Teoria archiwalna
1202-A-2TA-S2
1) Wprowadznie; Teoria archiwalna – archiwozofia – archiwologia
2) Klucz „narzędzi”: Dla gromadzenia/kształtowania zasobu archiwalnego; Dla rozmieszczenia zasobu archiwalnego
3) Dla opracowania zasobu archiwalnego; Dla udostępniania zasobu archiwalnego
4) Klucz rozwoju myśli archiwalnej: Berthold Niebuhr; Natalis do Wailly
5) Muller – Feith – Fruin; Adolf Brenneke
6) Kazimierz Konarski; Ryszard Przelaskowski
7) Józef Siemieński; Bohdan Ryszewski
8) Klucz paradygmatów: Paradygmat urzędowy; Paradygmat naukowy; Paradygmat publiczny
9) Klucz zwrotów: Od oralności do piśmienności: Od urzędowości do naukowościOd dedukcji do indukcji
10) Od elitarności do egalitarności; Od profesjonalizmu do indygeniczności
11) Od dokumentu do informacji; Od informacji do emocji
12) Od obiektywności do subiektywności; Od archiwów narodowych do ponadnarodowych
13) Od prawa do etosu? Zwrot antropologiczny
14) Zwrot postsekularny; Zwrot ku zielonym archiwom
15) Przyszłość teorii archiwalnej – podsumowanie przed egzaminem
Całkowity nakład pracy studenta
Uczestnictwo w wykładzie: 30 godzin (1 punkt)
Konsultacje: 15 godzin (0,5 punktu)
Studiowanie literatury z poleconego zestawu: 45 godzin (1,5 punktu)
Powtórzenie materiału przed egzaminem i uczestnictwo w egzaminie: 30 godzin (1 punkt)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o miejscu i specyfice przedmiotowej i metodologicznej archiwistyki, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej. (K_W01)
W2: Zna terminologię z zakresu archiwistyki na poziomie rozszerzonym. (K_W02)
W3: Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu archiwistyki. (K_W03)
W4: Ma pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę na temat gromadzenia, przechowywania, opracowywania i udostępniania zasobu archiwalnego. (K_W05)
W5: Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach archiwistyki w zarządzaniu dokumentacją oraz tych dwóch nauk z naukami o zarządzaniu, naukami historycznymi i innymi dyscyplinami z obszarów nauk humanistycznych i społecznych. (K_W12)
W6: Ma pogłębioną i szczegółową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju u najważniejszych nowych osiągnięciach z zakresu archiwistyki. (K_W13)
W7: Ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz złożoności jego znaczeń właściwej dla komunikacji społecznej. (K_W17)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań w oparciu o zdobytą wiedzę z zakresu archiwistyki. (K_U07)
U2: Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wszystkich elementach dziedziny archiwalnej na podstawie wiedzy z zakresu archiwistyki. (K_U08)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
KS1: Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. Postępuje w sposób zgodny z powszechnie obowiązującymi normami życia społecznego. (K_K04)
KS2: Akceptuje zasady etyczne pożądane w zawodzie archiwisty. (K_K05)
Metody dydaktyczne
wykład, dyskusja
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student powinien w zakresie kompetencji wiedzowych:
• mieć podstawową wiedzę o miejscu archiwistyki w systemie nauk oraz o ich przedmiotowej i metodologicznej specyfice
• znać podstawową terminologię z zakresu archiwistyki
• mieć uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu archiwistyki
• mieć uporządkowaną wiedzę na temat gromadzenia, przechowywania, opracowywania i udostępniania zasobu archiwalnego
• mieć podstawową wiedzę o powiązaniach archiwistyki z zarządzaniem dokumentacją oraz tych dwóch nauk z naukami o zarządzaniu, naukami historycznymi i innymi dyscyplinami z obszarów nauk humanistycznych
• mieć podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach z zakresu archiwistyki
• mieć świadomość kompleksowej natury języka oraz złożoności jego znaczeń właściwych dla komunikacji społecznej
Student powinien w zakresie kompetencji umiejętnościowych:
• posiadać umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów; potrafi formułować i uzasadniać własne opinie w oparciu o zdobytą wiedzę z zakresu archiwistyki
Student powinien w zakresie kompetencji społecznych:
• identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z wykonywaniem zawodu
• dostrzegać i formułować problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, postępować zgodnie z zasadami etyki
W przypadku licencjatów archiwistyki i zarządzania dokumentacją lub licencjatów historii ze specjalnością archiwistyczną dyplom licencjacki jest poświadczeniem uzyskania wyżej wskazanych efektów. W pozostałych przypadkach studenci zostaną poddani przed egzaminem kolokwium sprawdzającemu uzyskanie wyżej wymienionych kompetencji albo uzyskają, przed podejściem do egzaminu, zaliczenia wskazanych przedmiotów z programu studiów I stopnia.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin: W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, U1, U2, KS1, KS2
Aktywność podczas dyskusji: W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7,U1, U2, KS1, KS2
Praktyki zawodowe
W ramach przedmiotu nie jest przewidziana praktyka zawodowa.
Literatura
Archiwa – archiwistyka – kultura. Antologia, red. Waldemar Chorążyczewski, Wojciech Piasek, Agnieszka Rosa, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2020, ss. 329.
Jerzy Bednarek, Wokół pamięci i historii. Działalność archiwalna Instytutu Pamięci Narodowej w latach 2000-2016, Warszawa 2021.
Zdzisław Chmielewski, Problemy archiwistyki podzielonej Europy. Selekcja i opracowanie dokumentacji 1918-1991, Warszawa 2017.
Waldemar Chorążyczewski, Zachęta do archiwistyki, Toruń 2022.
Dziedzictwo archiwalne we współpracy Polski i Ukrainy, red. Władysław Stępniak, Warszawa 2009.
Etos zawodu archiwisty. V Krajowe Sympozjum Archiwalne, Toruń, 26 maja 2021 roku, red. Waldemar Chorążyczewski, Paweł Gut, SAP 2021.
Dariusz Magier, O sens w archiwistyce, Lublin 2022.
Archiwistyka Bohdana Ryszewskiego, oprac. Anna Żeglińska, Gdańsk 2024.
Wiśniewska-Drewniak Magdalena, Inaczej to zniknie. Archiwa społeczne w Polsce – wielokrotne studium przypadku, Toruń 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: