Archeologia jaskiń 1201-LZR-AJ-S2
Na wstępnych zajęciach omówione zostaną zagadnienia zwią-zane z terminologią przedmiotu i źródłami. Zaprezentowana zostanie historia badań archeologicznych stanowisk jaskinio-wych w Polsce i najbliższym sąsiedztwie. Omówione zostaną kwestie związane z występowaniem jaskiń w Polsce i na świe-cie, takie jak: rejony krasowe, zjawiska krasowe, formy krasu węglanowego (formy po-wierzchniowe i podziemne, szata na-ciekowa). Scharakteryzowana zostanie flora i fauna jaskiń oraz osady jaskiniowe powstałe w wyniku procesów fizycznych, chemicznych oraz organicznych. Ważną częścią będzie omó-wienie najważniejszych, wybranych stanowisk jaskiniowych z terenów Jury Polskiej oraz innych jurajskich regionów Europy Środkowej oraz spotykanych na nich najważniejszych rodzajów źródeł przyrodniczych i kulturowych. Ostatnia część zajęć mo-że być opcjonalnie zrealizowana w formie wycieczki dydak-tycznej do Ojcowskiego Parku Narodowego.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
– kolokwium.
Kryteria oceniania:
– obecność na zajęciach;
– pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego; wymagany próg: ocena dostateczna (3) – 26–30 pkt (52–60%); ocena do-stateczna plus (3,5) – 31–55 pkt (62–70%); ocena dobra (4) – 36–40 pkt (71–80%); ocena dobra plus (4,5) – 41–45 pkt (82–90%); ocena bardzo dobra (5) – 46–50 (92–100%).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Chmielewski W., 1988, Ogólna charakterystyka jaskiń doliny Sąspowskiej pod względem występowania w nich źródeł ar-cheologicznych, /w:/ Jaskinie Doliny Sąspowskiej, Tło przyrod-nicze osadnictwa pradziejowego, W. Chmielewski /red./, s. 5-16Cyrek K., Madeyska T., 2002, „Cave fillings – a chronicle of the past. An outline of the Youger Pleistocene cave sediments study in Poland”, Acta Geologica Polonica, vol. 52, Warszaw, s. 75 – 95.
Cyrek K., i in., 2009, „Palaeolithic of Biśnik Cave (Southern Poland) within the environment al backround”, Quaternary International, XXX, s. 1-26.
Gradziński M., 2001, “Kras i jaskinie jury Krakowskiej – zarys problematyki”, [w:] Badania naukowe w południowej części Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, Ojców, s. 40 – 47.
Partyka J. (red.), 2004, “Zróżnicowanie i przemiany środowiska przyrodniczo-kulturowego Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, tom 1, Przyroda, Ojców.
Kozłowski S.K., Sachse-Kozłowska i in., 1993: Maszycka Cave: a Magdalenian Site in Southern Poland. Jahrbuch des Romisch – Germanishen Zentralmuseums Mainz, t. 40, Mainz: 117 – 252.
Lech J., Partyka J., (red.)., 2006, „Jura Ojcowska w pradziejach i w początkach państwa polskiego”, Ojców.
Nadachowski i in., 2009, “Late Pleistocene Environment of the Częstochowa Upland (Poland). Reconstructed on the Basis of Faunistic Evidence from Archeological Cave Sites”, Kraków.
Pulina M., 1999, „Kras. Formy i procesy”, Katowice.
Stefaniak K., Tyc. A, Socha P. (ed.), 2009, „Karst of the Częstochowa Upland and of the Eastern Sudetes, paleoenvi-ronments and protection”, Wrocław.
Valde-Nowak i in. (red.), 2003: Obłazowa Cave: human activi-ty, stragraphy and palaeoenvironment. IAiE PAN, Kraków.
Literatura uzupełniająca będzie podawana na bieżąco w trakcie trwania zajęć.
W cyklu 2022/23Z:
Chmielewski W., 1988, Ogólna charakterystyka jaskiń doliny Sąspowskiej pod względem występowania w nich źródeł ar-cheologicznych, /w:/ Jaskinie Doliny Sąspowskiej, Tło przyrod-nicze osadnictwa pradziejowego, W. Chmielewski /red./, s. 5-16Cyrek K., Madeyska T., 2002, „Cave fillings – a chronicle of the past. An outline of the Youger Pleistocene cave sediments study in Poland”, Acta Geologica Polonica, vol. 52, Warszaw, s. 75 – 95. Literatura uzupełniająca będzie podawana na bieżąco w trakcie trwania zajęć. |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: