Edukacja i popularyzacja 1202-A-EP-S2
1) Wystawiennictwo archiwalne; rodzaje wystaw archiwalnych; budowa wystawy - czynniki techniczne i merytoryczne; scenariusz wystawy - zawartość i budowa; katalogi wystaw archiwalnych;
2) Wystawa w archiwum - wizja lokalna;
3) Pedagogika archiwalna i lekcje w archiwach; podstawy programowe kształcenia ogólnego; nauczyciel w archiwum, archiwista w szkole;
4) Scenariusz lekcji archiwalnej;
5) Turystyka archiwalna; gry i zabawy w archiwum;
6) Badanie potrzeb klientów archiwów; otoczenie archiwum; grupy użytkowników archiwum;
7) Poradniki i podręczniki dla użytkowników archiwów;
8) Zaprojektowanie wystawy, lekcji archiwalnej, gry terenowej - oferty edukacyjnej/popularyzatorskiej dla różnych grup klientów archiwów, reklama zaprojektowanych form.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- projektu
- giełda pomysłów
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- gry i symulacje
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji na zajęciach (aktywność): K02, K03, K04, K05, K07, K08
Podlegająca ocenie praca na zajęciach (w grupach i indywidualna): K01, K02, K03, K06, U01, U03, U04, U06, U08, W03, W04, W05,
Przygotowanie wyznaczonych podlegających ocenie zadań i projektów: K04, K06, K07, K08, U01, U02, U03, U04, U05, U06, U07, U08, W03, W04, W05, W06, W07, W08, W09
Wynik sprawdzianu: K06, K08, U02, U05, U06, U07, U08, W01, W02, W03, W04, W05, W06, W07, W08, W09
Kryteria oceniania:
1. Aktywność na zajęciach (do 20% oceny)
2. Przygotowanie wyznaczonych zadań (do 50% oceny)
3. Praca na zajęciach (do 30% oceny)
Literatura
Literatura podstawowa:
Archiwum jako warsztat pracy nauczyciela historii. Scenariusze lekcji dla nauczycieli szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej, red. T. Stachurska-Maj, V. Urbaniak, Warszawa 2010.
Bez korzeni nie zakwitniesz – Warszawa moją małą ojczyzną. Scenariusze lekcji dla nauczycieli szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum, red. T. Stachurska-Maj, V. Urbaniak, Warszawa 2012.
Chyła D., Działalność wystawiennicza archiwów w Polsce północno-zachodniej w latach 2000–2010 z punktu widzenia muzealnika, „Archiwista Polski” 2010, nr 4 (60).
Gry miejskie w działalności edukacyjnej archiwów, red. H. Mazur, A. Rosa, Kielce-Toruń 2017, ss. 100, [on-line] https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/4704/GRY_MIEJSKIE%20.pdf?sequence=1
Jabłońska M., W poszukiwaniu złotego środka. Kilka uwag na temat wewnętrznej i publicznej pracy archiwów, [w:] Toruńskie Konfrontacje Archiwalne, t. 4, red. W. Chorążyczewski, W. Piasek, A. Rosa, Toruń 2014, s. 151 – 161.
Mazur H., Działalność edukacyjna archiwów państwowych na przykładzie Archiwum Państwowego w Kielcach (wybrane zagadnienia), Archiwista Polski, nr 2 (62), 2011, s. 49-73.
Mazur H., Lekcje archiwalne - próba definicji, cele, typologia, budowa, Archiwista Polski, nr 1 (69), 2013, s. 7-24.
Rosa A. , Zasada publiczności archiwów. Jedna zasada, rożne interpretacje [w:] Toruńskie Konfrontacje Archiwalne, t. 2 Teoria archiwalna wczoraj - dziś - jutro, red. W. Chorążyczewski, A. Rosa, Toruń 2011, s. 21 - 54.
Rosa A., Funkcja edukacyjna archiwów, Warszawa 2012, [on-line] https://www.archiwa.gov.pl/images/docs/Funkcja_edukacyjna_archiwow.pdf
Rosa A., Wystawy archiwalne w służbie polityki historycznej państwa. Funkcja propagandowa wystaw archiwalnych w Polsce Ludowej, „Archiwista Polski” 2008, nr 4 (52).
Szczepaniak M., Tyrchan G., Ścieżka edukacji regionalnej „Kościół Św. Ducha w Gnieźnie”. Materiały i scenariusze zajęć przeznaczonych dla uczniów gimnazjów, „Wiadomości Historyczne” 2007, nr 3 (272).
Urbaniak V., „Czego się Jaś nie nauczy …” – czyli o miejscu i roli archiwów w procesie edukacji, Archeion, t. 112, 2011, s. 235-252.
Warszawski trudny czas, czyli stolica i jej mieszkańcy w świetle archiwaliów. Scenariusze lekcji dla nauczycieli historii wszystkich etapów edukacyjnych, red. T. Stachurska - Maj, V. Urbaniak, Warszawa 2015.
Literatura uzupełniająca:
Borowski M., Dni otwarte Archiwów Państwowych, „Archeion” 2001, t. 103.
Budzińska J., Skórzyńska I., Wystawy Instytutu Pamięci Narodowej. Polityka historyczna. Historia i pamięć, [w:] Bez taryfy ulgowej. Dorobek naukowy i edukacyjny Instytutu Pamięci Narodowej 2000–2010, red. A. Czyżewski, S. N. Nowinowski, R. Stobiecki, J. Żelazko, Łódź 2012, s. 331-367.
Chorążyczewski W., Archiwista przyszłości – edukator i autopromotor w społeczeństwie informacyjnym, [w:] Archiwa w nowoczesnym społeczeństwie. Pamiętnik V Powszechnego Zjazdu Archiwistów Polskich, Olsztyn, 6–8 września 2007 r., red. J. Porazinski, K. Stryjkowski, Warszawa 2008.
Igielski A., Potrzeby informacyjne indywidualnych użytkowników dokumentacji archiwalnej. Zakres i metody badań, Archiwista, rok XV, nr 1-2 (56-57), 1979, s. 25-34.
Kodeks Etyczny Archiwisty uchwalony na XIII Międzynarodowym Kongresie Archiwów w Pekinie, dostępny na World Wide Web: www.sap.waw.pl
Magier D., Regionalna rola archiwum państwowego w epoce postindustrialnej, [w:] Toruńskie Konfrontacje Archiwalne, t. 1: Archiwistyka na uniwersytetach, archiwistyka w archiwach, red. W. Chorążyczewski, A. Rosa, Toruń 2009.
Pańków S., Wystawy archiwalne, „Archeion” 1959, t. 30.
Public relations w archiwach. Zbiór studiów, red. M. Jabłońska, Poznań 2010.
+ Literatura rozproszona dotycząca drobnych zagadnień.
+ Strony internetowe archiwów polskich i zagranicznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: