Magia w świecie antycznym 1201-OG-MSA
Magia i zabiegi magiczne przenikały różne sfery życia starożytnych. Część takich zjawisk i związanych z nimi zwyczajów jest łatwa do rozpoznania i wydaje się nam oczywista jak chociażby wkładania amuletów pomiędzy zwoje zabezpieczające mumię w celu zapewnienia zmarłemu bezpiecznej drogi w zaświaty. Ale jak się okazuje nie tylko amulety chroniły ducha zmarłej osoby przed demonami i niebezpieczeństwami jego ostatniej wędrówki. Wiele formuł magicznych i symboli umieszczonych na sarkofagu i grobowcu pełniło podobną formę. Podobnie inne zabiegi umożliwiały duchową wędrówkę z zaświatów do świata żywych. Duchy i demony towarzyszyły nie tylko Egipcjanom ale również mieszkańcom starożytnego Bliskiego Wschodu a magiczne znaki i formuły mogły ochronić człowieka przed zgubnym działaniem złych mocy. Także starożytni Grecy i Rzymianie nie stronili od magii zarówno tej ochronnej jak i miłosnej. Magia to nie tylko zaklęcia i niezrozumiałe znaki to także swego rodzaju tajemnica i działania wykraczające poza ogólnie przyjęty rytuał religijny. W tym kontekście o sferę magii ocierają się również tajemne – misteryjne rytuały związane z kultem Demeter i Dionizosa. Magia to nie tylko działania łączące świat bogów i ludzi to także zabiegi i rytuały medyczne i magia codzienna ochronna i miłosna. Dowody używania magii, również w kontekście znalezisk archeologicznych, przetrwały do czasów współczesnych zarówno wśród znalezisk wyposażenia grobowego jaki i architektury świątynnej oraz przestrzeni domowej. Analiza takich źródeł archeologicznych zazwyczaj jest utrudniona a ich interpretacja rzadko bywa oczywista i jest możliwa tylko w wyniku badań kontekstowych, uwzględniających zarówno źródła pisane, epigraficzne jak i ikonograficzne.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
– sprawdzian pisemny – W1, W2, W3, W4, U1, U2.
Kryteria oceniania:
– obecność na zajęciach;
– sprawdzian pisemny (test złożony z pytań zamkniętych), oceniany w następujący sposób: niedostateczny (2) – mniej niż 15 pkt (50%); dostateczny (3) – 15 pkt (50%); dostateczny plus (3,5) – 18 pkt (60%); dobry (4) – 21 pkt (70%); dobry plus (4,5) – 24 pkt (80%); bardzo dobry (5) – 27 pkt (90%).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Abusch T., van der Toorn K., Mesopotamian magic, Groningen, 1999.
Collins D., Magic in the ancient Greek world, Oxford, 2008.
Ghalioungui P., Magic and medical science in ancient Egypt, London, 1963
Kerényi K., Dionizos: archetyp życia niezniszczalnego, Kraków, 1997.
Kerényi K., Eleusis: archetypowy obraz matki i córki, Kraków, 2004.
Kerényi K., Hermes przewodnik dusz, Warszawa 1993.
Kerényi K., Misteria Kabirów. Prometeusz, Warszawa 2000.
Meyer M., Mirecki P., Ancient magic and ritual power, Leiden 1995.
Petropoulos J.C.B., Greek magic: ancient, medieval and modern, London 2008.
Stratton K. B., Kalleres D. S., Daughters of Hecate: women and magic in the ancient world, Oxford 2014.
Wypustek A., Magia antyczna, Wrocław 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: