Wybrane elementy historii historiografii i metodologii historii 1202-A-WEHHiMH-S2
1,2. Historia jako gałąź literatury pięknej, pomocnica teologii; przeszłość jako przedmiot wiedzy - renesansowa myśl historyczna.
3,4. Rewolucja naukowa – co widziano i jak poznawano.
5,6. Przeszłość jako przedmiot nauki –myśl historyczna XVII w.
7, 8 Historia i filozofia jako dwoje oczu mądrości - oświeceniowej myśl historycznej
9,10. Historia jako dyscyplina naukowa – myśl historyczna XIX w.
11, 12. Ekonomizowanie historii - historia jako nauka społeczna w XX w.
13,14. Antropologizowanie historii – historia jako nauka o kulturze.
15. Historie niekonwencjonalne – nowy nieporządek historiografii, podsumowanie zajęć.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Dyskusja w oparciu o przeczytany tekst (artykuł, fragment książki); recenzja opisowa lektury.
Literatura
Literatura podstawowa: D. R. Kelley, Losy historii. Badanie przeszłości od Herodota do Herdera, Warszawa 2010; D. R. Kelley, Oblicza historii. Badanie przeszłości od Herdera do Huizingi, Warszawa 2010; D. R. Kelley, Granice historii. Badanie przeszłości w XX wieku, Warszawa 2009; G. G. Iggers, Historiografia XX wieku. Przegląd kierunków badawczych, Warszawa 2010; K. Pomian, Przeszłość jako podmiot wiedzy, wyd. II poprawiony; Warszawa 2010; P. Burke, Historia kulturowa. Wprowadzenie, Warszawa 2012; A. F. Grabski, Dzieje historiografii, Poznań 2003; S. Shapin, Rewolucja naukowa, Warszawa 2000; E. Domańska, Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Poznań 2006, E. Domańska, Historia egzystencjalna. Krytyczne studium z narratywizmu i humanistyki zaangażowanej, Warszawa 2012; W. Wrzosek, Historia – kultura – metafora. Powstanie nieklasycznej historiografii, Wrocław 1995; W. Wrzosek, O myśleniu historycznym, Bydgoszcz 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: