Techniki pracy naukowej w archeologii 1201-AR2-TPN-S1
Zajęcia z techniki pracy naukowej w archeologii sprowadzają się do kilku podstawowych zagadnień niezbędnych do nabycia podstawowych umiejętności krytycznego czytania tekstów naukowych, pisania własnych prac oraz korzystania z metod i narzędzi warsztatu naukowego archeologa. W trakcie zajęć omówione zostaną różne formy publikacji i prac naukowych od najprostszych typu sprawozdawczego do bardziej skomplikowanych analitycznych i problemowych. Dyskutowane będą kwestie terminologiczne odnoszące się do podstawowych pojęć stosowanych w naukach historycznych i w archeologii. Omówione zostaną podstawy krytyki źródłowej oraz właściwego korzystania z literatury naukowej – umiejętność selekcji, doboru i rozumienia czytanych tekstów oraz ich przydatności w poszerzaniu wiedzy naukowej. Stopniowe wdrażanie się w pisanie samodzielnych tekstów naukowych – poprzez przygotowanie bibliografii do zadanego tematu (wybór i selekcja prac naukowych), przygotowanie sprawozdania z badań terenowych – opis kontekstu, charakterystyka wyników badań; opis cech stylistyczno-formalnych wybranego artefaktu jako punkt wyjścia do wieloaspektowej analizy źródeł archeologicznych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- referatu
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny. Ocenie podlegają trzy główne elementy: 1) aktywność na zajęciach - dyskusja, przygotowanie do rozmowy na zadane tematy; 2) uczestnictwo w zajęciach (dozwolone dwie nieusprawiedliwione nieobecności) oraz 3) przygotowanie trzech prac pisemnych w okresie całego semestru: a) sprawozdania z odbytych ćwiczeń terenowych, b) recenzji dowolnego artykułu naukowego dotyczącego problematyki archeologii wczesnośredniowiecznej, c) opis źródła archeologicznego (przedmiotu o metryce wczesnośredniowiecznej). Na ocenę złożą się oceny cząstkowe o wartościach procentowych: aktywność - 15% wartości oceny końcowej; frekwencja - 15%; prace pisemne - łącznie 70% (20%+20%+30%) - razem 100% (=ocena bdb). Warunkiem jednak jest uzyskanie minimum oceny dostatecznej z każdego elementu podlegającego ocenie.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1) Bielec E., Bielec J., Podręcznik pisania prac albo technika pisania po polsku, Kraków 2000.
2) Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.
3) Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1996
4) Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 2001.
5) Zalewska A., Teoria źródła archeologicznego i historycznego we współczesnej refleksji metodologicznej, Lublin 2005.
6) Żebrowski W., Technika pisania prac licencjackich i magisterskich. Zagadnienia wybrane, Olsztyn 2006.
W cyklu 2022/23Z:
1) Bielec E., Bielec J., Podręcznik pisania prac albo technika pisania po polsku, Kraków 2000. |
W cyklu 2023/24Z:
1) Bielec E., Bielec J., Podręcznik pisania prac albo technika pisania po polsku, Kraków 2000. |
W cyklu 2024/25Z:
1) Bielec E., Bielec J., Podręcznik pisania prac albo technika pisania po polsku, Kraków 2000. |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
nie ma |
W cyklu 2023/24Z:
nie ma |
W cyklu 2024/25Z:
nie ma |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: