Neografia niemiecka
1202-A-NN-S2
1. Cel i zakres zajęć. Podstawowa litertura. Rozwój pisma niemieckiego w okresie XVI – XX w. – etapy rozwoju i najważniejsze zmiany zachodzące w kształcie pisma. Analiza charakteru pisma i możliwości jej zastosowań.
2. Litery majuskulne i minuskulne. Różnice pomiędzy wyglądem poszczególnych liter pisma niemieckiego na przestrzeni XVI-XX w. Litery sprawiające trudności w procesie nauczania.
3. Ćwiczenia praktczne w odczytywaniu wybranych grup wyrazów – omówienie popełnionych błędów, wyjaśnianie na bieżąco różnic w kształcie odczytanych liter.
4. Ćwiczenia praktyczne w odczytywaniu wybranych tekstów - omówienie popełnionych błędów, wyjaśnianie na bieżąco różnic w kształcie odczytanych liter.
5. Ćwiczenia praktyczne w odczytywaniu tekstów z podręcznika H. Gutzwiller, Die Entwicklung der Schrift vom 12. bis ins 19. Jahrhundert, Solothurn 1981 – analiza pisma niemieckiego w XVI-XX w.
6. Ćwiczenia praktyczne w odczytywaniu tekstów z podręcznika Schrifttafeln zur deutschen Paläographie des 16.-20. Jahrhunderts, bearb. K. Dülfer, H.-E. Korn, Marburg 1973 – analiza pisma niemieckiego w XVI-XX w.
8. Pokaz w Archiwum Państwowym lub Dzialę Rękopisów Biblioteki Głównej UMK– prezentacja różnych rodzajów pisma z okresu XVI-XX w. Omówienie możliwości i sposobów odpisywania źródeł archiwalnych. Ćwiczenia w czytaniu oryginalnych dokumentów.
9. Ćwiczenia praktyczne w odczytywaniu wybranych tekstów o zwiększonym poziomie trudności - omówienie popełnionych błędów, wyjaśnianie na bieżąco różnic w kształcie odczytanych liter.
10. Rozmowa na temat przygotowanych przez studentów odpisów rękopiśmiennego tekstu niemieckiego z okresu XVI-XX w. Omówienie tekstu i problemów wynikłych trakcie sporządzania odpisu. Podsumowanie zajęć.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu (suma godzin wszystkich form zajęć z przedmiotu), godziny konsultacji indywidualnych studenta/słuchacza/ uczestnika kursu - 60 godz.
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie - materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury - 120 godz.
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania - 60 godz.
Efekty uczenia się - wiedza
K_W05 ma pogłębioną prowadzącą do specjalizacji wiedzę na temat gromadzenia, przechowywania, opracowywania i udostępniania zasobu archiwalnego
K_W06 ma pogłębioną prowadzącą do specjalizacji wiedzę na temat typów i form dokumentacji oraz sposobów ich powstawania
K_W10 ma pogłębioną wiedzę o historii dawnych i współczesnych ziem polskich i jej powiązaniach z historią powszechną oraz o zjawiskach i procesach zachodzące w poszczególnych okresach historycznych; ma pogłębioną wiedzę na temat ustroju Polski od średniowiecza po współczesność
K_W14 zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji źródeł będących przedmiotem badania archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych
K_W16 ma pogłębioną znajomość przynajmniej jednego spośród języków występujących w źródłach archiwalnych na ziemiach polskich, zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
K_W20 ma pogłębioną wiedzę o człowieku jako twórcy i użytkowniku informacji, zasobów informacyjnych oraz systemów informacyjnych
K_W22 ma pogłębioną wiedzę o normach prawnych regulujących działalność archiwów i postępowanie z dokumentacją w instytucjach
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych z wykorzystaniem różnych źródeł i metod oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy
K_U02 ma pogłębione umiejętności infobrokerskie – umie aktywnie wyszukiwać informacje w sieci Internet i w zasobach instytucji archiwalnych, rozpoznawać je i oceniać; potrafi przeszukiwać, analizować i użytkować archiwalne bazy danych; potrafi wyszukiwać informację w systemie informacji archiwalnej
K_U03 posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, dobór i wyszukiwanie specjalistycznej literatury, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych
K_U04 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze właściwe dla archiwisty i specjalisty w zakresie zarządzania dokumentacją, łącząc metody i wiedzę z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową
K_U05 potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych, integrować zdobytą na tej drodze wiedzę oraz stosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych
K_U06 potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych źródeł będących przedmiotem badania archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki
K_U09 umie przedstawić przemyślane efekty swojej pracy, posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych i prac pisemnych w języku polskim z poprawnym zastosowaniem różnorodnych form pisarstwa naukowego
K_U12 ma umiejętności językowe w zakresie jednego języka obcego zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
K_U15 posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę jej skuteczności i przydatności w pracy zawodowej
K_U16 rozumie i docenia znaczenie wiedzy w życiu człowieka; potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób wykorzystując do tego celu możliwości wynikające z osobistych predyspozycji oraz nabytej wiedzy i umiejętności
K_U17 potrafi współdziałać i pracować w grupie ze świadomością ról przypisanych poszczególnym jej członkom
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; umie wybrać najefektywniejsze metody i środki na potrzeby realizacji konkretnego zadania uwzględniając zewnętrzne uwarunkowania; potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
K_K02 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; postępuje w sposób zgodny z powszechnie obowiązującymi normami życia społecznego
K_K03 akceptuje zasady etyczne pożądane w zawodzie archiwisty i zarządcy dokumentacją
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- obserwacji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Podstawowa znajomość języka niemieckiego - lektorat z języka niemieckiego.
Przydatny byłby również wybór Translatorium z języka niemieckiego.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest udział w zajęciach (max. dwie nieobecności) oraz aktywność na zajęciach. Ponadto studenci otrzymają do opracowania we własnym zakresie teksty rękopiśmienne i będą musieli wykazać się ich poprawnym odpisaniem lub odczytaniem.
Literatura
K. Bobowski, Ewolucja pisma neogotyckiego na Śląsku od początku XVI do połowy XX wieku, Wrocław 1992.
K. Bobowski, Skróty w piśmie neogotyckim, Wrocław 1994.
K. Górski, Neografia gotycka. Podręcznik pisma neogotyckiego XVI-XX w., cz. 1-2, Toruń 1960.
P. A. Grun, Schlüssel zu alten und neuen Abkürzungen, Limburg/Lahn 1966.
P. A. Grun, Leseschlüssel zu unserer alten Schrift. Taschenbuch der deutschen /wie auch der humanistischen/ Schriftkunde für Archivbenutzer, insbesondere Sippen- und Heimatforscher, Studierende, Geistliche, u. Kirchenbuchführer, Görlitz 1935
H. Gutzwiller, Die Entwicklung der Schrift vom 12. bis ins 19. Jahrhundert, Solothurn 1981.
Schrifttafeln zur deutschen Paläographie des 16.-20. Jahrhunderts, Tl. 1-2, bearb. K. Dülfer, H.-E. Korn, Marburg 1973.
F. Verdenhalven, Die deutsche Schrift. Ein Übungsbuch, Neustadt an der Aisch 1989
Słowniki języka niemieckiego i leksykony http://www.woerterbuchnetz.de/cgi-bin/WBNetz/setupStartSeite.tcl
Słowniki niemiecko-polskie i polsko-niemieckie tradycyjne oraz dostępne na różnych stronach internetowych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: