Kultura funeralna 1201-AR2-KF/1-S2
Obrzędy pogrzebowe stanowią ważną część społecznych zachowań człowieka, charakteryzujących wszystkie grupy ludzi bez względu na miejsce i czas. Rozbudowane systemy wierzeń eschatologicznych oraz powiązane z nimi rytuały funeralne można rozpoznać badając pochówki, formy i konstrukcje grobów, lokalizację w terenie oraz inwentarze grobowe. Poznanie kultury funeralnej wymaga pogłębionej wiedzy z zakresu różnych dyscyplin, oprócz archeologii również antropologii, antropologii kulturowej, etnologii, religioznawstwa, teorii znaków. Ważną rolę w odniesieniu do czasów historycznych pełnią źródła pisane i zapisy etnograficzne.
Na podstawie materialnych pozostałości praktyk pogrzebowych poświadczonych już w paleolicie, omówione zostaną zmiany jakim podlegały zwyczaje pogrzebowe od czasów prahistorycznych aż do współczesności; w szczególności jak zmieniało się podejście do śmierci w przeszłości, jak traktowano ciała zmarłych, jakim obrzędom je poddawano, jak zmieniały się rytuały pogrzebowe i formy grobów, będące materialnym ich wyrazem, jakie czynniki na to wpływały; po co i dlaczego wyposażano groby, jaką funkcję spełniały przedmioty i rośliny wkładane do grobów. Wśród poruszanych zagadnień znajdują się takie kwestie jak lokalizacja miejsc pochówkowych w przestrzeni osadniczej i ich relacji do domów i osiedli mieszkalnych, rekonstrukcja przebiegu ceremonii pogrzebowej w społecznościach tradycyjnych i historycznych (z wykorzystaniem wiedzy historycznej, etnologicznej i antropologicznej), a także występujące niestandardowe zachowania (w tym określane praktyki antywampiryczne). Istotne miejsce zajmie ważne dla zrozumienia kultury funeralnej poznanie wierzeń eschatologicznych i określenie ich związku z praktykami pogrzebowymi. Zostanie również zwrócona uwaga na materialne (poparte dla czasów historycznych dokumentami pisanymi i wiedza etnograficzną) działania wpisujące się w rytuały przejścia w zaświaty, rytuały misteryjne związane z pozyskaniem za życia cech, wiedzy i umiejętności (w znaczeniu symbolicznym), umożliwiających bezpieczną wędrówkę w zaświaty. Przedstawiony zostanie etos bohaterskiej śmierci oraz śmierci haniebnej wyrażany poprzez źródła ikonograficzne interpretowane w kontekście znanych zjawisk społeczno-kulturowych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania
– kolokwium;
– aktywność – uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie referatu.
Kryteria oceniania
– 80% obecności na zajęciach;
– zaliczenie samodzielnie przygotowanych referatów z zakresu tematycznego zajęć;
– średnia ocena z trzech pozytywnie zaliczonych kolejnych sprawdzianów pisemnych, ocenianych w następujący sposób: niedostateczny (2) – 40% poprawnych odpowiedzi; dostateczny (3) – 60%; dostateczny plus (3,5) – 70%; dobry (4) – 80%; dobry plus (4,5) – 90%; bardzo dobry (5) – powyżej 90% poprawnych odpowiedzi.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Aries Ph., 1982. Człowiek i śmierć, Warszawa.
2. Bérard R-M. 2015. Wartime Mass Graves in the Ancient Greek World: History, Archaeology and Anthropology.
3. Bérard R-M. Castex D., 2021. Epidemics and Wars: Comparative Archaeology and Anthropology of Ancient Greek Mass Burials, Athens Journal of History, Vol. 7. 4, s. 295-318.
4. Błażejewski A. 1998. Obrządek pogrzebowy kultury przeworskiej na Dolnym Śląsku, Wrocław.
5. Bojarski J. 2020. Obrzędowość pogrzebowa w strefie chełmińsko-dobrzyńskiej we wczesnym średniowieczu, MSL, t. 9, Toruń 2020.
6. Brencz A. 1987. Polska obrzędowość pogrzebowa jako obrzęd przejścia, Lud, t. 71, s. 215-228.
7. Bylina S. 1992. Człowiek i zaświaty, Warszawa.
8. Bylina S., 2002. Chrystianizacja wsi polskiej u schyłku średniowiecza, Warszawa.
9. Cabalska M. 1964. Zagadnienie obrządku ciałopalnego, Wiadomości Archeologiczne, t. 30, s. 18-43.
10. Chrościck J.A. 1974. Pompa Funebris. Z dziejów kultury staro-polskiej, Warszawa.
11. Ciesielski Ł. 2012. Kogo wykluczano ze społeczności pradziejowych. Z problematyki pochówków bagiennych Północnej Europy, [w:] Obcy, Funeralia Lednickie 14, s. 347-359.
12. Czekaj-Zastawny A. (red.), 2009. Obrządek pogrzebowy w kultur pochodzenia naddunajskiego w neolicie Polski południowo-wschodniej (5600/5500-2900 B.C.), Kraków.
13. Dąbrowska E. 1997. Średniowieczny ceremoniał pogrzebowy wyższego duchowieństwa polskiego. Studium archeologiczno-historyczne, Studia Źródłoznawcze, t. 36, s. 9-29.
14. Dąbrowski J., Sfera ducha: obrzędy, sztuka, religia, [w:] Dąbrowski J., Polska przed trzema tysiącami lat. Czasy kultury łużyckiej, Warszawa, s. 215-236.
15. Drążkowska A. (red.) 2015. Kultura Funeralna elit Rzeczypospolitej od XVI do XVIII wieku na terenie Korony i Wielkiego Księstwa Litewskiego, Toruń.
16. Drążkowska A. (red.) 2020. Krypty grobowe kościoła św. Franciszka z Asyżu w Krakowie w świetle badań interdyscyplinarnych, t. 1, 2, Toruń.
17. Drążkowska A., Nowak M. 2022. Katalog wyposażenia pochówków kościoła św. Franciszka z Asyżu w Krakowie, Toruń 2022.
18. Fischer A. 1921. Zwyczaje pogrzebowe ludu polskiego, Lwów.
19. Gardeła L.2017. Bad Dead in the Early Middle Ages. Atypical Burials from Poland in Comparative, Rzeszów.
20. Gennep van A. 2006. Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii, Warszawa.
21. Graves F.P. 2015. The Burial Customs of the Ancient Greeks, London.
22. Grünberg, J.M. 2000. Mesolithische Bestattungen in Europa: Ein Beitrag zur vergleichenden Gräberkunde. Internationale Archäologie 40, Rahden/Westfalen.
23. Hensel W. (red.), 1975-1981. Prahistoria ziem polskich, t. I-V.
24. Jaskanis J. 1974. Obrządek pogrzebowy zachodnich Bałtów u schyłku starożytności (I-V w. n.e.), Wrocław.
25. Józefów-Czerwińska B., Obrzędowość pogrzebowa, [w:] Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, red. S. Tabaczyński et al., Poznań
26. Kempiński A. 2001. Encyklopedia mitologii ludów indoeuropejskich, Warszawa.
27. Kempisty A. 1965. Obrządek pogrzebowy w okresie rzymskim na Mazowszu, Światowit, t. 26.
28. Kowalski A. P. 2000. Waloryzacja śmierci w społeczeństwach wczesnotradycyjnych, [w:] Czarownice, Funeralia Lednickie 2, s. 51-67.
29. Kowalski A.P., Witczak W. 2002. Rytuał ciałopalenia w kontekście indoeuropejskich wyobrażeń na temat śmierci, [w:] Popiół i kość, Funeralia Lednickie 4, s. 59-74.
30. Kubiak Z. 2008. Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa.
31. Kwapiński M. 2020. Świadomość mityczna wobec śmierci. Kanopy pomorskie, Gdańsk.
32. Labudda A. 1983. Liturgia pogrzebu w Polsce do wydania Rytuału Piotrkowskiego (1631). Studium historyczno-liturgiczne, Warszawa.
33. Lecouteux C. 2007. Tajemnicza historia wampirów, Warszawa.
34. Schmitt J.-C. 2002. Duchy. Żywi i umarli w społeczeństwie średniowiecznym, Gdańsk–Warszawa.
35. Marciniak A., Śmierć, grób, i zmarły w tworzeniu i przekształcaniu systemów religijnych w neolicie Bliskiego Wschodu. Przypadek osady w Çatalhöyük, [w:] Cmentarzyska – relacje społeczne i międzykulturowe, Funeralia Lednickie 17: 2015, s. 89-100.
36. Mierzwiński A. 2012. Tajemnice pól popielnicowych Pogranicze doczesności i zaświatów w perspektywie pradziejowej antropologii śmierci, Wrocław.
37. Morris I. 1990. Burial and Ancient Society The Rise of the Greek City-State, Cambridge.
38. Müller-Wille M. 1993. Death and burial in medieval Europe, Lund.
39. Niewęgłowski A. 1981. Obrządek pogrzebowy ludności kultury przeworskiej na przełomie er (II wiek p.n.e.-II wiek n.e.), Wrocław.
40. Parker Pearson M. 1999. Archaeology of Death and Burial, Texas 1999.
41. Piekarczyk S. 1979. Mitologia germańska, Warszawa.
42. Sacha-Piekło S. (red.), 1999. Zaświaty i krainy mityczne. Leksykon, Kraków.
43. Sulkowska-Tuszyńska K., Górzyńska A. 2010. Dawne cmentarze nowomiejskie w świetle badań archeologicznych, [w:] Cmentarz św. Jakuba, red. K. Mikulski, Toruń, s. 39-69.
44. Thomas L.-V. 1991. Trup. Od biologii do antropologii, Łódź.
45. Urbańczyk P. 2020. Trudna historia zwłok, t. 1: Wrócisz do ziemi, Toruń.
46. Winniczuk L. 2012. Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa.
47. Woźny J., 2000. Symbolika przestrzeni miejsc grzebalnych w czasach ciałopalenia zwłok na ziemiach polskich (od środkowej epoki brązu do środkowego okresu lateńskiego), Bydgoszcz.
48. Woźny J. 2002. Symbolika śmierci i rytuałów pogrzebowych w kulturach wczesnotradycyjnych na ziemiach polskich,[w:] Popiół i kość, Funeralia Lednickie. Spotkanie, red. J. Wrzesiński, s. 45-58.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: