Archiwa w Internecie 1202-A-AwI-S1
Rozwijające się Internet i sieć World Wide Web są coraz chętniej wykorzystywane przez instytucje kultury, w tym archiwa. Na zajęciach studenci zapoznają się z różnymi aspektami obecności dziedziny archiwalnej: archiwistyki, archiwów, archiwaliów i archiwistów w Sieci. Prezentowane słuchaczom zagadnienia są związane z witrynami internetowymi i mediami społecznościowymi archiwów, branżowymi serwisami i forami oraz internetowymi bazami danych, zawierającymi informacje dotyczące zasobów archiwalnych oraz innymi narzędziami wykorzystywanymi przez archiwa i archiwistów. Ponadto tematyka zajęć dotyka problemów związanych z współczesną rolą Internetu i WWW, a także Ukrytym Internetem. Dodatkowo studentom zostaną zaprezentowane biblioteczne katalogi i bazy danych online, które będą przydatne w ich dalszym toku nauki. Na koniec słuchacze zostaną zaznajomieni z kwestią archiwizacji Webu.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- WebQuest
- projektu
- obserwacji
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
1) obecność, aktywność i zaangażowanie na zajęciach: K01, K02, K04,
2) wynik sprawdzianu ustnego: W01, W02, W03, W04, W05, W06, U01, U02, U03, K04, K05, K06
3) wynik pracy pisemnej (projektu/referatu): W01, Q03, U01, U02, K01, K02, K03, K05, K06
Kryteria oceniania:
1. Aktywność na zajęciach (do 20% oceny)
2. Przygotowanie referatu/prezentacji (do 40% oceny)
3. Prezentacja referatu/prezentacji (do 20% oceny)
4. Sprawdzian ustny (40 % oceny)
Ostateczna ocena z zajęć:
5 – 90% i więcej
4+ – 80% do 89%
4 – 70% do 79%
3+ – 60% do 69%
3 – 51% do 59%
2 – 50% i poniżej
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Degen Robert, Witryna internetowa archiwum – wizytówka czy element systemu informacji archiwalnej, [w:] Historyk – archiwista – komputer, red. R. Degen, H. Robótka, Toruń 2004, s. 129 – 140.
2. Konopa Bartłomiej, Archiwa Internetu - nowy przedmiot zainteresowania archiwistyki?, [w:] Toruńskie Konfrontacje Archiwalne, t. 6, Pogranicza archiwistyki, red. W. Chorążyczewski, A. Rosa, Toruń 2019, s. 205-213.
3. Konopa Bartłomiej, Zachowanie różnorodności Sieci w archiwach Webu, Toruńskie Studia Bibliologiczne, t. 12, 2019, nr 1(22), s. 45-65.
4. Laszuk Anna, Stan informatyzacji archiwów państwowych, Archeion, t. 107 (2004), s. 171-204.
5. Nowakowski Michał, Ocena wiarygodności informacji w serwisach internetowych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Studia Informatica, t. 863, 2015, nr 36, s. 103-114.
6. Pamuła-Cieślak Natalia, Ukryty internet - nowe podejście, Oblicza przestrzeni informacyjnej w dobie Web 2.0, red. Katarzyna Domańska, Ewa Głowacka, Paweł Marzec, Bydgoszcz 2016, s. 35-48.
7. Pamuła-Cieślak Natalia, Ukryty Internet – jeśli nie wyszukiwarka, to co?, Biuletyn EBIB [online], 2004, 7(58).
8. Sobczak Anna, Europeana – Prototyp Europejskiej Biblioteki Cyfrowej łączącej w sobie: biblioteki, archiwa, muzea oraz kolekcje audiowizualne, Problemy Archiwistyki, nr 2 (2009), http://www.archiwa.gov.pl/images/stories/Wydawnictwa/europeana3.pdf.
9. Stąporek Marta, Crowdsourcing, social media, lifestreaming - nowe możliwości e-partycypacji użytkowników w kształtowaniu zbiorów, zasobów i usług bibliotek naukowych, [w:] Biblioteka akademicka. Infrastruktura - uczelnia - otoczenie. Gliwice, 24-25 października 2013 r., red. M. Odlanickia-Poczobutt, K. Zioło, Gliwice 2014, s. 337-35.
10. Woźniak Wojciech, Archiwizacja Internetu - próba podsumowania dotychczasowych prac i ustaleń, Archiwa-Kancelarie-Zbiory, nr 10(12), 2019, s. 75-98.
Literatura uzupełniająca:
literatura rozproszona
wybrane witryny archiwów
serwisy z zakresu archiwistyki
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: