Zwierzęta w kulturze ludów europejskich 1201-AR1-ZKLE-S2
Zróżnicowanie kulturowe Europy zostało udokumentowane poprzez odkrycia archeologiczne oraz studia historyczne. Wśród kryteriów, które można wskazać jako wyróżnik tego zróżnicowania znajduje się też fauna. Dlatego celem zajęć jest zapoznanie uczestników z najważniejszymi komponentami fauny europejskiej oraz ich znaczenia w zachowaniach kulturowych. Jego realizacja odbędzie się poprzez dyskusje na tematy, których zakres merytoryczny obejmuje elementy paleozoogeografii, archeozoologii, archeologii, historii i religioznawstwa. Szczegółowe zaś zagadnienia będę koncentrowały się na omówieniu znaczenia zwierząt w rozwoju gospodarczym ludów Europy oraz kulturze symbolicznej (obrzędach, mitach, wierzeniach). Do istotnych wątków będzie dyskusja nad gatunkami o szczególnym ponadregionalnym znaczeniu oraz o wydarzeniach techniczno-technologicznych, których udziałem była fauna.
Na pierwszych zajęciach uczestnicy zostaną zapoznani z zagadnieniami szczegółowymi, uzyskają też wskazówki do ich realizacji.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą oceny będzie aktywność na zajęciach podczas dyskusji nad zagadnieniami przygotowanymi przez uczestników w formie referatów i prezentacji multimedialnej. Obowiązkiem każdego z uczestników będzie przygotowania też formy pisemnej jako materiału ułatwiającego przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.
Odbędzie się ono w formie pisemnej poprzez odpowiedzi na 5 pytań. Za każdą z prawidłowych odpowiedzi będzie przyznawane do 2 punktów - Kryteria oceniania:
niedostateczny (2) – 0–5 pkt (0–50%); dostateczny (3) – 5,1–6,5 pkt (51–65%); dostateczny plus (3,5) – 6,6-7,0 pkt (66–70%); dobry (4) – 7,1–8,5 pkt (71–85%); dobry plus (4,5) – 8,6-9,0 pkt (86–90%); bardzo dobry (5) - 9,1-10 pkt (91–100%).
Literatura
Benecke N., 1994a. Archäozoologische Studien zur Entwicklung der Haustierhaltung in Mitteleuropa und Südskandinavien von den Anfängen bis zum ausgehenden Mittelalter, Berlin.
Benecke N., 1994b. Der Mensch und seine Haustiere. Die Geschichte einer jahrtausendealten Beziehung. Theiss, Stuttgart.
Clutton-Brock J., 1989. A Natural History of Domesticated Animals. Cambridge University Press, British Museum (Natural History).
Cooper J. C., 1998. Zwierzęta symboliczne i mityczne. Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.
Davis S.J.M., 1995. The Archaeology of Animals. B.T. Batsford Ltd. London.
Reitz E.J., Wing E.S., 1999. Zooarchaeology. Cambridge Manuals in Archaeology. Cambridge University Press. Cambridge, New York, Melbourne.
Salisbury J. E., 2011. The beast within, Animals in the Middle Ages, Second Edition, Routledge, Taylor & Francis Group, London and New York.
Serjeantson D., 2009 Birds. Cambridge Manuals in Archaeology. Cambridge University Press. Cambridge, New York, Melbourne.
Simoons Frederick J., 1994. Eat Not This Flesh, 2nd Edition: Food Avoidances from Prehistory to the Present Paperback – December 15, University of Wisconsin Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: