Vademecum badań naukowych
1202-A-VBN-S1
[1] Wprowadzenie
[2] Istota postępowania naukowego. Etyka pracy naukowej. Etapy pracy naukowej
[3] Modele badawcze w archiwistyce
[4] Metoda historyczna
[5] Źródła historyczne. Źródła informacji
[6] Techniki badawcze albo metody gromadzenia danych. Metody wnioskowania
[7] Bibliografie archiwistyki. Podręczniki archiwistyki w Polsce. Słowniki terminologiczne archiwistyki. Słowniki biograficzne archiwistów
[8] Czasopiśmiennictwo archiwalne
[9] Aparat naukowy pracy. Cytowanie publikacji tradycyjnych, elektronicznych i archiwaliów
[10] Konstrukcja tekstu naukowego. Gatunki piśmiennictwa naukowego. Dyskurs naukowy
[11] Sprawdzian pisemny
[12-15] Przygotowywanie pracy pisemnej – praca w grupie
[16-25] Przygotowywanie pracy pisemnej – praca w grupie
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
- uczestnictwo w zajęciach – 30 godz., 1 pkt. ECTS,
- udział w indywidualnych konsultacjach – 15 godz., 0,5 pkt. ECTS.
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- przygotowanie do zajęć – 30 godz., 1 pkt. ECTS,
- przygotowanie do sprawdzianu pisemnego – 15 godz., 0,5 pkt. ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Ma elementarną wiedzę o projektowaniu badań w zakresie archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych – K_W04
W2: Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł będących przedmiotem badania archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych – K_W14
W3: Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, dostępu do informacji – K_W15
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać selekcjonować i użytkować informacje z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych z wykorzystaniem różnych źródeł i metod – K_U01
U2: Ma umiejętności infobrokerskie – umie aktywnie wyszukiwać informacje w sieci Internet i w zasobach instytucji archiwalnych, rozpoznawać je i oceniać; potrafi przeszukiwać, analizować i użytkować archiwalne bazy danych; potrafi wyszukiwać informacje w systemie informacji archiwalnej – K_U02
U3: Umie przedstawić przemyślane efekty swojej pracy, posiada umiejętności przygotowania wystąpień ustnych i prac pisemnych w języku polskim z poprawnym zastosowaniem różnorodnych form pisarstwa naukowego – K_U09
U4: Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych i typowych prac pisemnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł informacji – K_U10
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Rozumie potrzebę uczenia się przez cale życie, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kompetencji, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia – K_K01
K2: Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, postępuje zgodnie z zasadami etyki – K_K05
Metody dydaktyczne
1. Metody dydaktyczne eksponujące:
- pokaz.
2. Metody dydaktyczne podające:
- wykład konwersatoryjny,
- opis,
- pogadanka.
3. Metody dydaktyczne poszukujące:
- referatu.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody ewaluacyjne
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Brak.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian pisemny – W1, W2, W3
Semestralna praca pisemna – U1, U2, U3, U4
Aktywność na zajęciach – K1, K2
Praktyki zawodowe
Literatura
U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.
B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, różne wydania
M. Pawlak,J. Serczy, Podstawy badań historycznych, różne wydania
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: