Archeologia rzymskiej Afryki 1201-OG-ARA
Pełny opis przedmiotu Archeologia rzymskiej Afryki obejmuje zakres chronologiczny od końca wojen punickich (146 p.n.e.) po podbój Maghrebu przez Abbasydów (762 n.e.). Konkurencja z państwem Kartaginy o hegemonię w zachodnim basenie Morza Śródziemnego, w konsekwencji przyniosła rozwój terytorialny Republiki rzymskiej i skutkowała organizacją prowincji Africa proconsularis. Z czasem stała się ona gospodarczym i kulturalnym zapleczem państwa rzymskiego. Łagodny klimat i dogodne warunki do uprawy drzew oliwnych, owocowych, także pszenicy stanowiły o bogactwie tego regionu, który przyciągał ludzi interesu z najdalszych zakątków Imperium. Miało to przełożenie na niespotykany dotąd w skali świata śródziemnomorskiego rozwój urbanistyczny. W regionie rozwinęło się ponad 200 ośrodków miejskich wraz rozbudowanym wiejskim zapleczem, które pełniły funkcje administracyjne, gospodarcze i kulturalne. Archeologicznym przejawem tego zjawiska są liczne i doskonale zachowane ruiny. Pośród nich omówione zostaną te najważniejsze:k Kartagina, Dugga, Sufetula, Timgad, Leptis Magna, Sabratha i Ptolemais. Ośrodki te przyciągały od dawna uwagę nowożytnych awanturników, podróżników oraz stanowiły one później przedmiot badań archeologicznych. Historia szeroko zakrojonych badań wykopaliskowych w Afryce naznaczona jest znamieniem nacjonalizmów europejskich, które tak jak w przypadku Włoch czy Francji, legitymizowały swoją kolonialną obecność na terenach Maghrebu wykorzystując imperialną spuściznę Rzymu. Uwagę ówczesnych badaczy przykuwały monumentalne budowle, które poddawano rekonstrukcji. Z czasem nastąpiła zmiana paradygmatu badawczego. W erze postkolonialnej skupiono uwagę na rdzennym pierwiastku kulturowym – poszukując lokalnych wzorców wykorzystywanych w budownictwie i zdobnictwie. To w rzymskiej Afryce zrodziły się oryginalne architektoniczne koncepty takie jak stawianie podcieni arkadowych na kolumnadach, sklepienia kopułowe, monumentalne arterie komunikacyjne z galeriami handlowymi. W interiorze natomiast rozwinęły się typowe dla regionu ufortyfikowane farmy jako strategiczne ośrodki produkcji. Osobnym zagadnieniem jest wysoko rozwinięte zdobnictwo, w tym przede wszystkim techniki rzymskiego posadzkarstwa dekoratywnego, które w Afryce Północnej zostało opanowane do perfekcji. Mozaiki figuralne jako źródła ikonograficzne świadczą o recepcji tradycyjnych źródeł kultury: mitu, religii, literatury i natury w lokalnych społecznościach. Okres prosperity i pokoju sprzyjał rozwojowi społecznemu, którego symbolem było objęcie purpury cesarskiej przez Septymiusza Sewera cesarza z Leptis Magna, założyciela tzw. dynastii afrykańsko-syryjskiej. Fakt ten miał niebagatelne znaczenie dla rozwoju prowincji afrykańskich, których nie dotknął znacząco kryzys III wieku. W okresie późnorzymskim miasta jak Kartagina czy Hippona stały się centrum filozofii starożytnego chrześcijaństwa. Rozważania zamykają ostatnie procesy dziejowe zwiastujące kres istneinia rzymskich ośrodków w Afryce. Najazdy Wandali (429-435) doprowadziły do upadku władzy rzymskiej, która później na krótko stała się przedmiotem zainteresowania Bizancjum, aż do najazdu Kalifatu Abbasydów w VIII wieku. Kreacje ruin antycznych takie jak Leptis Magna, Dugga, Kartagina czy Timgad ze względu na stopień zachowania oryginalnej substancji zabytkowej stanowią dzisiaj pomniki światowego dziedzictwa UNESCO. Ich poznanie pozwala zrozumieć znaczenie antyku dla poszukiwania wspólnej kulturowej tożsamości z nowoczesnymi społeczeństwami Maroka, Algierii, Tunezji i Libii.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania Metody oceniania:
– obecność na zajęciach.
Kryteria oceniania:
zaliczenie na ocenę na podstawie obecności na zajęciach:
bdb (5) – udział 100– 91%; db+ (4+) – udział 90– 85%; db (4) – udział 84–80%; dst+ (3+) – 79–75%; dst (3) – 74–60%; poniżej 60% nz.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura Apulejusz z Madaury, Apologia, czyli W obronie własnej księga o magii, Biblioteka Antyczna, tłum. Jan Sękowski, Warszawa 1975.
Bogacki M., Żelazowski J., Ptolemais. Zaginione miasto w Libii. A lost city in Libya, Warszawa 2011.
Brown P., Augustyn z Hippony. Warszawa 1993.
Dunbabin K. M. D., The mosaics of Roman North Africa. Studies in iconography and patronage, Oxford 1978.
Duval N., Baratte F., Les ruines de Sufetula, Tunis 1963.
Kolendo J., Cyrki w rzymskiej Afryce, Archeologia, t. 25, 1974, s. 26–52.
Kotula T., U źródeł afrykańskiego separatyzmu, Wrocław 1961.
Kotula T., Afryka Północna w starożytności, Wrocław 1972.
Matthews K. D., Cities in the sand, Leptis Magna and Sabratha in Roman Africa, Philadelphia 1957.
Mattingly D. J. 2005 Tripoltania, London.
Mattingly D. J., Imperialism, power, and identity: experiencing the Roman Empire, London 2010.
Müller L., Numismatique de l'ancienne Afrique, t. 2, Copenhague 1861.
Novello M., Scelte tematiche e commitenza nelle abitazioni dell’Africa proconsolare. I mosaici figurati, Pisa–Roma 2007.
Picard G. Ch., La civilisation de l’Afrique romaine, Paris 1959.
Poinssot C., Les ruines de Dugga, Tunis 1983.
Revell L., Roman imperialism and local identities, New York 2009.
Reynolds J. M., Ward Perkins J. B., The inscriptions of Roman Tripolitania, London 1952.
Raven S., Rome in Africa, London 1969.
Romanelli P., Storia delle provincie romane dell’Africa, Roma 1959.
Sears G., The cites of Roman Africa, Briscombe 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: