Wprowadzenie do bioarcheologii 1201-OG-WB
Bioarcheologia to interdyscyplinarna dziedzina z pogranicza nauk przyrodniczych (np. antropologia fizyczna, osteologia – nauka o kościach, odontologia – nauka o zębach, biologia, ekologia, chemia, tafonomia) i nauk humanistycznych oraz społecznych (np. archeologia, historia, archiwistyka, demografia, genealogia). Bioarcheologia zajmuje się opisem życia ludzi (zarówno w wymiarze indywidualnym – tzw. osteobiografie, jak i na ponadosobniczych poziomach organizacji - populacje) w pradziejach i czasach historycznych oraz relacjami między ówczesnym człowiekiem i populacją ludzką a szeroko pojętym środowiskiem życia – przyrodniczym (biotycznym i abiotycznym) oraz kulturowym. Na podstawie zachowanych szczątków (przede wszystkim macerowanych i/lub przepalonych kości i zębów (tzw. groby szkieletowe i ciałopalne), utrwalonych w sposób naturalny lub sztuczny zwłok – mumii) ludzi żyjących w przeszłości stara się rekonstruować szeroko pojęte warunki życia, styl życia oraz opisywać procesy zachodzące w dawnych społeczeństwach. Bazą materiałową dla bioarcheologii są przede wszystkim ludzkie szczątki odkrywane podczas badań archeologicznych na cmentarzyskach, w kryptach (np. kościołów), w grobach indywidualnych i zbiorowych oraz innych miejscach (np. tzw. obiektach kultowych). Współczesna bioarcheologia jako nauka interdyscyplinarna dysponuje niezwykle szerokim spektrum metod badawczych, które na grunt tej dyscypliny zostały implementowane między innymi z antropologii fizycznej (tu pomiary antropometryczne i opis morfologiczny oraz interpretacja zaobserwowanych cech, metody ustalania wieku w chwili śmierci oraz płci osoby, do której szczątki należały na podstawie cech szkieletu, rekonstrukcja cech przyżyciowych, np. budowa somatyczna, wysokość i masa ciała, obciążenia biomechaniczne układu ruchu związane z dominującymi formami aktywności fizycznej w tym wykonywanym zawodem lub pełnioną funkcją, cechy związane z przebiegiem i tempem rozwoju ontogenetycznego), biologii molekularnej (np. fenotypowanie genetyczne, ustalanie pokrewieństwa biologicznego, pochodzenie etniczne, identyfikacja niektórych chorób i patogenów), chemii (dieta człowieka w przyszłości) i medycyny oraz patologii (diagnostyka schorzeń na podstawie obrazu fenotypowego, odtwarzanie panoramy chorób w populacji), a także kryminalistyki (np. identyfikacja tożsamości osób (historycznie znanych), do której szczątki należały, identyfikacja przyczyn zgonu, efektów zbrodniczego działania innych osób, identyfikacja śladów przemocy interpersonalnej, użycia konkretnej broni itp.). Bioarcheolodzy w swoich badaniach korzystają ze wszystkich dostępnych i wnoszących istotne informacje metod wypracowanych przez inne dyscypliny naukowe. Często wykorzystywane są nowoczesne i zaawansowane narzędzia, na przykład metody rentgenologiczne, w tym tomografia komputerowa (np. CT – tu tzw. wirtualna autopsja), spektometria masowa (np. analizy stabilnych izotopów N i C, zawartości pierwiastków, w tym toksycznych i śladowych), metoda PCR i sekwencjonowanie DNA, metody histologiczne, mikroskopia optyczna, skaningowa i konfokalna. W przypadku badań ludzkich szczątków pochodzących z czasów historycznych, a przede wszystkim z nowożytnych, wydaje się też niezbędne korzystanie z wiedzy i doświadczenia historyków oraz badaczy dawnych źródeł pisanych i ikonograficznych, co staje się podstawą wielowymiarowej weryfikacji wartości dostępnych źródeł, poszerzania wiedzy i formułowanych wniosków. Badaczowi pracującymi ze szczątkami ludzkimi, nierzadko w przestrzeni sakralnej, niezbędna jest też świadomość regulacji prawnych, zasad etyki postępowania ze szczątkami ludzkimi oraz odpowiedni poziom tzw. wrażliwości społecznej i kulturowej (szerokie spektrum tzw. kompetencji miękkich).
Zakres tematów:
1. Archeobiologia czy bioarcheologia?
2. Historia i rozwój badań bioarcheologicznych.
3. Budowa, skład oraz charakterystyka i właściwości tkanki kostnej.
4. Naturalne i sztuczne procesy utrwalające szczątki.
5. Wartość poznawcza analiz kości i zębów oraz przetrwałych innych tkanek.
6. Tafonomia szczątków ludzkich.
7. Pytania kluczowe: czy to kość, co to za kość lub jej fragment, czy ta kość jest ludzka?
8. Kości oraz zęby i ich interakcje in vivo ze środowiskiem wewnętrznym i zewnętrznym.
9. Paleoekologia i rekonstrukcja paleośrodowiska.
10. Reakcje na warunki życia.
11. Dymorfizm płciowy i procesy rozwoju oraz starzenia się układu ruchu człowieka.
12. Obciążenia biomechaniczne, dieta, choroby i urazy, migracje.
13. Badania morfologiczne, makro- i mikrostrukturalne.
14. Analizy fizyczne, chemiczne i molekularne.
15. Interpretacja wyników oraz ich osadzenie w szerokim kontekście interdyscyplinarnym, w tym nauk „pomocniczych” w stosunku do bioarcheologii.
16. Kość – osobnik – poziom populacyjny organizacji.
17. Populacja żyjąca.
18. Kości poddane działaniu wysokiej temperatury.
19. Możliwości badań i ładunek poznawczy ich wyników.
20. Historie życia i śmierci – osteobiografie.
21. Problemy identyfikacji szczątków kostnych.
22. Współpraca między dyscyplinami – kaprys, czy konieczność?
23. Przykłady badań bioarcheologicznych rodzimych i zagranicznych.
23. Etyka postępowania ze szczątkami ludzkimi.
24. Zagadnienia prawne.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
– obecność i aktywność na zajęciach;
– przygotowanie końcowego eseju zaliczeniowego.
Kryteria oceniania:
– obecność na zajęciach (70% składowej ogólnej oceny) oraz pozytywna ocena z eseju zaliczeniowego (30% składowej ogólnej oceny) oceniane w następujący sposób: niedostateczny (2) – mniej niż 60 pkt. (60%), dostateczny (3) – 60 pkt. (60%), dostateczny plus (3,5) – 70 pkt. (70%), dobry (4) – 80 pkt. (80%), dobry plus (4,5) – 90 pkt (90%), bardzo dobry (5) – 100 pkt. (100%).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
The analysis of burned human remains, red. C. W. Schmidt, S. A. Symes, Elsevier 2015.
Bass M. W., Human Osteology. A laboratory and field manual, Missouri Archaeological Society, nr 2, Springfield 1987.
Buzon R. M., Eng T. J., Lambert M. P., Walker L. P., 2005, Bioarchaeological methods, [w:] Handbook of archaeological methods, vol. 2, red. H. Maschner, Ch. Chippindale, Altamira Press, 2005, s. 871–918.
Data collection codebook. The global history of health project. red. R. Steckel, C. Larsen, P. Sciulli, P. Walker, http://global.sbs.ohio-state.edu/, 2005.
Florkowski A., Kozłowski T., Ocena wieku szkieletowego dzieci na podstawie wielkości kości, Przegląd Antropologiczny, t. 27, 1994, z. 1–2, s. 71–86.
Katedra w Kwidzynie – tajemnica krypt. Kwidzyńskie Centrum Kultury, red. M. Grupa, T. Kozłowska, Kwidzyn 2009.
Grupa M., Kozłowski T., Jankauskas R. [i in.], Tajemnice krypt w kaplicy św. Anny, Gniew 2015.
Ingvarsons-Sundstrom A., Children loost and found. Bioarcheological study of middle heladic children in asine with a comparision to Lerna. Uppsala 2003.
Iscan Y. M., Kennedy R. A. K., Reconstruction of life from the skeleton. Alan R. Liss 1989.
Jerszyńska B., Procesy wzrastania i rozwoju oraz ich uwarunkowania w średniowiecznych populacjach ludzkich, Poznań 2004.
Katzenberg A. M., Saunders R., S., Biological anthropology of the human skeleton. Wiley-Liss 2008.
Tajemnica grobu Kopernika. Dialog ekspertów, red. M. Kokowski, Kraków 2012.
Kozłowski T., 2004, Szczątki dziecięce w antropologii historyczne, [w:] Dusza maluczka a strata ogromna, Funeralia Lednickie, Spotkanie 6, Poznań 2004, s. 79–86.
Kozłowski T., Obraz średniowiecznych populacji ludzkich z terenu Polski w świetle badań antropologii historycznej, [w:] Źródła historyczne wydobywane z ziemi, red. S. Suchodolski, Wrocław 2007, s. 93–100.
Kozłowski T., Stan biologiczny i warunki życia ludności in Culmine na Pomorzu Nadwiślańskim (X–XIII wiek). Studium antropologiczne, Mons Sancti Laurentii, t. 7, Toruń 2012.
Kozłowski T., Drążkowska A., Krajewska M., Jankauskas R., Reitsema L., Kozach-Zychman W., Szarlip A., 2015, Antroplogia, [w:] Kultura funeralna elit Rzeczypospolitej od XVI do XVIII wieku, red. A Drążkowska, Toruń 2015, s. 167–265.
Kozłowski T., Witas H., Metabolic and endocrine diseases, [w:]
A companion to paleopathology, red. A. Grauer, Blackwell 2012, s. 401–419.
Kozłowski T., Grupa M., Proces rozwoju ośrodków osadniczych i urbanizacji oraz konsekwencje dla człowieka na obszarze Prus Królewskich, [w:] Ekologia Prus Królewskich, red. W. Zawadzki, Pelplin 2022, s. 179–208.
Kwiatkowska B., Mieszkańcy średniowiecznego Wrocławia. Ocena warunków życia i stanu zdrowia w ujęciu antropologicznym. Wrocław 2005.
Lewis E. M., 2006, The bioarchaeology of childeren. Perspectives from biological and forensic anthropology, Cambridge 2006.
Malinowski A., Wolański N., Metody badań w biologii człowieka. Wybór metod antropologicznych, Warszawa 1988.
Mays S., The archaeology of human bones, Routledge 1998.
Piontek J., Biologia populacji pradziejowych. Zarys metodyczny, wyd. 1, Poznań 1996.
Piontek J., Biologia populacji pradziejowych. Zarys metodyczny, wyd. 2, Poznań 1999.
Nowosad W., Grupa M., Kozłowski T., [i in.], 2021, W źródłach utrwalone – krypty w Końskowoli, Końskowola–Łódź 2021.
Scheuer L., Black S., The Juvenile Skeleton. Elsevier, London–San Diego 2004.
Standards for data collection from human skeletal remains. red. B. J. Buikstra, D. H. Ubelaker, Arkansas Archeological Survey Research, Series nr 44, Fayetteville 1994.
Waith D. T., Folkens P. A., The Human Bones. Manual. Burlington 2005.
Waldron T., Counting the Dead. The Epidemiology of Skeletal Populations. Chichester 1994.
Waldron T., Paleopathology. Cambridge 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: