Dziedzictwo archeologiczne, jego postrzeganie i znaczenie we współczesnym świecie 1201-AR2-DA-S2
Na zajęciach omówione zostaną sposoby promocji badań archeologicznych i metody działań popularyzatorskich. Zaprezentowane zostaną problemy ochrony dziedzictwa archeologicznego podczas międzynarodowych konfliktów zbrojnych. Omówione zostaną sposoby eksponowania wyników badań archeologicznych. Podkreślona zostanie rola muzeów w ochronie dziedzictwa archeologicznego i popularyzacji wyników badań archeologicznych. Poruszone zostaną problemy związane z archeoturystyką. Na wybranych przykładach omówiony zostanie obraz archeologów w popkulturze.
Szczegółowe zagadnienia:
Sposoby promocji badań archeologicznych formy i metody działań popularyzatorskich.
Parki archeologiczne edukacja i zabawa
Wizualizacje, filmy, spacery wirtualne, animacje, tworzenie ogólnie dostępnych baz danych katalogowych jako formy popularyzacji i udostępnienia informacji o badaniach.
Muzea jako miejsce ochrony zabytków, popularyzacji i prezentacji dziedzictwa archeologicznego
Czy polityka może mieć wpływ na kierunki podejmowanych badań
Ochrona dziedzictwa archeologicznego podczas międzynarodowych konfliktów zbrojnych
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- referatu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
– obecność na zajęciach;
– aktywność na zajęciach;
– dyskusja;
– referat;
– prezentacja lub poster;
– film
Kryteria oceniania:
zaliczenie na ocenę na podstawie obecności na zajęciach, poziomu aktywności, przygotowania, posteru, filmu
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Przybyła M., Winiarska-Kabacińska M. (red.). Archeologia wobec wyzwań współczesności. Materiały z ogólnopolskiej konferencji zorganizowanej 27 marca 2008 roku w Muzeum Archeologicznym w Poznaniu, Poznań 2010.
Brzostowicz M. 2009 Imprezy historyczne – edukacja czy rozrywka? Kilka refleksji z doświadczeń Festiwali Kultury Słowiańskiej i Cysterskiej w Lądzie nad Wartą, [w:] Fontes Archaeologici Posnanienses, nr 45, Poznań, s. 293‒300.
Chowaniec R. 2010 Dziedzictwo archeologiczne w Polsce. Formy edukacji i popularyzacji, Warszawa
Pawleta M. 2012 Obrazy przeszłości w narracjach współczesności, [w:] Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, red. A. Marciniak i in., Poznań, s. 1124‒1156.
Pawleta M. 2015 Wybrane aspekty społecznego funkcjonowania wytworów archeologii i wiedzy archeologicznej we współczesnej Polsce, Folia Praehistorica Posnanensia, t. 20, Poznań, s. 373‒396.
Zalewska A. 2012 Archeologia jako forma kreowania, pielęgnowania i odzyskiwania pamięci, [w:] Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, red. A. Marciniak i in., Poznań, s. 1178‒1189
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: