Surowce i dawne technologie 1201-AR1-SDT/2-S2
Zajęcia dotyczyć będą szczegółowego omówienia wszelkich zagadnień dotyczących różnego typu surowców i sposobów ich przetwarzania z epok pradziejowych i historycznych. Zajęcia obejmują informacje na temat: rodzajów, metod produkcji i innowacji technologicznych oraz zastosowania przedmiotów wykonanych z danych surowców; metody ich opisu, klasyfikacji i analizy.
Poszczególne zajęcia dotyczyć będą konkretnych bloków wytwórczych:
1. Krzemieniarstwo:
- rodzaje skał krzemionkowych
- właściwości skał
- rodzaje złóż i sposoby pozyskiwania surowca (narzutowe, zwietrzeliskowe, kopalne)
- metody badania źródeł krzemiennych
- technologia i zastosowanie artefaktów krzemiennych
- rozpoznawanie materiałów krzemiennych pochodzących z róż-nych okresów.
- sposoby dokumentacji źródeł krzemiennych
2. Kamieniarstwo:
- rodzaje skał nie krzemionkowych
- właściwości skał nie krzemionkowych
- rodzaje złóż i sposoby pozyskiwania surowca kamiennego
- metody badania źródeł kamiennych
- technologia i zastosowanie surowca kamiennego jako materiału budulcowego
- technologia i zastosowanie narzędzi kamiennych
- rozpoznawanie wytworów kamiennych pochodzących z różnych okresów
- sposoby dokumentacji źródeł kamiennych
3. Wytwory z surowców kostnych:
- rodzaje wytworów z surowców kostnych (kość, poroże, żeby, ciosy, muszle)
- właściwości surowców kostnych
- podstawy obróbki surowców kostnych
- rodzaje przedmiotów kościanych
- metody badania źródeł kościanych
- rozpoznawanie wytworów z surowców kostnych pochodzących z różnych okresów.
4. Obróbka skór i ścięgien zwierzęcych:
- sposoby pozyskiwania
- podstawy obróbki
- rodzaje przedmiotów
- metody badania
5. Garncarstwo:
- ceramika w archeologii
- techniki produkcji ceramiki w pradziejach
- techniki produkcji ceramiki w czasach historycznych
- źródła ceramiczne z okresów pradziejowych
- źródła ceramiczne z okresów historycznych
- dokumentacja ceramiki
- metody analizy źródeł ceramicznych
6. Szklarstwo:
- metody produkcji szkła
- szkło jako materiał archeologiczny
- technologia produkcji naczyń szklanych, techniki dekorowania naczyń szklanych
- terminologia opisu zabytków szklanych
- koraliki i drobne znaleziska szklane
- metody analizy źródeł szklanych
7. Metalurgia metali kolorowych:
- sposoby pozyskiwania i przetwarzania metali kolorowych w pra-dziejach i czasach historycznych
- rodzaje przedmiotów metalowych
- metody analizy źródeł metalowych
8. Czarna metalurgia
- sposoby pozyskiwania metali kolorowych w pradziejach i czasach historycznych
- techniki obróbki metali kolorowych w pradziejach i czasach historycznych
- rodzaje przedmiotów metalowych
- metody analizy źródeł metalowych
9. Włókiennictwo i tkactwo
- pozyskiwanie włókien roślinnych i odzwierzęcych w pradziejach i czasach historycznych
- technologia i produkcja włókiennicza w pradziejach i czasach historycznych
- charakterystyka źródeł archeologicznych z czasów pradziejowych
- charakterystyka źródeł archeologicznych z czasów historycznych
- metody dokumentacji i analizy
10. Przetwórstwo żywności:
- źródła pozyskiwania żywności w okresach pradziejowych
- sposoby przetwarzania w czasach pradziejowych i historycznych
- charakterystyka dostępnych źródeł (makroszczątki, jamy gospo-darcze, kości zwierzęce, źródła pisane, sztuka)
W cyklu 2024/25L:
Zajęcia dotyczyć będą szczegółowego omówienia wszelkich zagadnień dotyczących różnego typu surowców i sposobów ich przetwarzania z epok pradziejowych i historycznych. Zajęcia obejmują informacje na temat: rodzajów, metod produkcji i innowacji technologicznych oraz zastosowania przedmiotów wykonanych z danych surowców; metody ich opisu, klasyfikacji i analizy. Poszczególne zajęcia dotyczyć będą konkretnych bloków wytwórczych: 1. Wytwory z surowców kostnych: 2. Obróbka skór i ścięgien zwierzęcych: 3. Szklarstwo: 4. Włókiennictwo i tkactwo 5. Przetwórstwo żywności: |
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- referat;
- kolokwium
- aktywność na zajęciach.
Kryteria oceniania:
zaliczenie na ocenę na podstawie
– obecności na zajęciach;
– test
Literatura
Chachlikowski P. 2013. Surowce eratyczne w kamieniarstwie społeczeństw wczesnoagrarnych niżu polskiego (iv-iii tys. przed chr.). UAM.
Ginter B., Kozłowski JK, 1990, Techniki obróbki i typologia wyrobów kamiennych paleolitu, mezolitu i neolitu, Warszawa
Kobyliński, Z., 1998, Pierwsza pomoc dla zabytków archeologicznych, Warszawa
Korobkowa G, 1999, Narzędzia w pradziejach. Podstawy badań funkcji metodą traseologiczną, Toruń
Kurzawska A., Sobkowiak-Tabaka I. (red.) 2021. Mikroprzeszłość. Badania specjalistyczne w archeologii. Poznań
Małecka-Kukawka J, 2001, Między formą a funkcją …, Toruń
Osipowicz G., Metody rozmiękczania kości i poroża w epoce kamienia w świetle doświadczeń archeologicznych oraz analiz traseologicznych, Toruń
Renfrew, C., Bahn, P., 2002, Archeologia. Teorie, metody, praktyka, Warszawa
Gawrysiak-Leszczyńska W., 2003, Jak rysować zabytki archeologiczne. Podstawowe zasady dokumentacji
Dodatkowa szczegółowa literatura podawana będzie na poszczególnych zajęciach.
W cyklu 2024/25L:
Kobyliński, Z., 1998, Pierwsza pomoc dla zabytków archeologicznych, Warszawa Dodatkowa szczegółowa literatura podawana będzie na poszczególnych zajęciach. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: