E-administracja 1202-A-EA-S2
Celem zajęć jest przybliżenie studentom problematyki elektronicznej administracji w Polsce w ujęciu teoretycznym i praktycznym. Realizując powyższe, student wykorzystując zdobytą wiedzę podda ocenie jest obecny kształt, wykazując się przy tym kreatywnym podejściem do problemu, myśleniem analitycznym, asertywnością, nastawieniem na cel oraz odpowiedzialnością.
Zajęcia będą prowadzone w sposób umożliwiający zdobycie wybranych umiejętności przyszłości, m.in.: świadomości konieczności ciągłego doszkalania się, bowiem poruszana tematyka ma na celu uświadomić konieczność ciągłej aktualizacji wiedzy, oceny systemów i procesów (w tym krytycznego myślenia, orientacji na użytkownika, wpływu na organizację pracy podmiotu).
Co ważne, zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem nowych technologii z nastawieniem na pracę zespołową, która umożliwi słuchaczom nabycie kompetencji w zakresie samodzielnej pracy, jej organizacji, zaangażowania oraz umiejętności współdziałania i negocjowania.
Zajęcie są podzielone na dwa bloki.
Pierwszy, teoretyczny ma na celu zdobycie pogłębionej wiedzy na temat informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne i procesów zachodzących w administracji.
Drugi, praktyczny blok ma na celu zapoznać studentów z zasadami działania i funkcjami systemów teleinformatycznych wykorzystywanych w działaności podmiotów publicznych. W tej częsci zajęć studenci będą porównywać, poddawać ocenie i szczegółowej analizie zasady e-administracji, jej narzędzia oraz możliwości. Weryfikowane będą metody dostępu, sposób identyfikacji, metody uwierzytelnienia oraz sposób realziacji zadań pubicznych z wykorzystaniem narzędzi teleinformatycznych.
Zagadnienia teoretyczne:
1.Tradycyjny i nowoczesny model administracji.
2. Cechy współczesnego modelu administracji publicznej.
3.E-administracja – znaczenie terminu, sposoby definiowania, warunki powstania, geneza, wyzwania.
4. Cechy elektronicznej administracji.
5. Podstwy prawne elektronicznej administracji.
6. Procesy zachodzące w administracji ze szczególnym uwzględnieniem informatyzacji działalności podmiotów publicznych.
7.Zasady elektronicznej administracji analizowane w oparciu o źródła informatycznego prawa administracyjnego.
8. Wymagania dla systemów teleinformatycznych (definicja, publiczne systemy teleinformatyczne, minimalne wymagania dla publicznych systemów teleinformatycznych , wymagania bezpieczeństwa informacyjnego szczególnie w zakresie ochrony danych osobowych, informacji niejawnych, minimalne wymagania dla wymiany informacji pomiędzy publicznymi systemami teleinformatycznymi, formaty danych zapewniające dostęp do zasobów publicznych systemów teleinformatycznych)
9. Dokument elektroniczny, podpis elektroniczny.
10. Obowiązki informatyczne administracji publicznej analizowane w oparciu o zasady komunikacji elektronicznej. Rozwiązywanie kazusów z zakresu komunikacji elektronicznej.
Część praktyczna
1.Zadania realizowane drogą elektroniczną.
2.Sposoby uwierzytelnienia dokumentów elektronicznyc. Podpis elektroniczny - typ, format, wariant.
3.Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej ePUAP –aspekty prawne, zapoznanie się z platformą, ocena jej przydatności w kontekście cech i zasad elektronicznej administracji (logowanie do systemu, złożenie wniosku o potwierdzenie profilu zaufanego, wyszukiwanie usług, wysyłanie pism )
4.Załatwienie spraw urzędowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
5.Analiza BIP w zakresie realizowania obowiązków z zakresu ustawy o informatyzacji.
6.Samodzielna praca w zakresie załatwienia wybranej sprawy, jasna komunikacja urzędowa, dążenie do rozwiązania powstałych problemów drogą komunikacji elektronicznej.
7.Logiczne oraz krytyczne porównanie sposobu załatwienia sprawy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej a tradycyjnych narzędzi.
8.Wyszukiwanie usług publicznych dostępnych za pośrednictwem resortowych systemów teleinformatycznych.
9. Rozwiązywanie kazusów z zakresu komunikacji elektronicznej.
10. Analiza funkcjonalności systemów teleinformatycznych; fotmułowanie wniosków z punktu widzenia użytkownika.
W cyklu 2023/24Z:
Podział tematów dla części teoretycznej zajęć: Podstawy prawne informatyzacji Systemy teleinformatyczne używane do realizacji zadań publicznych jako narzędzie informatyzacji. Elektroniczna wymiana informacji / wymiana informacji w postaci elektronicznej Rejestr publiczny - udostępnianie danych z rejestrów publicznych. 1. Rejestr publiczny – definicja, podstawa prawna. Centralne Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych Sposób identyfikacji użytkownika systemu teleinformatycznego Podmioty odpowiedzialne za realizowanie polityki informatyzacji działalności podmiotów 1. Podmioty odpowiedzialne za informatyzację administracji oraz podstawa |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- opis
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- laboratoryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody ewaluacyjne
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy:
- aktywny udział w dyskusji pozwalający zweryfikować kreatywność, komunikatywność, sumienność oraz dokładność w zakresie bieżącego przygotowania do zajęć (10%)
- samodzielne przygotowanie raportów ze zrealizowanych zadań publicznych odnoszących się zachodzących procesów (20%)
- przygotowanie projektu/ prezentacji / wypowiedzi ustnej na zadany temat dotyczący informatyzacji bądź wybranych funkcjonalności systemów teleinformatycznych w oparciu o aktualny stan prawny (szczegółowa lista znajduje się w zakładce dla danego cyklu kształcenia). Ocenie będzie podlegała umiejętność jasnego przekazywania treści, myślenia krytycznego i formułowania ocen, a także umiejętności dzielenia się wiedzą. Projekt/ prezentacja/referat musi być przygotowany zgodnie z zasadami etyki nauki. (20%), K_U02, K_U02, K_U09
- pozytywne zaliczenie kolokwium kończącego zajęcia (test na platformie Moodle) z części teoretycznej z wykorzystaniem systemu informacji prawnej (50%), K_W02, K_W20, K_W22, K_W 21.
Skala ocen testu zaliczeniowego:
91%–100% – bardzo dobry
81%–90% – dobry plus
71%–80% – dobry
61%–70% – dostateczny plus
51%–60 % – dostateczny
0%–50% – niedostateczny
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 57 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1797 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (t.j. Dz.U.2020.164)
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2247).
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 września 2011 r. w sprawie sporządzania i doręczania dokumentów elektronicznych oraz udostępniania formularzy, wzorów i kopii dokumentów elektronicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 180).
Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 5 października 2016 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2514).
Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 29 czerwca 2020 r. w sprawie profilu zaufanego i podpisu zaufanego (Dz. U. poz. 1194 z późn. zm.).
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 października 2006 r. w sprawie niezbędnych elementów struktury dokumentów elektronicznych (Dz. U. Nr 206, poz. 1517).
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 października 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z dokumentami elektronicznymi (Dz. U. Nr 206, poz. 1518).
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie wymagań technicznych formatów zapisu i informatycznych nośników danych, na których utrwalono materiały archiwalne przekazywane do archiwów państwowych (Dz. U. Nr 206, poz. 1519).
Literatura:
1. J. Janowski, Administracja elektroniczna - kształtowanie się informatycznego prawa administracyjnego i elektronicznego postępowania administracyjnego w Polsce, Warszawa, 2009.
2. G. Skiba, Komunikacja elektroniczna w Kodeksie postępowania administracyjnego- komentarz, Warszawa, 2011.
3. M. Ganczar, Informatyzacja administracji publicznej. Nowa jakość usług publicznych dla obywateli i przedsiębiorców, Warszawa, 2009.
4. M. Butkiewicz, Internet w instytucjach publicznych. Zagadnienia prawne, Warszawa, 2006.
5. T. Stanisławski, B. Przewora, Ł. Jurek (red.), E-administracja. Szanse i Zagrożenia, Lublin, 2013.
5. M. Możdżeń - Marcinkowski, Wstęp do prawa administracyjnego, Warszawa, 2012.
6. E. Ochendowski, Prawo administracyjne - część ogólna Toruń, 2009.
7. G. Szpor, K. Wojsyk, C. Martysz, ustawa o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne. Komentarz, Warszawa, 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: