Współczesne rodzaje dokumentacji
1202-A-WRD-S1
1. Pojęcie dokumentu i jego formy (postaci).
2. Systematyzacja współczesnej dokumentacji.
3. Typy współczesnej dokumentacji: dokumentacja aktowa, techniczna, geodezyjno-kartograficzna, audiowizualna i materiały ulotne.
4. Typowe grupy dokumentacji aktowej (zarządzania, sprawozdania, protokoły).
5. Formy (postaci), w których wytwarzane są współczesne dokumenty: pisana, obrazowa, dźwiękowa, mieszana i elektroniczna.
6. Dokumentacja typowa i specyficzna.
7. Materiały archiwalne i dokumentacja niearchiwalna.
8. Dokumentacja jawna i niejawna.
9. Dokumentacja oryginalna i wtórna.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
- uczestnictwo w zajęciach – 30 godz., 1 pkt. ECTS,
2. Czas poświęcony na pracę indywidualna studenta:
- wymagane powtórzenie materiału, wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek – 30 godz., 1 pkt. ECTS,
- zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć – 15 godz., 0,5 pkt. ECTS.
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do sprawdzianu – 45 godz., 1,5 ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
W 1: zna podstawową terminologię odnoszącą się do współczesnej dokumentacji – K_W02
W 2: ma uporządkowaną wiedzę na temat typów i form dokumentacji oraz sposobów ich powstawania – K_W06
Efekty uczenia się - umiejętności
U 1: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje dotyczące współcześnie wytwarzanej dokumentacji, także z wykorzystaniem sieci Internet - K_U01, K_U02
U 2: posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, dobór i wyszukiwanie specjalistycznej literatury, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na poznanie typów i rodzajów współczesnej dokumentacji – K_U03
U 3: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze właściwe dla archiwisty i specjalisty w zakresie zarządzania dokumentacją – K_U04
U 4: potrafi rozpoznać typy i rodzaje dokumentacji współczesnej, określać ich formę (postać) – K_06
U 5: umie przedstawić przemyślane efekty swojej pracy w formie ustnej i pisemnej – K_U09, K_U10
U 6: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kompetencji, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia – K_U16
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K 1: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłości – K_K02
K 2: dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, postępuje zgodnie z zasadami etyki – K_K03
Metody dydaktyczne
1. Metody dydaktyczne eksponujące:
- pokaz.
2. Metody dydaktyczne podające:
- wykład konwersatoryjny,
- opis,
- pogadanka.
3. Metody dydaktyczne poszukujące:
- ćwiczeniowa,
- referatu.
4. Metody dydaktyczne w kształceniu online:
- metody rozwijające refleksyjne myślenie,
- metody służące prezentacji treści,
- metody wymiany i dyskusji.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- referatu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Uczestnicy zajęć mają przepracowany materiał z zajęć:
- Podstawy zarządzania dokumentacją w instytucji,
- Wstęp do archiwistyki.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Sprawdzian pisemny – W1, W2, U1, U2, U3, U4, U5, U6
Drobne prace pisemne (prace domowe) - W1, W2, U1, U2, U3, U4, U5, U6
Aktywność na zajęciach – K1, K2
Kryteria oceniania sprawdzianu pisemnego:
- niedostateczny (2) – 0–49%,
- dostateczny (3) – 50–65%,
- dostateczny plus (3+) – 66–70%,
- dobry (4) – 71–85%,
- dobry plus (4+) – 86–90%,
- bardzo dobry (5) – 91–100%.
Literatura
- P. Bunkowska, M. Jabłońska, H. Robótka, Współczesna dokumentacja typowa (Biblioteka Zarządcy Dokumentacji, t. 5), Toruń 2014.
- R. Degen, Dokumentacja i jej podział, [w:] Współczesna dokumentacja urzędowa (Biblioteka Zarządcy Dokumentacji, t. 2), red. H. Robótka, Toruń 2011, s. 11–33.
- H. Karczowa, Rozwój form kancelaryjnych i współczesne rodzaje dokumentów archiwalnych. Dokumentacja wizualna i audialna (fotografie, filmy, nagrania), Toruń 1979.
- H. Robótka, Rozwój form kancelaryjnych i współczesne rodzaje dokumentów archiwalnych. Dokumentacja geodezyjno-kartograficzna, Toruń 1985.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: