Proseminarium
1202-A-PS22-S1
Zajęcia służą preorientacji fakultetowej, związanej z późniejszym wyborem seminarium dyplomowego. Wybierane są przez studentów z oferty aktualizowanej na bieżąco, która powiązana jest z ofertą seminaryjną. Mają wprowadzić w podstawy metodologiczne, charakterystyczne dla problematyki przewidywanego seminarium oraz w warsztat samodzielnej pracy naukowej.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
- uczestnictwo w zajęciach – 30 godz., 1 pkt. ECTS,
- udział w indywidualnych konsultacjach – 6 godz., 0,2 pkt. ECTS.
2. Czas poświęcony na pracę indywidualna studenta:
- wymagane powtórzenie materiału, wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek – 10 godz., 0,3 pkt. ECTS,
- zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć – 6 godz., 0,2 pkt. ECTS,
- przygotowanie pracy semestralnej (projektu) – 30 godz., 1 pkt. ECTS.
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie konspektu wraz z określeniem celów pracy w oparciu o zadany temat – 10 godz., 0,3 ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
K_W04 ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w zakresie archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne, z których wywodzą się poszczególne metody.
K_W13 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych
K_W14 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł będących przedmiotem badania archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych
K_W15 zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, dostępu do informacji
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych z wykorzystaniem różnych źródeł i metod
K_U02 ma umiejętności infobrokerskie – umie aktywnie wyszukiwać informacje w sieci Internet i w zasobach instytucji archiwalnych, rozpoznawać je i oceniać; potrafi przeszukiwać, analizować i użytkować archiwalne bazy danych; potrafi wyszukiwać informację w systemie informacji archiwalnej
K_U03 posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, dobór i wyszukiwanie specjalistycznej literatury, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych
K_U05 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U06 potrafi rozpoznać różne rodzaje źródeł będących przedmiotem badania archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację
K_U09 umie przedstawić przemyślane efekty swojej pracy, posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych i prac pisemnych w języku polskim z poprawnym zastosowaniem różnorodnych form pisarstwa naukowego
K_U10 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych i typowych prac pisemnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł informacji
K_U16 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kompetencji, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K03 dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, postępuje zgodnie z zasadami etyki
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład konwersatoryjny
- opowiadanie
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
- referatu
- projektu
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
kanon (atrybut wycofany)
Wymagania wstępne
Aby przystąpić do realizacji przedmiotu „Proseminarium”, student musi wcześniej zaliczyć zajęcia:
- Vademecum badań naukowych,
- Wprowadzenie do historii,
- Wstęp do archiwistyki,
- Wstęp do prawoznawstwa,
- Podstawy prawa administracyjnego.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (frekwencja; bieżące przygotowanie do zajęć i aktywne uczestnictwo w zajęciach, dyskusja); praca semestralna (przygotowanie pisemnej pracy proseminaryjne lub szczegółowego omówienia wybranej pracy naukowej- monografii z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją ), przygotowanie konspektu wraz z celami pracy na zadany temat - dyskusja na temat budowy pracy, próba obrony własnej koncepcji pracy.
Praktyki zawodowe
Literatura
https://www.wnh.umk.pl/student/prace-dyplomowe/
Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa-Poznań 1985, wyd. 4
Miśkiewicz B.: Praca magisterska na studiach historycznych. Przewodnik metodyczny. Poznań 1975
Pawlak M., Serczyk J., Podstawy badań historycznych. Skrypt dla studentów I roku historii, Bydgoszcz 2008
PRACA DYPLOMOWA – wymagania, budowa, forma, oprac. W. K. Roman, ss. 15.
system APD
wybrane poradniki na temat pisania prac dyplomowych
wybrane prace licencjackie na kierunku archiwistyka i zarządzanie dokumentacją UMK
Zarządzenie nr 45 Rektora UMK z 18 kwietnia 2016 roku: postępowanie w sprawie nadania tytułu zawodowego w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: