Archeologia śródziemnomorska i orientalna
1201-AR2-ASO-S2
Zaznajomienie studentów z zagadnieniami dotyczącymi przejawów kultury materialnej kultur archeologicznych i wytworów rzemiosła oraz architektury pierwszych państw Bliskiego Wschodu.Podczas zajęć studenci zostaną zaznajomieni z dziejami obszarów Mezopotamii od okresu sumeryjskiego po panowanie perskie. Szczególny nacisk zostanie położony na zagadnienia związane z kontaktami świata wschodniego z Grecja począwszy od okresu mykeńskiego na podbojach Aleksandra Wielkiego kończąc. W trakcie prowadzonego konwersatorium zostaną poruszone kwestie związane z kontaktami Greków z Anatolią (imperium Hetytów, Troja) a także późniejsze związki okresu orientalizującego. Zostanie poruszona również rola Cypru jako centrum gospodarczego o dużym znaczeniu dla kształtujących się nowych ośrodków greckich w okresie archaicznym. Poruszone zostaną również zagadnienia dotyczące wpływów kultur wschodnich na cywilizacje basenu Morza Śródziemnego. W trakcie serii wykładów studentom zostaną przedstawione zagadnienia związane z archeologią Egiptu. Podczas zajęć zostaną poruszone kwestie dotyczące terminologii, chronologii i wpływów kultury Egiptu okresu grecko-rzymskiego. Szerzej zostaną omówione tematy dotyczące architektury grobowej i sakralnej oraz jej funkcje. Dodatkowo zostaną poruszone kwestie związane z religią i wierzeniami rozpatrywane pod kątem znalezisk archeologicznych.
Całkowity nakład pracy studenta
Wykład
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
– udział w wykładzie– 15 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
– czytanie literatury – 30 godz.
– przygotowanie do sprawdzianu ustnego– 30 godz.
Łącznie: 75 godz.
Konwersatorium
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
– udział w konwersatorium – 15 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
– czytanie literatury – 30 godz.
– przygotowanie do sprawdzianu pisemnego – 30 godz.
Łącznie: 75 godz.
Łącznie: 150 godz. (5 punktów ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
WIEDZA
– ma uporządkowaną wiedzę metodologiczną oraz z zakresu teorii stosowanych w archeologii świata śród-ziemnomorskiego oraz orientu (K_W03)
– ma uporządkowaną wiedzę o różnych kierunkach badań archeologicznych, ich odmiennościach zbież-nościach; ma wiedzę z zakresu archeologii starożytne-go Egiptu, starożytnej Mezopotamii, Iranu oraz ar-cheologii antycznej Grecji i Rzymu (K_W04)
– ma wiedzę z zakresu archeologii starożytnego Rzymu, Chin, Indii i Iranu oraz posiada wiedzę pozwala-jącą na analizę i interpretację źródeł archeologicznych oraz innych wytworów cywilizacji świata starożytne-go, przydatnych dla poznania wyżej wymienionych kręgów cywilizacyjnych (K_W07)
– ma wiedzę z zakresu ochrony dziedzictwa kulturo-wego, także w odniesieniu do krajów o odmiennej tradycji, systemach społecznych i religijnych (K_W09)
– zna i rozumie metody analizy różnych źródeł, sta-nowiących warsztat badawczy archeologa klasyczne-go oraz analizy wytworów kultury i ich interpretacji prowadzonych na gruncie wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych rozwijanych w archeologii kul-tur śródziemnomorskich oraz azjatyckich (K_W12)
Efekty uczenia się - umiejętności
– potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjo-nować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i metod archeologicznych stosowa-nych w badaniach w archeologii kultur śródziemno-morskich oraz azjatyckich (K_U01)
– posiada umiejętności badawcze obejmujące kry-tyczną analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla archeologii (K_U02)
– umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U03)
– potrafi przeprowadzić krytyczną analizę różnych rodzajów wytworów kultury właściwych dla studio-wanej dyscypliny oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich treści i znaczeń, w tym przynależności chronologiczno-kulturowej oraz funkcji (K_U05)
– ma pogłębione umiejętności językowe pozwalające na korzystanie z literatury w językach obcych (K_U11)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
– potrafi współdziałać i pracować w zespole badaw-czym, między innymi prowadzącym badania wyko-paliskowe i studia źródłoznawcze (K_K02)
– potrafi odpowiednio określić priorytety służące reali-zacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K03)
– prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu archeologa (K_K04)
– ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i propaguje ją w społeczeń-stwie (K_K05)
– wykazuje niezależność i samodzielność w myśleniu, rozumiejąc i szanując jednocześnie prawo innych osób do tego samego (K_K07)
– wykazuje kompetentną odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu obrazu dziejów, zgodnego z aktualnym stanem wiedzy archeologicznej (K_K09)
Metody dydaktyczne
Wykład, konwersatorium.
Metody dydaktyczne:
– podająca: wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną;
– poszukująca: ćwiczeniowa, referatu, okrągłego stołu.
Wymagania wstępne
nie dotyczy
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach; dyskusja w oparciu o literaturę; egzamin pisemny.
Praktyki zawodowe
Literatura
Arnaud D., Starożytny Bliski Wschód. Od wprowadzenia pisma do Aleksandra Wielkiego, Warszawa 1982
Bieliński P., Starożytny Bliski Wschód. Od początków gospodarki rolniczej do wprowadzenia pisma, Warszawa 1985
Cambridge Ancien History, t. I, II, Cambridge 1971, 1975
Ciałowicz K. M., Początki cywilizacji egipskiej, Kraków 1999
Gawlikowska K., Sztuka Mezopotamii, Warszawa 1975
Gądecki S., Archeologia Biblijna, Gniezno 1994
Gurney O. R., Hetyci, Warszawa, 1970
Kaim B., Sztuka starożytnego Iranu, Warszawa 1996
Klengel H., Historia i kultura starożytnej Syrii, Warszawa 1971
Layard A. H., W poszukiwaniu Niniwy, Warszawa1983
Mekhitarian A., Malarstwo egipskie, Warszawa 1989
Mierzejewski A., Sztuka starożytnego Wschodu, t. I, II, Warszawa 1981
Niwiński A., Bóstwa, kulty i rytuały starożytnego Egiptu, Warszawa 2004
Niwiński A., Mity i symbole Starożytnego Egiptu, Warszawa 1995
Roux G, Mezopotamia, Warszawa 1998
Stefaniak L. (red.), Archeologia Palestyny, Warszawa 1969
Śliwa J., Sztuka i archeologia starożytnego Wschodu, Kraków 1997
VanderKam J. C., Manuskrypty znad Morza Martwego, Warszawa 1996
Wright. J., Historia Izraela, Warszawa 1994
Młynarczyk J., Sztuka Cypru, Warszawa 1983
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Wykład rozpoczyna się 9.12.2022 r.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: