Podstawy paleobotaniki 1201-AR1-PP-S1
Podstawa rozważań będzie dotyczyła zagadnienia poznania miejsca paleobotaniki w naukach przyrodniczych i archeologii. Studenci zapoznają się z charakterem sukcesji roślinnej po ostatnim zlodowaceniu i próbą oceny zmian zachodzących w szacie roślinnej pod wpływem przeobrażeń naturalnych i antropogenicznych.
W trakcie zajęć laboratoryjnych studenci będą pracowali na materiałach porównawczych oraz na materiale fosylnym pozyskanym w trakcie prac wykopaliskowych. Zapoznają się również z możliwością i formą prezentacji graficznej wyników analiz paleobotanicznych (paleoekologicznych i archeobotanicznych).
Tematyka zajęć będzie obejmowała analizę palinologiczną i szczątków makroskopowych roślin, w tym również ksylologiczną i antrakologiczną.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Rozpoznanie szczątków roślin w trakcie zajęć i aktywność na zajęciach - 10 pkt; Wykonanie zadań/ćwiczeń wymaganych w trakcie toku zajęć - 10 pkt;
Kolokwium - 10 pkt
27,5-30 pkt ocena bardzo dobra (5); 24,5-27 pkt ocena dobra plus (4,5); 21,5-24 pkt ocena dobra (4); 18,8-21 pkt ocena dostateczna plus (3,5); 15,5-18 pkt ocena dostateczna (3).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Berglund B.E. (red.) 1986. Handbook of Holocene Palaeoecology and Palaeohydrology. John Wiley & Sons. Chichester.
Cappers R.T.J., Bekker R.M., Jans J.E.A. 2006. Digitale zadenatlas van Nederland. Digital Seed Atlas of the Netherlands. Groningen Archaeological Studies, t. 4. Groningen.
Dybova-Jachowicz S., Sadowska A. (red.) 2003. Palinologia, Instytut Botaniki im. W. Szfera PAN. Kraków.
Faegri K., Iversen J. 1989. Textbook of Pollen Analysis, IV edition, red. K. Faegri, P. E. Kaland, K. Krzywiński, J. Wiley & Sons Ltd. Chichester.
Latałowa M. 2007. Gospodarka człowieka w diagramach pyłkowych, [w:] Studia interdyscyplinarne nad środowiskiem i kulturą w Polsce. Środowisko – Człowiek – Cywilizacja, t. 1, red. M. Makohonienko, D. Makowiecki, Z. Kurnatowska, Poznań, Bugucki Wyd. Naukowe, s. 171–187.
Latyńska-Zając M. 2005. Chwasty w uprawach roślinnych w pradziejach i wczesnym średniowieczu. Instytut Botaniki im. W. Szafera PAN. Kraków.
Lityńska Zając M., Wasylikowa K., 2005. Przewodnik do badań archeobotanicznych. Vademecum Geobotanicum. Sorus, Poznań.
Madejska T. 1998. Zróżnicowanie roślinności Polski u schyłku ostatniego zlodowacenia, Studia Geologica, Polonica 113, s. 137–180.
Makohomienko M. Nalepka D. 2007. Palinologia w badaniach stanowisk archeologicznych, w:] Studia interdyscyplinarne nad środowiskiem i kulturą w Polsce. Środowisko – Człowiek – Cywilizacja, t. 1, red. M. Makohonienko, D. Makowiecki, Z. Kurnatowska, Poznań, Bugucki Wyd. Naukowe, s. 189–209.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: