Człowiek i środowisko w plejstocenie i wczesnym holocenie 1201-AS-CSPWH-S1
Zajęcia obejmują następujące zagadnienia:
- Wzory środowiskowej adaptacji wczesnych hominidóe
- Kulturowe adaptacje do środowiska w dolnym paleolicie
- Neandertalskie adaptacje do środowiska w paleolicie środkowym
- Sposoby kulturowej adaptacji w środowisku tundry
- Grawetien jako przykład górnopaleolitycznej adaptacji do i stepowego środowiska
- Technokompleks magdaleński w późnoplejstoceńskich krajobrazach
- Sposoby adaptacji jaskiń do zasiedlenia
- Środowiskowe adaptacje wśród kultur schyłkowego paleolitu
- Przykłady paleolitycznych adaptacji do chłodnego stepu,
- Zasiedlenie lasów strefy umiarkowanej w paleolicie
- Adaptacje środowiskowe współczesnych łowców i zbieraczy
Zagadnienia wprowadzające.
- pojęcie kultury i kultury archeologicznej,
- środowisko przyrodnicze w czwartorzędzie (nowa nomenklatura geologiczna),
- charakterystyka biomów kultur paleolitycznych.
Biologiczne adaptacje hominidów (!) a potem rodzaju Homo do środowiska
- ewolucja układu szkieletowego - przyczyny (zmiany środowiska naturalnego na bardziej
Suchy) i skutki.
- zmiany wielkości mózgu,
- biologiczne przystosowania do szerokości geograficznych - termoregulacja, kolor skóry.
- ewolucja mowy.
Adaptacje środowiskowe – technologia, narzędzia.
Przemysły krzemienne otwartych stref trawiastych: sawanna kontra tundra
Adaptacje środowiskowe – technologia, narzędzia.
Przemysły krzemienne stref leśnych i półotwartych: - lasy strefy zimnej, lasy strefy umiarkowanej, lasy stref równikowych i podrównikowych
Eksploatacja zasobów środowiskowych. Zdobywanie pożywienia i sposoby polowań.
- sawanna,
- ciepły step
- zimny step, stepotundra
Eksploatacja zasobów środowiskowych. Zdobywanie pożywienia i sposoby polowań.
- las równikowy
- las strefy umiarkowanej mieszany / iglasty,
- „tajga”
Wykorzystanie zasobów środowiskowych. Surowce - zdobywanie i obróbka.
- las równikowy
- las strefy umiarkowanej
- „tajga”
- sawanna
- tundra
- stepotundra
Konstrukcje mieszkalne i organizacja obozowisk.
strefa ciepła i interglacjalne
Konstrukcje mieszkalne i organizacja obozowisk
glacjalne
Adaptacje środowiskowe. Przejawy rozwoju wyższych form kultury symbolicznej w tym k. duchowa i „sztuka”. Afryka, Europa.
Adaptacje środowiskowe. Przejawy rozwoju wyższych form kultury symbolicznej w tym k. duchowa i „sztuka”. Azja, Ameryka.
Student ma wiedzę nt. różnych form adaptacji kulturowej do zróżnicowanego plejstoceńskiego środowiska.
Potrafi opisać poszczególne biomy plejstoceńskie, różne nisze ekologiczne i ekotony w których rozwijały się kolejne kultury paleolityczne.
Charakteryzuje rozmaite kultury łowiecko - zbierackie i ich relacje ze środowiskiem przyrodniczym. Charakterystyka powinna polegać na podaniu zasięgu przestrzennego, chronologii, fazy klimatycznej, stosowanych technologii surowców mineralnych i organicznych, sposobów zdobywania pożywienia, elementów kultury symbolicznej oraz trybu życia twórców konkretnych tradycji kulturowych
Student wykorzystuje zdobytą wiedzę nt. kulturowych adaptacji środowiskowych, podczas interpretacji ewentualnych funkcji gospodarczych, oglądanych paleo- i mezolitycznych inwentarzy.
Analizuje wyniki interdyscyplinarnych badań przyrodniczych pod kątem ich związku z charakterystyką kulturowa danego stanowiska archeologicznego czy jednostki taksonomicznej, bądź jej określonej fazy.
Student ma świadomość wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami środowiska przyrodniczego oraz jego całością, a obliczem kulturowym grup ludzkich zamieszkujących w danym czasie, określone terytorium.
Uczestnik zajęć posiada umiejętność wskazania na czym polegają współczesne relacje pomiędzy środowiskiem a kulturą i jakie są w tym względzie zagrożenia.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- referatu
- klasyczna metoda problemowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- ocena przygotowanego eseju, obecność i aktywność na zajęciach
Kryteria oceniania:
Wymagany próg na ocenę dostateczną - 50%, dostateczny plus - 60 %, dobry – 75 %, dobry plus – 85%, bardzo dobry – 90 %.
Literatura
- Man and environment in the Palaeolithic (edited by H. Urlich), Proceedings of the Symposium, Neuwied, 1993, ERAUL 62, lege 1995.(szereg artykułów wskazanych na zajęciach)
- Nicolas Rolland, The early Human Occupation of High Latitudes, Boreal, Continental and periglacial Habitats: Middle Palaeolithic Milestones In Northern Eurasia [w:] Middle Palaeolithic Human Activity and Palaeoecology: New Discoveries and Ideas (eds. J.M.Burdukiewicz, A. Wiśniewski), Studia Archeologiczne, XLI, 2010,
(szereg artykułów wskazanych na zajęciach)
- Quaternary International 326 - 327 (2014)“European Middle Palaeolithic (MIS 8e MIS 3): cultures, environment, chronology” (September 25the 28th 2012,(eds. A. Nadachowski, K. Cyrek), wszystkie artykuły).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: