Podstawy nauki o informacji 1202-A-PNOI-S1
Podczas zajęć studenci zapoznają się z specjalistyczną terminologią z zakresu nauk informacyjnych, poznają i analizują podstawowe pojęcia z języka nauki o informacji ; poznają definicje i przebieg procesów informacyjnych, komunikacyjnych i dokumentacyjnych (z odniesieniami do rzeczywistości archiwalnej). Poznają relacje i zależności między nauką o informacji i archiwistyką jako dwoma dziedzinami wiedzy. Analizują powstawanie zasobów archiwów (archiwaliów) jako efektu procesów informacyjnych, komunikacyjnych i dokumentacyjnych oraz poznają ich strukturę oraz cechy charakterystyczne. Kolejny obszarem poznawanym przez studentów są użytkownicy informacji i ich potrzeby informacyjne ze szczególnym uwzględnieniem użytkowników informacji archiwalnej. Studenci poznają typologię źródeł informacji - ich rodzaje, zarówno tradycyjne jak elektroniczne a szczególna uwaga poświęcona jest archiwaliom w systemie źródeł informacji. Kolejne zagadnienie dotyczy narzędzi informacji (pochodnych źródeł informacji), gdzie następuje poznanie różnych rodzajów wydawnictw informacyjnych, ich roli, funkcji, podziału, form występowania oraz budowy oraz opracowań informacyjnych, szczególnie tych, występujących w metodyce archiwalnej. Uzupełnieniem jest poznanie sposobów zwiększania pojemności informacyjnej źródeł informacji. Praktyczne ćwiczenia polegają na przygotowaniu i realizacji wyszukiwania informacji poprzez poznanie budowy i działania różnych systemów informacyjnych, ich rodzajów, roli i metod badania (metoda analizy systemowej). Studenci zapoznają się również z typologią języków informacyjno-wyszukiwawczych (przede wszystkim języków klasyfikacyjnych oraz słów kluczowych), ich genezą, budową, słownictwem, gramatyką oraz praktycznym wykorzystaniem wiedzy podczas ćwiczeń (budowa charakterystyk wyszukiwawczych - opisów informacyjnych). Szczególnej analizie jest poddawany system informacji archiwalnej – tradycyjny i komputerowy, jego budowa i cechy charakterystyczne.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody ewaluacyjne
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metoda oceny to obserwacja przygotowania teoretycznego do dyskusji i ćwiczeń oraz umiejętności spożytkowania wiedzy - W02, W03, W09, W15, W23, U01, U06, U10, K01, K02.
Podstawą zaliczenia jest również pisemne kolokwium ze znajomości zagadnień teoretycznych - W02, W03, W09, W15, W23, U10.
Ocena testu:
bardzo dobry - 91-100 %;
dobry plus - 81-90%;
dobry - 65-80%;
dostateczny plus - 55-64%;
dostateczny - 45-54%;
niedostateczny - 0%-44%.
Podstawą oceny końcowej jest:
- aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach - 30 %,
- pozytywne zaliczenie testu - 70 %.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Nauka o informacji. Nauka-Dydaktyka-Praktyka, red. W. Babik, Warszawa 2016
2.Standaryzacja opisu archiwalnego, red. J. Bednarek i P. Perzyna, Warszawa -Łódź 2016
3. Problemy archiwalnego opisu informacyjnego, red. W. Chorążyczewski i A. Rosa, Warszawa 2017
4. Problemy archiwalnych systemów informatycznych, red. J. Bednarek i P. Perzyna, Warszawa-Łódź 2019
5. S. Cisek, Filozoficzne aspekty informacji naukowej, Kraków 2002
6. S. Cisek, Podstawy teorii i metodologii informatologii , online: https://www.academia.edu/6293776/Teoria_i_metodologia_informatologii
7. Informacja naukowa. Rozwój-Metody-Organizacja, red. Z. Żmigrodzki, W. Babik, D. Pietruch-Reizes, rozdz. 10.3
8. W. Babik, Język naturalny w wyszukiwaniu informacji i problemy jego przetwarzania, w: "Zagadnienia Informacji Naukowej" 2013, nr 101, s. 37-47.
9. M. Gołembiowski, Wprowadzenie do informacji naukowej dla archiwistów, Toruń 1991;
10. M. Gołembiowski, System informacji archiwalnej, Warszawa-Łódź 1985;
11. Słownik encyklopedyczny informacji, języków i systemów informacyjno-wyszukiwawczych, oprac. B. Bojar, Warszawa 2002;
12. E. Chmielewska–Gorczyca, Informacja naukowa z elementami naukoznawstwa, Warszawa 1991.
Literatura uzupełniająca:
13. Komputeryzacja archiwów, seria t. I-VI, Toruń 1994-1999;
14. H. Batorowska, B. Czubała, Wybrane zagadnienia nauki o informacji i technologii informacyjnej, Kraków 2000;
15. B. Ryszewski, Problemy i metody badawcze archiwistyki, Toruń 1985;
16. E. Ścibor, Wybrane zagadnienia teorii języków informacyjnych, Olsztyn 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: