Historia XIX wieku
1202-A-HXIXW-S1
Zajęcia ukierunkowane są na epokę XIX w. Omówienie całej epoki w ciągu 30 godzin z uwzględnieniem historii Polski i powszechnej XIX stulecia wymusza na prowadzącym dokonanie pewnej selekcji i uwzględnienie jedynie najważniejszych zagadnień istotnych z jego punktu widzenia dla interesującego nas stulecia. Ich wybór będzie zatem uzależniony od indywidualnych preferencji prowadzącego. Wskazane byłoby zachowanie pewnej równowagi w rozplanowaniu materiałem tak, aby student uzyskał w miarę syntetyczny obraz zarówno historii Polski, jak i powszechnej XIX w.
Całkowity nakład pracy studenta
Za opanowanie efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu student uzyskuje 3 punkty ECTS, co odpowiada 90 godzinom pracy studenta:
1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
- udział w w ćwiczeniach - 30 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim - 5 godzin
2.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, zapoznanie się literaturą - od 25-30 godzin
3.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach):
przygotowanie referatu lub omówienie lektury - 15 godzin
przygotowanie do egzaminu - 15 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
W1: student posiada wiedzę ogólną z zakresu historii Polski i powszechnej XIX w. K_W03
W2: student ma uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę z zakresu historii Polski i powszechnej XIX w.; zna i rozumie wybrane zagadnienia z zakresu historii społecznej, politycznej i gospodarczej XIX w. ziem Polski, potrafi powiązać ją z historia powszechną K_W 10
W3: student dostrzega i rozumie wpływ wydarzeń i procesów zachodzących w XIX w. w sferze życia społecznego, politycznego i gospodarczego na aktualną rzeczywistość K_W11
W4: student posiada elementarną wiedzę pozwalającą analizować różne typy źródeł historycznych wykorzystywanych do badań epoki XIX w., zna i objaśnia terminy właściwe dla języka XIX-wiecznych źródeł K_W14
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 student potrafi wyszukiwać, analizować i oceniać informacje z zakresu historii Polski i powszechnej XIX w. – K_U01
U2 student wykazuje umiejętności badawcze, formułuje i analizuje problemy badawcze, potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia badawcze, wyszukiwać odpowiedniej literatury przedmiotu, a następnie opracowywać i prezentować uzyskane wyniki badań K_U03
U3 student potrafi formułować oraz uzasadniać opinie i poglądy innych autorów oraz własne na temat wybranych zagadnień społecznych, politycznych itp. z zakresu historii Polski i powszechnej XIX w. K _U07, K_U08
U3 student prezentuje wyniki swojej pracy indywidualnej lub zespołowej w przejrzystej, usystematyzowanej formie z wykorzystaniem różnorodnych, nowoczesnych metod i technik K_U09
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 student rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy historycznej, ma świadomość jej przydatności i użyteczności w pracy zawodowej K_K01
K2 student wspomaga inicjatywy mające służyć pielęgnowaniu i zachowaniu pamięci o przeszłości, dziedzictwa kulturowego regionalnego, krajowego, europejskiego i światowego K_KO6 K_K07
Metody dydaktyczne
metody dydaktyczne eksponujące:
pokaz
metody dydaktyczne podające:
opis, opowiadanie, pogadanka, wykład informacyjny, konwersatoryjny
metody dydaktyczne poszukujące:
biograficzna, ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, referatu
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład problemowy
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- referatu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Wiedza ogólna z zakresu historii Polski i powszechnej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena końcowa stanowi wypadkową oceny za przygotowanie i aktywność podczas zajęć, przygotowanie krótkiego referatu/lub omówienie lektury oraz oceny z pisemnego egzaminu końcowego.
Metody oceniania:
egzamin pisemny - W03, W10, W11, W14, U01, U07, U08
Skala ocen stosowana przy ocenie egzaminu końcowego:
91%–100% – bardzo dobry
81%–90% – dobry plus
71%–80% – dobry
61%–70% – dostateczny plus
51%–60 % – dostateczny
0%–50% – niedostateczny
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura ogólna z zakresu historii Polski i powszechnej XIX w.:
Chwalba A., Historia Polski, Kraków 2001; Kieniewicz S., Historia Polski 1795 – 1918, Warszawa 2002; Zdrada J., Historia Polski 1795-1914, Warszawa 2005; Borejsza J. Piękny wiek XIX, Warszawa 2010.
Chwalba A., Historia Powszechna, Warszawa 2008;Kizwalter T., Historia Powszechna. Wiek XIX, Warszawa 2007; Pajewski J., Historia Powszechna 1871-1918, Warszawa 2002; Żywczyński M., Historia Powszechna 1789-1870,Warszawa 2002; Russell B., Wiek XIX, Oświęcim 2018; Osterhammel J., Wiek XIX. Przeobrażenie świata, Poznań 2013.
Źródła: Wiek XIX w źródłach, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S. B. Lenard, Warszawa 2002;
W cyklu 2024/25L:
Literatura ogólna z zakresu historii Polski i powszechnej XIX w.: Chwalba A., Historia Polski, Kraków 2001; Kieniewicz S., Historia Polski 1795 – 1918, Warszawa 2002; Zdrada J., Historia Polski 1795-1914, Warszawa 2005; Borejsza J. Piękny wiek XIX, Warszawa 2010.
Chwalba A., Historia Powszechna, Warszawa 2008;Kizwalter T., Historia Powszechna. Wiek XIX, Warszawa 2007; Pajewski J., Historia Powszechna 1871-1918, Warszawa 2002; Żywczyński M., Historia Powszechna 1789-1870,Warszawa 2002; Russell B., Wiek XIX, Oświęcim 2018; Osterhammel J., Wiek XIX. Przeobrażenie świata, Poznań 2013.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: