Metody przyrodnicze w badaniach archeologicznych 1201-AS-MPBA-S1
1. Zajęcia organizacyjne. Zapoznanie studentów z tematyką zajęć, zasadami zaliczenia.
2. Metody rekonstrukcji środowiska przyrodniczego w oparciu o przesłanki palinologiczne
3. Metody rekonstrukcji środowiska przyrodniczego w oparciu o przesłanki paleobotaniczne
4. Metody rekonstrukcji środowiska przyrodniczego w oparciu o przesłanki archeozoologiczne.
5. Metody izotopowe w badaniach diety, migracji i środowiska.
6. Metody genetyczne w studiach nad migracjami populacji człowieka i zwierząt.
7. Metody datowań
8. Metody osteometryczne.
9. Parametry oceny cech biologicznych populacji zwierzęcych
10. Metody statystyczne.
11. Ichtiologia w badaniach archeologicznych.
12. Ornitologia w badaniach archeologicznych.
13. Metody badań surowców roślinnych
14. Fitolity w badaniach archeologicznych
15. Badania pasożytów w studiach nad higieną
16. Metody nieinwazyjne
17. Metody badań surowców skalnych
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- laboratoryjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą oceny będą przygotowane referaty, dotyczące zagadnień wskazanych w opisie przedmiotu. Podczas zajęć oceniana będzie również aktywność w dyskusji nad zaprezentowanymi tezami referatów.
Każdy z uczestników jest zobowiązany do przygotowania formy pisemnej referatu oraz prezentacji multimedialne.
Ocena końcowa będzie średnią z ocen cząstkowych otrzymanych za: a) formę pisemną referatu, b) sposób prezentacji oraz c) kolokwium końcowe składające się z pięciu pytań.
Kryteria oceniania kolokwium:
niedostateczny (2) – 0–5 pkt (0–50%); dostateczny (3) – 5,1–6,5 pkt (51–65%); dostateczny plus (3,5) – 6,6-7,0 pkt (66–70%); dobry (4) – 7,1–8,5 pkt (71–85%); dobry plus (4,5) – 8,6-9,0 pkt (86–90%); bardzo dobry (5) - 9,1-10 pkt (91–100%).
Literatura
Brown T., Brown K. 2011. Biomolecular archaeology, An introduction, Wiley-Blackwell.
Marciniak A. 1996: Archeologia i jej źródła. Materiały faunistyczne w praktyce badawczej archeologii, PWN, Warszawa. Poznań.
Lityńska-Zając M., Wasilikowa K. 2005. Przewodnik do badań archeobotanicznych, Sorus, Poznań.
Walanys A., Goslar T. 2009. Datowanie radiowęglowe. AGH
Zielski A,. Krąpiec M. Dendrochronologia, PWN. Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: