Teoria nurkowania
1201-OG-BK-TN
Teoria nurkowania składa się z następujących ogólnych bloków tematycznych:
- historia nurkowania
- systemy szkolenia nurków rekreacyjnych, zawodowych i naukowych
- aspekty prawne nurkowania
- fizyka nurkowania
- fizjologia nurkowania
- medycyna nurkowa – choroby i urazy
- teoria dekomprescji i podstawowe mieszanki oddechowe
- podstawowy i zaawansowany sprzęt nurkowy
- pomocniczy sprzęt nurkowy
- technika nurkowania
- podstawy hydrologii
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli
– udział w konwersatoriach – 30
– konsultacje z nauczycielem akademickim – 5
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
– przygotowanie do konwersatorium – 4
– czytanie literatury – 4
– powtórzenie i uzupełnienie wiedzy – 3
Łącznie: godz. 46 (2 punkty ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
- W05: ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla teorii nurkowania
- W07: posiada pogłębioną wiedzę na temat teorii i metod stosowanych w naukowych badaniach podwodnych
- W09: ma pogłębioną wiedzę z zakresu specyfiki badań realizowanych w środowisku wodnym
- W11: ma pogłębioną wiedzę o ograniczeniach i potencjalnych niebezpieczeństwach związanych z realizacją naukowych badań podwodnych
- W15: ma pogłębioną wiedzę o gromadzeniu informacji z różnych dyscyplin niezbędnych do przygotowania i realizacji badań podwodnych
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
- U01: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i metod oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy
- U04: posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych, ścisłych i innych (w szczególności przyrodniczych), niezbędnej przy realizacji naukowych badań podwodnych
- U12: posiada pogłębione umiejętności i podstawy teoretyczne do realizacji badań podwodnych
- U13: umie przetwarzać dane i zasoby z różnych dyscyplin w celu przygotowania i realizacji badań podwodnych
- U018: potrafi uczyć się przez całe życie, inspirować i organizować proces nauczenia i uczenia innych osób
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
- K01: odpowiednio wskazuje podstawy teoretyczne i metody konieczne do realizacji podwodnych badań naukowych
K02: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu i prowadzeniem podwodnych badań naukowych
- K07: wykazuje kompetentną odpowiedzialność w przedstawianiu i łączeniu aspektów z różnych dziedzin nauki dotyczących naukowych badań podwodnych
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
– zaliczenie poszczególnych bloków teoretycznych;
– aktywność.
Kryteria oceniania:
zaliczenie na ocenę na podstawie
– obecności na zajęciach;
– sprawdzianów pisemnych, ocenianych w następujący sposób: niedostateczny (2) – mniej niż … pkt (50%); dostateczny (3) – … pkt (60%); dostateczny plus (3,5) – … pkt (70%); dobry (4) – … pkt (80%); dobry plus (4,5) – … pkt (90%); bardzo dobry (5) – … pkt (100%).
Praktyki zawodowe
Literatura
Rojek K.
2014 Podręcznik płetwonurka P1 KDP/CMAS. Warszawa
Macke J., Kuszewski K., Zieleniec G.
2009 Nurkowanie. Warszawa.
Richardson D.
2008 The Encyclopedia of Recreational Diving. USA.
Dąbrowski M.
2021 Ratownictwo nurkowe z elementami pierwszej pomocy. Warszawa.
Poręba P.
2010 Nurkowanie techniczne. Warszawa.
Czechowski W.
2019 Mieszaniny oddechowe. Wrocław.
Olszański R., Skrzyński S. Kłos R.
1997 Problemy medycyny i techniki nurkowej. Gdańsk.
Gussmann J.
1984 Człowiek zdobywa głębiny. Gdańsk.
Krzyżak J., Korzeniewski K.
2000 Medycyna dla nurkujących. Poznań
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: