTS.
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie cyklu prac pisemnych – 40 godz., 1,3 ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Ma pogłębioną prowadząca do specjalizacji wiedzę na temat dokumentacji aktowej, form dokumentów ją tworzących oraz sposobów ich powstawania – K_W06
W2: Zna i rozumie zaawansowane metody analizy dokumentacji aktowej – K_W14
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi wyszukiwać, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące współczesnej dokumentacji aktowej z wykorzystaniem różnych źródeł i metod orz formułować na ich podstawie krytyczne sądy – K_U01
U2: Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań w oparciu o wiedzę dotyczącą dokumentacji aktowej – K_U07
U3: Umie przedstawić przemyślane efekty swojej pracy, posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych i prac pisemnych w języku polskim dotyczących dokumentacji aktowej z zastosowaniem różnorodnych form pisarstwa naukowego – K_U09
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Rozumie i docenia znaczenie wiedzy w życiu człowieka; potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób wykorzystując do tego celu możliwości wynikające z osobistych predyspozycji oraz nabytej wiedzy i umiejętności – K_K01
K2: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; umie wybrać najefektywniejsze metody i środki na potrzeby realizacji konkretnego zadania uwzględniając uwarunkowania zewnętrzne; potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy – K_K03
Metody dydaktyczne
1. Metody dydaktyczne eksponujące:
- pokaz.
2. Metody dydaktyczne podające:
- opis,
- pogadanka.
3. Metody dydaktyczne poszukujące:
- giełda pomysłów,
- projektu,
- studium przypadku.
4. Metody dydaktyczne w kształceniu online:
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji,
- metody służące prezentacji treści,
- metody wymiany i dyskusji.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- projektu
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Aby przystąpić do realizacji przedmiotu „Zarządzanie dokumentacją aktową”, student musi wcześniej zaliczyć zajęcia:
- Dokumentacja nieaktowa,
- System EZD RP.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Cykl prac pisemnych – W1, W2, U1, U2, U3
Aktywność na zajęciach – K1, K2
Praktyki zawodowe
Literatura
- R. Degen, Archiwum uniwersytetu – rola i zadania w zarządzaniu dokumentacją szkoły wyższej, „Archiwista Polski”, 2002, nr 4, s. 25–32
- R. Degen, Dokumentacja i jej podział, [w:] Współczesna dokumentacja urzędowa (Biblioteka Zarządcy Dokumentacji, t. 2), pod red. H. Robótki, Toruń 2011, s. 11–33.
- R. Degen, Sposoby usprawniania pracy biurowej w polskich urzędach w latach 1945–1950, [w:] Dzieje biurokracji na ziemiach polskich, t. I, pod red. A. Góraka, I. Łucia, D. Magiera, Lublin – Siedlce 2008, s. 537–551.
- H. Robótka, Współczesna biurowość. Zagadnienia ogólne (Biblioteka Zarządcy Dokumentacji, t. 1), Toruń 2010.
- B. Ryszewski, Problemy i metody badawcze archiwistyki, Toruń 1985.
- S. Stosyk, Przepisy kancelaryjne dla urzędów administracji publicznej w teorii i praktyce, Warszawa 1934.
- Współczesna dokumentacja urzędowa (Biblioteka Zarządcy Dokumentacji, t. 2), praca zbior. pod red. H. Robótki, Toruń 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: