Młodsze okresy epoki brązu-wczesne okresy epoki żelaza 1201-AR2-APEBEZ-S1
W czasie wykładu prezentowane są poniższe bloki tematyczne:
1/ Systematyka periodyzacyjno-chronologiczna, ogólna i regionalna;
2/ Geneza i przyczyny zmian cywilizacyjno-kulturowych w środkowej fazie epoki brązu;
3/ Ośrodki wydobycia miedzi i cyny w kontekście krystalizacji centrów kulturotwórczych Europy;
3/ Środkowa epoka brązu: ugrupowania kulturowe XIV-XII w. p.n.e.
4/ Młodsza epoka brązu: ugrupowania kulturowe XI-IX w. p.n.e.
5/ Późna epoka brązu i początek epoki żelaza: ugrupowania kulturowe VIII-VII w. p.n.e.
6/ Wczesna epoka żelaza (faza młodsza): ugrupowania kulturowe VI-IV w. p.n.e.;
W czasie laboratorium omawiane są poniżej sygnalizowane zagadnienia szczegółowe (pomocnicza literatura podawana z tygodniowym wyprzedzeniem):
1/ Geneza kultur łużyckich pól popielnicowych na tle europejskim;
2/ Wewnętrzne zróżnicowanie cyklu kultur łużyckich i ich periodyzacja;
3/ Strefa i oddziaływania kręgu nordyjskiego w Europie Północnej i Środkowej;
4/ Ugrupowania południowo-wschodnioeuropejskie w młodszej epoce brązu i początkach epoki żelaza;
5/ Geneza i periodyzacja ugrupowań kulturowych wczesnej epoki żelaza;
6/ Wpływy halsztackie i problematyka oddziaływań scytyjskich;
7/ Struktury osadnicze w młodszej epoce brązu i wczesnej epoce żelaza; problematyka osadnictwa obronnego;
8/ Wymiana regionalna i dalekosiężna;
9/ Młodsze fazy wczesnej epoki żelaza (kultury pomorska, jastorfska i staro i wczesnolateńska);
10/ Kultura symboliczna i sztuka kręgu kultur pól popielnicowych i cywilizacji halsztackiej;
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach; aktywne uczestnictwo w zajęciach; prezentacja; dyskusja w oparciu o literaturę; sprawdzian pisemny; egzamin ustny.
Praktyki zawodowe
nie przewiduje się
Literatura
Ciesielska A., Społeczeństwa Europy Pradziejowej, Poznań 2011;
Mrozewicz L., Ostoja-Zagórski J., Europejskie cywilizacje starożytne, Bydgoszcz 2017;
Architektura i budownictwo epoki brązu i wczesnych okresów epoki żelaza w Europie Środkowej, Biskupin-Wrocław 2006;
Bukowski Z., Pomorze w epoce brązu w świetle dalekosiężnych kontaktów wymiennych, Gdańsk 1998;
Gedl M., Epoka brązu i wczesna epoka żelaza w Europie, Kraków 1980;
Gedl M., Kultura łużycka, Kraków 1975;
Południowa strefa kultury łużyckiej i powiązania tej kultury z południem, Kraków-Przemyśl 1982;
Chochorowski J., Ekspansja kimeryjska na tereny Europy Środkowej, Kraków 1993;
Long Distance Trade in the Bronze Age and Elary Iron Age, Studia Archeologiczne, t. XL: 2007;
Chochorowski J., Hiperborejczycy wieku spiżu - epoka brązu poza zasięgiem wysokich cywilizacji w Europie, [w:] Encyklopedia Historyczna Świata I: Prahistoria, Kraków 1999, 202-252;
Chochorowski J., Łowcy i pasterze w dobie brązowego oręża - epoka brązu na obszarach Euroazji, [w:] Encyklopedia Historyczna Świata I: Prahistoria, Kraków 1999, 253-303;
Chochorowski J., Żelazny oręż barbarzyńców - wczesna epoka żelaza poza zasięgiem cywilizacji klasycznych, obszarach Euroazji, [w:] Encyklopedia Historyczna Świata I: Prahistoria, Kraków 1999, 304-394;
Chochorowski J., Społeczności epoki brązu i wczesnej epoki żelaza, [w:] Wielka Historia Świata 2: Od rewolucji neolitycznej do podbojów Aleksandra Wielkiego, Kraków 2005, 377-499;
Kaczanowski P., Kozłowski J.K., Najdawniejsze dzieje ziem polskich (do VII w.), Kraków 1998 (rozdz. VIII i IX);
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Wykład rozpoczyna się 5.12.2022 r. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: