Współczesne instrukcje o organizacji i zakresie działania archiwów bieżących 1202-A-WIO-S1
W czasie kursu studenci poznają współczesne instrukcje o organizacji i zakresie działania archiwów bieżących (archiwów zakładowych i składnic akt). Zostaną one zdefiniowane, studenci poznają ich budowę i cechy. Na zajęciach stworzymy model instrukcji archiwalnej, która mogłaby stać się efektywnym narzędziem zarządzania dokumentacją w instytucji i organizacji. Studenci nauczą się oceniać instrukcje, wskazywać w pojawiające się w nich błędy. Opanują procedurę przygotowania instrukcji o organizacji i zakresie działania archiwum bieżącego.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Semestralna praca pisemna – W1, W2, W3, U1, U2, U3
Aktywność na zajęciach – K1, K2
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
- R. Degen, Archiwa bieżące. Pojęcie i systematyzacja, [w:] Archiwa bieżące. Zagadnienia teoretyczne i praktyczne rozwiązania (Biblioteka Zarządcy Dokumentacji, t. 6), red. M. Jabłońska, Toruń 2015, s. 11–34.
- R. Degen, Jeszcze o instrukcji kancelaryjnej, [w:] Zarządzanie dokumentacją, archiwistyka i ... koty. Księga Jubileuszowa Profesor Haliny Robótki, red. R. Degen, M. Jabłońska, W. K. Roman, Warszawa 2016, s. 44–55.
- H. Robótka, Współczesna biurowość. Zagadnienia ogólne (Biblioteka Zarządcy Dokumentacji, t. 1), Toruń 2010,
- Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 20 października 2015 r. w sprawie klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji, przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych i brakowania dokumentacji niearchiwalnej, Dz. U. 2015, poz. 1743 (https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20150001743).
- K. Stryjkowski, Vademecum kancelaryjno-archiwalne, Poznań 2011 (stąd rozdział 4: „Zadania archiwum zakładowego”).
Oprócz wymienionych opracowań studenci musza znać wybrane instrukcje o organizacji i zakresie działania archiwów zakładowych/składnic akt.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: